Nekromanti Fältslag

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Rörelse [ANT]

Intressanta tankar. En sak bara; en sårad soldat rör sig inte bara långsammare - han rör sig inte alls.

/Vulf

Bunny

Crazy like a fool
Re: Rörelse [ANT]

"En sårad soldat rör sig inte bara långsammare - han rör sig inte alls"

Det borde naturligtvis på på vilket sätt han är sårad (en vrickad fot skulle inte få mig att lägga mig ner och låtsas vara död :gremwink:).

Egentligen har jag ingen kunskap om vad jag talar om, utan försöker resonera mig fram till några generella, överskådliga, regler. Principen håller väll att en skadad person saktar ner sällskapet, ställer krav på vård och är allmänt opraktisk att ha med sig. Om man också ser på hur många landminor är utformade så borde väll det tyda på att ibland fruktar fienden din rörelse mer än din manstyrka.

(Snygg sig förresten, jag har saknat de gamla bilderna på Vitluvan)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Om man också ser på hur många landminor är utformade så borde väll det tyda på att ibland fruktar fienden din rörelse mer än din manstyrka.
Nä, tvärtom faktiskt. Eller ja, lite rätt har du. Landminan är till för att lemlästa. Det är inte så att man hoppar framåt med halv förflyttning om man trampar på en. Däremot så är du försatt ur stridbart skick och binder dessutom upp sjukvårdskedjan.

Å andra sidan så har du rätt i att blotta närvaron av landminor minskar rörelsen på ett förband å det grövsta.

Ett mycket listigt och billigt litet vapen.

/Vulf

Bunny

Crazy like a fool

Hmm... ja, nu skrev du precis vad jag menade från början - egentligen.

En landmineskada är värre än en stukad fot... oftast iaf. :gremwink:

Korpen

Hero
Re: Timurridtaktik

Jag står på mig, det fanns inget tungt fotfolk vid ankara på Turkarnas sida (nej janisarierna var inte tungtfotfolk).

Ymir

Liten kantbaron
'Tungt fotfolk'?

Vad är då tungt fotfolk, om jag får fråga? En antites i historien? Uppenbarligen, tungt rustade soldater är orörliga och sitter därmed oftast till häst, och för att vara tungt rustad bör du vara rik. Visst, riddarna steg av hästarna i Hundraårskriget, men om jannisärerna nu inte var tungt fotfolk så är jag väldigt nyfiken på vad som egentligen varit det :) Förekommer det alls i historien, eller är det mer en Warhammer-term? :gremsmirk:

Sultanatet Delhis infanteritrupper var mig veterligen 'tungt rustade', och om inte mamluckerna var tungt rustade, vad är då det? Som en parentes kan ju nämnas att också Delhi och mamluckerna besegrades av Timur Lenk.

- Ymir, nyfiken på definition

Troberg

Sinister eater
Re: 'Tungt fotfolk'?

Vad är då tungt fotfolk, om jag får fråga?
Sumobrottare, och jag kan garantera att det inte finns ett enda exempel i historien där kavalleri brutit genom sumobrottare.

Korpen

Hero
Re: 'Tungt fotfolk'?

För det första så slogs inte mameluckerna till fots, de satt till häst, deras manualer föreskrev visserligen att man skulle sitta av i vissa situationer, men i praktiken så totalvägrade mameluckerna att göra det. Ayn Jalut var en seger för de tungt bepansrade mamelukiska kavalleriet över det lätt beväpnade "mongolerna".

Janissarierna var bågskyttar, dessutom inte speciellt tungt rustade. Sultanatet Delhi hade inte något tungt fotfolk (med undantag för den del palatsvakt och liknande), deras fotfolk bestod huvudsakligen av hinduiska bågskyttar, av ganska undermålig kvalité. Tungt infanteri är trupper som slåss i tät formering, i regel med spjut eller stångvapen, men även t.ex svärd och kastspjut; men efterstävar att nå kontakt med fienden och slå honom i närstrid. Exempel skulle kunna var t.ex Murabits, Ruser, nederlänska pikenerare eller Ghurider.