så jag gör:
jag har inga aspirationer på att systemet skall skapa storslagen dramatik där allt hänger på spelarna. Om sådant är passande dyker det upp naturligt ur handlingen. Det system jag brukar använda nöjer sig därför med att bara hantera stridens skeende litet översiktligt och ge mig och spelarna en grund att stå på.
Sammanfattningsvis:
* Välj en lämplig enhetsstorlek beroende på hur storskaligt slaget är. I ett slag mellan två arméer med vardera hundra man kan tio eller tjugomans-grupper vara passande. Skall striden stå mellan gigantiska arméer med tiotusentals soldater kan man välja enheter som utgör hela legioner.
* Ge varje enhet ett effektivitetsvärde. Vill du vara detaljerad kan du ge olika värden för avstånsstrid, försvar mot stormning, stormning m.m.
* Skissa en karta och placera ut symboler för enheterna. Jag använder enkla symboler på små papperssnuttar. Tyvärr vindkänsligt (nys inte
) men det har fördelen att jag bara kan vika undan en bit av dem för att symbolisera att de är försvagade.
* gå igenom upprepade faser av striden. Hur lång en fas är beror av hur stora enheterna är. Små enheter innebär att striden växlar snabbare. Stora arméer kan behöva timtal för att få ordentlig inverkan.
** i varje fas: de trupper som angriper någon annan trupp får slå för detta och den angripna truppens försvar bör spela in. Om angriparen vinner försvagas den angripna truppen 1T10 tiondelar. Detta utspelas parallellt så ingen turordning behövs.
** De trupper som försvagas får slå för stridsmoral. Miss innebär att truppen är bekämpad och slutar fungera som en effektiv stridande enhet. Kanske kan delar av den samlas igen bakom fronten och efter omplåstring kämpa mer. Detsamma gäller enheter som försvagas helt.
Det är allt...
---
Spelarnas inverkan i detta beror på deras roll i striden. Är de fotfolk får de slåss när deras trupp slåss. För små truppenheter kan deras framgång påverka (försvaga fiendeenheten, hålla uppe den egna enhetens moral)
Är de ledare på någon nivå får de ge sina trupper order (och får kanske order uppifrån)... ledarskap m.m. påverkar om de får dem åtföljda och kan påverka truppernas moral.
Jag har använt detta med framgång på nivåer från några tiotal man som slåss mot några andra tiotal man till stormningar av befästa städer med en armé av drakar och elementarer mot demoner och krigsmaskiner.