Nekromanti Fältslag...

Boobis

Warrior
Re: Några tankar kring egenpulat "mass-combat"

Vad skall man ha för "spännvid" på numeriska värden, exempelvis moral för en truppenhet? Min första tanke var 1-20 så passar det bra med standartvidden för antalet nivåer på en rollfigur, men ju mer jag funderar desto mer fastnar jag för 1-10. Enklare och mer hanterbart.

Vad skall minsta storleken vara för att vara värt att ta upp? 100 deltagare på varje sida? kanske 500 ... ev fås ett maximum också, där reglerna slutar fungera ...

Hur mycket skall spelarna genom sina rollfigurer kunna påverka vad som händer dem och stridens utgång?

D&D skalar ju inte linjärt. En nivå 20 krigare kan vada genom långt mycket mer än 20 st nivå 1 krigare. Hur skall man approximera det här?

Tänka tänka ... :gremsmile:

-J

Netfeed

Swashbuckler

jo så skulle man kunna göra

säg att en spelare inte är en krigare ut en trupp istället, vilket gör att det hela blir mer överskådligt och så sitter en person och leker generall som bestämmer vart man skall genom NPC:s som sändebud. men sedan så kan man ju anfall "at will" osv.

det skulle ju kunna gå...

//Netfeed, som gillar tanken

Freddy

Veteran

Ge trupperna olika soldatvärden (SV) beroende på vilken kvalite truppen håller. T.ex. En orc kohort på 400 man ,eller vad det nu kan vara, med ett SV på kanske 4 (1-10) som möter en mindre trupp på 50 kavalerister med SV 6 och 100 tunga infanterister med en SV på 5.
Gångra SV med antaler soldater på varje sida och du har ett Truppvärde, ge olika modifikationer beroende på olika strategier som flankning eller något annat klurigt.
Orc kohorten skulle ha ett Truppvärde på 1600 och människo arméen skulle ha ett truppvärde på 800 (Kavalerister 300 (50*6=300) och de tungainfanteristerna 500 (100*5=500))
Gör ledarskapsslag vinnaren får fördel underslaget. En orcledare har kanske ett ledarskap på 8. Kolla på en tabell där TV (Truppvärde) står uppskrivet och läs av hur många procent man förlorade beronde på om man var vinnare av ledarskaps slaget eller om man var förlorare.
Dessa arméer är Lv 1 men skaffar man en armé som har bättre Lv så kanske man bara gångrar SV med deras Lv. Så en grupp (50 soldater) på Lv 5 tungainfanterister skulle få ett TV på 50*5*5=1250.
Soldaterna blir ju också bättre så man kanske skulle ge dem ett visst antal Exp för varje strid de varit med om. Efter man krigat riktigt länge så är ju arméen erfaren och kan spöa vilket motstånd som helst... Fast de lever nästan aldrig så länge...

Ungefär så här är ju Drakar & Demoners -91 fältslagsregler uppbyggda... Men jag minns ju inte allt och jag la till lite eget om bättre soldater än Lv 1.

Netfeed

Swashbuckler

det var något sådant jag tänkte, men det känns väldigt väldigt figurspel...

Netfeed

Swashbuckler

det tror jag säkert, vore lite kul att testa ngn gång