Lupus Maximus
Tekniker
Fördelen med rollspel.nu; det finns många olika spelstilar representerade och därmed stor bredd på förslagen och idéerna.
Nackdelen med rollspel.nu; det finns många olika spelstilar representerade, och därmed blir det lätt ifrågasättanden av det val man gjort.
Kult, Mutant och DoD tillhör mer eller mindre BRP-familjen, vilket har en del för och nackdelar. Exempel på engelskt skräckrollspel med den sortens regelsystem är Call of Cthulhu.
Vill man få en stämning så att spelarna känner skräck kommer BRP att fungera för vissa, medan det blir för mycket meck för andra.
Själv är jag rätt mycket för genre-simulering. Så är det mer verklighetsnära så ser jag helst att det inte är samma färdighet att köra bil som att flyga ett flygplan. Men om det är Buffy-verse, så ser jag inte behovet av att göra skillnad på dem.
I din lista har du för närvarande blandat väldigt breda, samtidigt som några är väldigt specifika. Det behöver inte vara ett problem i sig, men det kan vara värt att fundera på att byta namn på några.
En eller flera färdigheter för att framföra fordon kanske? Jag tror inte det skulle behöva en mer detaljerad än "landfordon", "luftfarkoster" och "båtar", och det skulle kunna räcka med en färdighet för att täcka alla tre.
Nackdelen med rollspel.nu; det finns många olika spelstilar representerade, och därmed blir det lätt ifrågasättanden av det val man gjort.
Kult, Mutant och DoD tillhör mer eller mindre BRP-familjen, vilket har en del för och nackdelar. Exempel på engelskt skräckrollspel med den sortens regelsystem är Call of Cthulhu.
Vill man få en stämning så att spelarna känner skräck kommer BRP att fungera för vissa, medan det blir för mycket meck för andra.
Själv är jag rätt mycket för genre-simulering. Så är det mer verklighetsnära så ser jag helst att det inte är samma färdighet att köra bil som att flyga ett flygplan. Men om det är Buffy-verse, så ser jag inte behovet av att göra skillnad på dem.
I din lista har du för närvarande blandat väldigt breda, samtidigt som några är väldigt specifika. Det behöver inte vara ett problem i sig, men det kan vara värt att fundera på att byta namn på några.
Krav Maga är en väldigt specifik stil. Så den kanske skulle kunna namnges som "obeväpnad strid", och Krav Maga används som exempel (själv tycker jag dock att det inte är tillräckligt stor skillnad på obeväpnad och beväpnad närstrid, så de skulle kunna slås ihop till en). Jag skulle också föreslå att inte ha automatvapen som en egen färdighet, utan låta det omfattas av skjutvapen. Eventuellt kanske en färdighet för kastvapen också.MandaWall;n188708 said:Här är de jag har nu:
Och deras fgrundvärde från ge:
Akrobatik SMI+PER/4
Astronomi BIL+PER/4
Automat vapen SMI+PER/4
Bluffa KAR/4
Diplomati KAR+BIL/4
Gömma sig SMI+PER/4
Hantverk SMI+VIS/4
Krav maga STY+SMI/4
Medicin & droger BIL+VIS/4
Musik KAR+VIS/4
Myter BIL+VIS/4
Närstrids vapen STY+SMI/4
Ockultism BIL+VIS/4
Rykten & Intrig KAR+BIL/4
Skjut vapen SMI+PER/4
Spel & dobbel KAR+BIL/4
Språk BIL/4
Stjäla SMI+PER/4
Teknologi BIL+PER/4
Undersöka PER+VIS/4
Undvika SMI+TÅL/4
Uppmärksamhet PER/4
Uthållighet SMI+TÅL/4
Överlevnad TÅL+STO/4
En eller flera färdigheter för att framföra fordon kanske? Jag tror inte det skulle behöva en mer detaljerad än "landfordon", "luftfarkoster" och "båtar", och det skulle kunna räcka med en färdighet för att täcka alla tre.