Nekromanti Få XP för guldpengar?

anth

Vetefan
Han said:
Det enda jag ogillar med XP för GP är den dubbla belöningen
Det är mer en balansfråga.
Om man balanserar xp så att man får lagom mycket när man får xp för både skatter och monster så är det inte dubbel xp.

rjonas

Hero
Det är ju ganska fiffigt. Jag har för mig tjuvar fick bonus på XP när de fann guld medan krigare fick en liten XP-bonus för att besegra monster.

Att få XP för att vinna mot monstret blir konstigt när man kan besegra det flera gånger (för det lever ju). Du smyger förbi det på vägen in och vinner XP. På vägen ut smyger du förbi den igen och vinner XP igen. Det blir lite fel eftersom du kanske kan köra samma trick.

Om man gillar att samla XP kan jag rekommendera D&D Online.

Hellzon

Långsamma Vargen
Hans E Magnusson said:
Vitulv said:
inte många förutom att exp för monster är kasst och exp för guldpengar är super.

och en undran om det skulle funka att föra in i 4e
Det finns ju redan en tabell för hur mycket gp spelarna förväntas hitta på varje level (DMG sidan 126-129), använd den som riktmärke. När spelarna hittat så mycket bling som de ska så levlar de.
(Man hoppar då över xp-värdet helt.)

Rickard

Urverk speldesign
anth said:
Han said:
Det enda jag ogillar med XP för GP är den dubbla belöningen
Det är mer en balansfråga.
Om man balanserar xp så att man får lagom mycket när man får xp för både skatter och monster så är det inte dubbel xp.
Du missförstår mig. Det är klart att man kan balansera det, men jag ogillar principen med dubbla belöningar.

/Han som inte heller gillar XP för handlingar (smyga sig förbi monstret eller slakta det) utan tycker att det är bättre att få det för uppfyllda mål (ta sig förbi monstret)

dawnrazor

Veteran
Vi har börjat spela Classic D&D (dvs basic/expert) i motsats till AD&D1e. På den tiden fanns det ju 2 varianter av D&D. De är ganska lika, men skiljer sig också åt på många punkter. Där det i AD&D finns regler för allt, har B/X D&D en mer improviserande inställning där man får berätta vad man gör. XP för monster finns, men man får väldigt lite XP på det viset. Man får XP för skatter, men inte för magiska saker (vilket man får i AD&D 1e). Sen är det ju upp till DM att ge XP för uppnådda mål eller hur man nu vill lägga upp det.

CapnZapp

Myrmidon
anth said:
Jag förstod vinken
Kudos.

När jag var ung och dum förstod jag aldrig vinkar. Än mindre reagerade mina polare på ett så högklassigt och pedagogiskt sätt som dina.

Säker på att du varit ung och dum...?