Du har verkligen rätt i att man inte ska underskatta vanan från brädspel. Jag tror ärligt talat det här är ett dödfött tanke-experiment men jag ska i alla fall löpa linan ut med det, i huvudet
Min tanke hade varit att man inte i förväg behöver bestämma vem man skjuter på, bara att man skjuter. Det blir en förhandling där man kan hålla på och byta mål tills alla bestämt sig.
Såhär ser de sex handlingarna ut:
6 Söka skydd (Slå för att kasta sig i skydd. Lyckat= i skydd, misslyckat=i skydd först när nästa runda börjar
5 Skjuta
4 Slåss
3 Röra sig (Slår för att springa. Lyckat= är i skydd när nästa runda börjar, misslyckas, inte i skydd men kommit dit hen vill)
2 Första hjälpen (kan göras medan man är i skydd)
1 Övrigt
Varje steg görs klart innan man går till nästa. Först kastar alla som visat en sexa sig i skydd. Sen slår man tärningar för alla som skjuter osv.
Skydd är abstrakt. Det finns inte olika sorters skydd. Det ger alltid samma bonus, eller minus på den andres slag. Folk antas röra sig runt. Träffar man någon som gömt sig bakom en stenpelare har man inte skjutit igenom pelaren utan rört sig runt så man fått fri sikt.
Fördelen med detta tycker jag är att man inte kan luta sig tillbaka och vänta på sin tur, det blir mer kaosigt (vilket är kul), det finns få olika saker man kan göra och inget tjafs med initiativ och att man ska göra flera handlingar varje runda. Eftersom strid också är tänkt att vara dödligt tror jag striderna kommer bli rejält korta.