Nekromanti Fördelar och nackdelar -- återkomsten!

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,096
Location
Helsingborg
Jag tänker inte så mycket hitta på förmågor, men däremot vill jag säga att Alkoholism är den bästa nackdelen i spelet. Varför? Jo, för att den förmågan beskriver någonting i världen. Därför gillar jag också förmågan Sidheblod då det har anknytning till världen. I nästa version av Saga skulle jag hellre vilja att förmågor och färdigheter förklarades utifrån den nytta de tillför i världen (eller vilken påverkan de gör på världen). Alla fattar ungefär vad Rida borde gå ut på, men ingen vet hur den kommer till nytta i Saga-världen.

Vad innebär det exempelvis att ha en stridsfärdighet? Vilka nyttjar färdigheten och under vilka sammanhang lär man sig färdigheten?

/Han som sällan brukar läsa färdighetsbeskrivningar i rollspel då de fokuserar mer på vad man kan göra istället för vad de bidrar med till världen
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,822
Jag skjuter lite från höften här eftersom gillen och skråväsendet inte var helt i farten på 1100-talet men, hey! Gillen för tjyvar och prostituerade har ju nämnts i officiellt material så... här kommer ett par fördelar för hantverkare och köpmän:

GILLESMEDLEM. När dåliga tider drabbar dig så står du inte ensam -- som medlem i ett gille finns det de som är redo att backa upp dig på ett eller annat sätt (t.ex. genom att låna dig pengar). Du är också en av dem som får bedriva handel helt fritt i din hemstad medan hantverkare och köpmän utifrån oftast bara får göra det mot avgift och under marknadsdagar.


MÄSTARBREV.
Ett mästarbrev har utfärdats till rollpersonen för att visa på dennes stora skicklighet inom ett hantverk. Om rollpersonen är från Albion så är det sannolikt att den studerat på kontinenten där hantverken och gillesväsendet är mer utvecklat. Spelaren väljer en hantverksfärdighet och får alltid slå två tärningar när denna färdighet används; det bästa resultatet är det som räknas.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Saga är ju "prins valiant-tid"-aktigt tidsmässigt... dvs att företeelser som både är yngre och äldre än vårt 1100-tal förekommer.

Lite som man komprimerar 800-1400-talet till en tid, men med absolut tyngdpunkt på tidliga medeltiden. Spelet utspelar ju sig som bekant inte på jorden. Så gillen och liknade är OK.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,822
Sammanställning (pdf)

Då jag sitter här och är katastrofalt sötsugen och helt utan godis så blev det lite lekande med InDesign istället. Jag passade på att samla ihop de för- och nackdelar som hittills presenterat här i tråden och krystade fram en till för att ha som marknadsföring. Den nya nackdelen heter Överdrivet vidskeplig och finns att beskåda här!
 

Attachments

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,096
Location
Helsingborg
Re: Sammanställning (pdf)

Ser schysst ut.

/Han som började leta fel och det är ett bättre betyg än att man försöker hitta det som är bra
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,822
Re: Sammanställning (pdf)

Han said:
Ser schysst ut.

/Han som började leta fel och det är ett bättre betyg än att man försöker hitta det som är bra
Jag är givetvis nyfiken på vad du hittade. :gremlaugh:
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
OT - Layout

Detta handlar inte om För- och Nackdelar, utom hur man layoutar som du gjort. Hur gjorde du? Hur gör man? Mest hur man trycker in allt i pdf-format. Har verkligen ingen aning om allt sånt här, men vill lära mig. Är det svårt/dyrt?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,822
Re: Sammanställning (pdf)

Tack tack. :gremsmile:

Jo, jag satt med boken och plankade upplägget på en höft så det skulle bli konsekvent. Typsnittet (Golden Cockerel) är så otroligt stiligt i sig så det blir snyggt bara man använder det. Nästan.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,822
Re: OT - Layout

Jaaaadu... det är en lite knivig fråga. Jag svarar på det lättaste först, att skapa en pdf. Det finns flera varianter på hur man kan skapa pdf:er. Det allra enklaste är program som direkt kan exportera till pdf, t.ex. OpenOffice Writer (ett exempel på hur det kan bli finns här).

