Nekromanti Förbannade arbetsförmedlingen

Storuggla

Champion
"Att lönen kommer för sent är däremot en funktion av hur företag etc faktiskt ser ut: Jag arbetar månad A, och får lön för den månaden i slutet av månad B."

Fotnot: jag får lön för månad A den 25e A (om inte den 25e är en röd dag, då får jag det närmsta vardag innan). Dessutom kan jag, ifall jag vill, begära förskott på sagda lön. Så det går att lösa, bara företaget vill och är villiga att ha ett åsdant lönesystem.

Storuggla, katter i lådor

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Fotnot: jag får lön för månad A den 25e A (om inte den 25e är en röd dag, då får jag det närmsta vardag innan). Dessutom kan jag, ifall jag vill, begära förskott på sagda lön. Så det går att lösa, bara företaget vill och är villiga att ha ett åsdant lönesystem.
Låter som en ganska speciell lösning... De ställen där jag jobbat har det generellt varit kutym med "en månads handläggning" eller vafan för att man ska få ut sin lön... Gäller även sommarjobb. De pengar jag tjänade genom mitt underbara sommarjobb på Posten förra året, de pengar som uppenbarligen gjorde att mitt bostadsbidrag sänktes från 800 till 100, kom i början på höstterminen, samtidigt som jag fick mitt första studielån/bidrag för den terminen. Det var lagom skojsigt.

Rickard

Urverk speldesign
De pengar jag tjänade genom mitt underbara sommarjobb på Posten förra året, de pengar som uppenbarligen gjorde att mitt bostadsbidrag sänktes från 800 till 100, kom i början på höstterminen,
Hade du inga pengar kvar från sommarjobbet?

/Han som tyckte 800 var rätt bra i bostadsbidrag

Troberg

Sinister eater
Låter som en ganska speciell lösning... De ställen där jag jobbat har det generellt varit kutym med "en månads handläggning" eller vafan för att man ska få ut sin lön... Gäller även sommarjobb.
Jag tror att skillnaden ligger i om man har fast anställning eller inte.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Självkänsla?

Själv gick jag som Securitas-väktare nattetid i en fabrik sommaren 1983 när jag var universitetsstudent. Det var ett trist jobb, men det gjorde att jag kunde hålla näsan över vattenytan ekonomiskt utan att begära hjälp av någon. Det var gptt för självkänslan.

Rosen

Myrmidon
det blev inget för de insåg att nej det var inte en programmerare de skulle ha, trots att det var det de gick ut och sökte från början (skulle vara på en supportavdelning som officielt inte finns). Jag hade varit en perfekt kravställare mot deras externa leverantörer.

Sånt händer; som konsult (som jag) eller Manpower-Nisse får man tyvärr leva med att jobb/uppdrag ofta påverkas mer av intern politik på företaget, än av det faktiska behov de har av ens tjänster. Det hör till jobbet.

(Iofs kan det funka åt båda hållen - jag har blivit tvär-kickad utan förvarning från ett uppdrag pga nya krav från en investerare, men också inplockad på ett där jag egentligen inte behövdes (ännu) för att de ville passa på när det var töväder i budgetkriget.)

--
Åke

krank

Sommarjobbet gav straxt mer än jag vanligen får från CSN, så det räckte ganska bra till att betala de försenade räkningarna som lagts på hög under sommaren, samt en och annan kurslitteraturbok. Skillnaden är att bostadsbidraget enbart räknas på en viss del av bidragsdelen, medan det såklart räknas på 100% av lönen från sommarjobbet.

Om det funnits fler CSN-poäng att tillgå skulle jag garanterat ha läst sommarkurser, det finns en hel del sådana vid Gävle som jag själv tror skulle ha kunnat vara mig behjälpliga i mitt framtida yrke. Men olyckligtvis är gymnasielärarutbildningen såpass lång att man på sin höjd kan ha typ två somrar så man gör så. Och det har jag redan gjort. Det var helt idealiskt, så skulle jag ha velat göra varje år. Men då skulle jag inte ha haft tillräckliga poäng kvar i slutet av utbildningen (det finns det risk för ändå, men det hade varit ännu värre). Själv tycker jag att det är lite knepigt med den där gränsen på poäng, i och med att det ju inte rör sig om något rent bidrag som så - det är ett lån. Jag kommer att betala tillbaks det. Men jag antar att det finns en gräns vid hur mycket man vågar låna ut till mig, eller nåt...

Arfert

Facit
Re: Moped

När jag sommarjobbade när jag pluggade (på ett gjuteri, rostskyddsmålade motorblock), så tog jag mig dit på en begagnad Zündapp KS50. Det funkade, fast det var 4 mil att köra varje dag.

Gordeg

Hero
Jag tror att skillnaden ligger i om man har fast anställning eller inte.
Dels det, kan också bero på att man är timvikarie och fyller i blankett för hur mycket man har jobbat. Då vet varken du eller arbetsgivaren hur många timmar du ska ha betalt för mellan den 25:e och slutet på månaden och därför blir det en handläggningstid.
Så funkade det iallafall när jag sommarjobbade i äldreomsorgen på 90-talet.

Gordeg

Troberg

Sinister eater
Re: Moped

Köp en begagnad moped. Det gjorde jag i samma läge för 27 år sedan.
Bra tips, och en begagnad moped är dessutom inte dyr.

När du vuxit upp så kan du ju till och med sälla dig till oss stora grabbar och skaffa en sådan här.

Är det fler som har sådana? Vi kanske skulle anordna cruising?

krank

För den som överhuvudtaget bryr sig så har jag skuttat runt som en skållad råtta i staden där jag bor, samt sökt en del i gävle och andra orter runtom i länet. Ska på möte på Lås och Larmteknik på måndag. Annars får det bli äldreomsorgen.

Jag sade aldrig att jag inte skulle söka sommarjobb. Jag sade bara att det ibland känns så förbannat meningslöst att jag nästan funderar på att bara släppa det.