En lite mer avancerad variant är att ha program som fungerar som om de vore skrivare men istället för att skriva ut på papper »skriver ut« som pdf istället. Acrobat Distiller är den »dyra fina« varianten i sammanhanget men det finns gratisalternativ som PDFCreator. Det sistnämnda har jag inte provat och det är åratal sen jag använde Distiller senast tror jag.

Programmet jag använt här är InDesign som då är ett program för just layout. Där kan man göra sina egna rutor för text och bilder och annat, skapa rutmönster för att ha till hjälp, osv. I exemplet ovan (formelsamlingen gjord med OpenOffice) så har jag bara använt två spalter rakt upp och ner. Det går att göra snitsigare saker med OO Writer och Word men... jag vet faktiskt inte hur man gör.

InDesign kostar och är industristandard (jag tänker inte säga »bäst« utifall det råkar trilla förbi nån som faktiskt föredrar nåt annat, men de flesta som jobbar med sånt här jobbar med just InDesign). Det finns gratisalternativ här också (Scribus) men de är inte nödvändigtvis lika kraftfulla. Fullt tillräckligt för att komma igång och göra lite egna formulär och saker i alla fall.

Så... är det svårt eller dyrt? Ja, det kan vara både ock. Lånar man böcker på biblioteket och laddar hem Scribus (eller kanske kan testa InDesign på skolan eller så) så behöver det inte kosta alls. Det tar en del tid att sätta sig in i hur saker och ting funkar med hur och varför man gör vissa saker.

Själv började jag just med att göra rollformulär i Scribus och har sedan dess läst lite böcker (Christer Hellmarks Typografisk handbok och Bokstaven, ordet, texten rekommenderar jag varmt) och gått en kurs i formgivning där vi lärde oss InDesign osv. Vid det här laget har jag väl varit intresserad av layout och typografi i ca 1½ år eller så och det känns som att det börjat betala sig lite. :gremsmile:



Hur känns det? Har du fått dina frågor besvarade på ett ungefär? Något du vill veta mer om?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Sammanställning (pdf)

Snyggt jobbat, fin layout! Och jag gillar att du använt "rätt" typsnitt i Saga-sammanhang.
/T
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Fördelar och nackdelar -- dvärg

Förslag på nackdel:

2np
Dvärg Du har född med dvärgväxt. Folk har svårt att lita på dig och vissa tror att du är ett verk på grund av dina föräldrars försyndelse. -1 motorik och social status.


Vad tror ni om denna?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Fördelar och nackdelar -- dvärg

Persson said:
Förslag på nackdel:

2np
Dvärg Du har född med dvärgväxt. Folk har svårt att lita på dig och vissa tror att du är ett verk på grund av dina föräldrars försyndelse. -1 motorik och social status.


Vad tror ni om denna?
tja why not.. eller så kan det läggas in som en underavdeling till nackdelen KRYMPLING.
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Det första jag kommer att tänka på när det gäller för/nackdelar i Saga är:

Att jag tycker det känns onödigt att ha dessa kopplade till färdighetspoäng, t.ex. om det finns en fördel som heter Skarp blick, som get +1 på färdighetsvärde så har den ingen funktion alls, eftersom det inte finns någon gräns för vilka färdighetsvärden spelaren kan sätta ut för övrigt. Det hade haft betydelse i t.ex. D&D eftersom det där finns en begränsning för FV't.

Det känns som en slags blandning mellan Optning och Karaktärsbeskrivning. Jag tycker inte riktigt om att blanda sådant, när kan det bli inkonsekvent så att 'beskrivningarna' inte överensstämmer med siffervärdena.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,822
Thermight said:
Det känns som en slags blandning mellan Optning och Karaktärsbeskrivning. Jag tycker inte riktigt om att blanda sådant, när kan det bli inkonsekvent så att 'beskrivningarna' inte överensstämmer med siffervärdena.
Kan du ge ett konkret exempel på hur det senare skulle kunna visa sig i Saga? Jag är lite med på vad du menar men kan inte riktigt få till ett själv.

Jag håller i alla fall med dig om att det är både lite karaktärsbeskrivning och »nånting annat«. Optning känns inte som rätt ord i och med att t.ex. +1 på att skjuta båge faktiskt inte är särskilt bra i sammanhanget, då har det mer värde i att man spelar på just rollpersonens hökblick.

I mina fördelar och nackdelar var jag ju lite inne på att försöka baka in någon slags situation i det hela, ge rollpersonen ett sammanhang. Jag tror alla varianterna har sin plats i olika spelgrupper och kampanjer; ibland är det helt enkelt jäkligt värt att få lägga den där sista poängen på att få 3 istället för 2 i ett hantverk »för rollens skull« och ändå få vara lika bra på båge för att man har Skarp blick istället.

(och med det här menar jag inte att det är för bra för att omvärdera; jag tänkte bara ge lite tuggmotstånd utifall det skulle sporra till vidare tankar)
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Just nu är jag jävligt oinspirerad på att skriva o diskutera, jag återkommer, men det första jag kommer att tänka på är(cut&paste från ett annan spel):

PERSONALITY PROBLEMS

The following problems are all available for players to
select for their characters (maximum one per character),
and are optional ideas just to give a character some depth. They have no real benefit other than they make your character stand out. Players should roleplay these
problems, using them for fun and to really make their
characters different and individual.

The list follows:

Bad Temper: The character finds it impossible not to
insult or attack the cause of any immediate stress. Can't keep quiet about something bothering him.

Cannot Swim: And is afraid of water, bridges, tunnels,
sewers, etc.

Cautious: Cannot rush any task or job. Very deliberate,
always double-checks work

Fashionable: Constantly spends his spare cash on the
newest clothes and fashions

Company Man: Wholeheartedly supports the zaibatsu he
works for. Will not tolerate criticism, is totally and
fanatically committed to his corporate duty. Utterly loyal.

Cowardice: Fears physical danger and pain. Will avoid
placing himself in physical danger as much as possible.
May crack up if forced to do so.

Drinks: Too much. Cannot ignore alcohol for sale or for
free. Finds any excuse to spend any free time drinking.

Easily Bored: Finds waiting around very, very boring, and if any opportunity arises will take a quick nap (on a stakeout, for example).

Flashbacks: A certain event will trigger a flashback,
paralyzing the character for a few turns. Both referee &
player must create the initial incident and condition of the flashbacks.

Gluttony: Devoted to food and eating. Cannot pass up the
chance to eat a meal or snack if the opportunity arises.
Would spend his entire free time eating if possible.

Greedy: Obsessed with gaining money. Sees everything
in terms of profit or loss. Will never offer to pay for
something, will always hesitate or refuse to pay out for
things. May still be honest - just avaricious.

Intolerant: Friction always develops immediately between
the character and members of other cultures and races.
For whatever reason he hates them and is obsessed with
hating them.

Impeccable manners: Even when about to kill a victim

Impulsive: Must always act quickly, finds it impossible to wait, can never spend time aiming, for example.

Jealousy: Holds a grudge against anyone who seems to
earn alot more than him. Will hate that person and if
possible make it known he dislikes him.

Killer Instinct: Finds it impossible not to attack the first thing that surprises or startles him. Sees faces afterward, sometimes its too late by then!

Lazy: Avoids physical labour at all costs. Will always find another option!

Lecherous: Cannot pass up opportunity to chat up women

Manga: Like many Japanese he is obsessed with manga
comic books and buys a comic once per day. He always
carries manga around with him and reads it at every
opportunity. May take advice from the actions of its
characters!

Never gets involved romantically: Totally shuts out
members of the opposite sex

Never harm women & children: Never harm women &
children

Never uses alcohol: Or drugs of any kind

Phobia: Afraid of heights/blood/enclosed/fire spaces etc.

Sports Fan: At every opportunity he listens to sports,
watches sports on TV and reads sports results in the
papers. Most popular are baseball (those Tokyo
Giants/Osaka Tigers) and soccer. Baseball is interestingly enough) dominated by the zaibatsu. Teams are actually sponsored by (and represent) zaibatsu, not cities or regions. Tokyo Giants are backed by Yoshiko, Osaka Tigers by Shinobizawa.

Very religious: Visits shrine/church everyday
 
Top