Nekromanti Förflyttning med eller utan häst det är frågan....

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Sir Thomas of Magnum

Naturligtvis har du rätt. Jag har tenderat att vara betydligt med intresserad av egentligen menlösa detaljer i fantasy än i andra genrer. Där har jag brytt mig om var rollpersonerna har sina helande drycker om magiska ringar, och var de gör av sina hästar och talande korpar. Om man ser hästarna som ett narrativistiskt element och inte som ett stort illaluktande åbäke som kräver en massa mat blir det lättare att ignorera sådana praktiska detaljer och bara anta att hästen sköts på något sätt och att den befinner sig på någon lämplig plats när rollpersonen inte sitter på den.

/tobias

Storuggla

Champion
Fötterna [ANT]

Apostlahästar är fötterna. At gå. Av att apostlarna ska ha varit så fattiga att de gick. Inte red. Eller något annat kvasilingvistiskt. :gremsmile:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Garageplats

Visst kan det vara så, men får erkänna att jag först och främst tänkte på hur det kan vara, om man kör i en lite mer "low"-fantasy. Där inte alla har råd med hästar och annat sånt, och värdshus inte växer på träd i ben lillabyn Bokudden med 3 bondefamiljer, 4 fiskarfamiljer och 1 jägarfamilj...
Men i en sådan värld är den som har en häst antagligen adlig eller rik (och troligen båda). Alltså går han bara till den familj som har den största ladan (eller svinstian) lämnar över hästen, samt eventuellt ett par silvermynt, och säger "Här är min häst. Den ska bo i er lada. Ta väl hand om den, annars blir jag sur!" Det borde fungera.

/tobias

Attila

Veteran
Re: Sir Thomas of Magnum

Om man ser hästarna som ett narrativistiskt element och inte som ett stort illaluktande åbäke som kräver en massa mat blir det lättare att ignorera sådana praktiska detaljer och bara anta att hästen sköts på något sätt och att den befinner sig på någon lämplig plats när rollpersonen inte sitter på den.
Det abolut vettigaste inlägget i den här tråden. Att hålla sig till sunt bonnförnuft skall väl inte vara så svårt.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Vagn!

Hrrm, ursäkta mig min bäste herre. Men hur #43424"# tror du damerna tog sig fram. Kom ihåg att under många tidsperioder så fick de inte visa sina ben... etc... vilket leder till att de vanligen färdades i vagn. Damsadeln är en rätt sen uppfinning... iofs inget vi som rollspelare inte kan förändra. Vi skyndar på utvecklingen i en riktning och Voila - en damsadel med horn är född i en värld som inte borde ha haft den?! Nåja, rytteriet i alla ära. Men vagnar är räddningen i mången prekär situation och...

Jag vill minnas att den unge Lancelot faktiskt var riddare... kan det vara därför han häcklades?

Rosen

Myrmidon
Re: Garageplats

Visst kan det vara så, men får erkänna att jag först och främst tänkte på hur det kan vara, om man kör i en lite mer "low"-fantasy. Där inte alla har råd med hästar och annat sånt,

Eller som i Khelataar, där hästar är små ludna saker med omkring en meters mankhöjd. De går fortfarande att använda som packdjur, speciellt i oländig terräng, men ska man ta sig nånstans är det promenad eller oxkärra (alternativt båt) som gäller.
En fördel med det är iaf att det går att kampanjspela även i en mindre region utan att RP:na börjar galoppera planlöst fram och tillbaks över nejden - när en del förses med transportmedel verkar de tro att de alltid kan hitta nya ledtrådar eller fler äventyrsöppningar om de bara flänger så mycket som möjligt.

--
Åke

Jaggernaut

Hero
Föda & utrustning [OT]

En kolonialbrittisk tumregel var att en hästburen trupp max kunde ge sig iväg tre veckor. Det var logistiskt omöjligt att för den att bära med sig mer föda & utrustning för hästarna. (Jag har sett den matematiska formeln och den stämmer).

Det där har min spelgrupp fått erfara då vi spelade eon. Alla hade var sin häst (förutom en som på något sätt blivit av med sin (kommer inte ihåg hur) så denne drog sin kärra själv då han sagt att han klarade sig själv och var för envis för att ge med sig då de andra ville låna en häst till honom :gremsmirk:) och en av rollpersonerna (en cirefalisk vapenmästare) hade en stridshäst som ville ha 7-8 kg havre per dygn. Han löste (försökte iaf) det genom att införskaffa ett antal packhästar som bara skulle bära med sig havre. Enda nackdelen med det (som han faktiskt tänkte på) är att dessa också vill ha mat, förutom då att de också måste skötas om och så och en del andra nackdelar också. Det blev visst inte den enda nackdelen.

Jaggernaut ville bara berätta...

Eva Florén

Swashbuckler
Re: Finnes: Kungarike, Sökes: Häst

Till skillnad från de (också ofta bortglömda) mindre husdjuren kan man heller inte anta att hästen är med hela tiden; man måste komma på en förklaring till vart hästen tar vägen.
Eller kan man inte? Det finns exempel på hästar i verkliga livet som uppträder som, hur ska jag uttrycka det "trogna hundar". De följer sin husse/matte precis som hunden. Det har att göra med hur hästen är uppvuxen, merparten av dessa hästar tror att de är människor. :gremsmile:

Men varför kan man då inte skapa en "personlig häst". Ett intelligent djur som avvaktar meddans matmor/husbond befinner sig inne i slottet och kommer när denne visslar på den. Sådana hästar kan du återfinna i en mängd olika fantasy...
(Shadowfaxe i Ringen är bara ett exempel, Lucky Lukes Jolly Jumper är ett exempel i annan genre... )

ulvtand

Veteran

Eller kan man inte? Det finns exempel på hästar i verkliga livet som uppträder som, hur ska jag uttrycka det "trogna hundar". De följer sin husse/matte precis som hunden. Det har att göra med hur hästen är uppvuxen, merparten av dessa hästar tror att de är människor.
kommer du ihåg Blixten, den lilla söta hästen.. :gremsmirk: :gremsmirk: :gremsmirk: :gremsmirk: :gremsmirk:

Eva Florén

Swashbuckler

Jodå och alla andra som inte vet något om den bedåranda artonåringen (var han väl) så måste jag ge er andra stackare en hint om vad som var så speciellt med denne.

Blixten, ponny, kanske 120 cm i manken - hade problem att nå över boxdörren och se vad som hände utanför. Ulvtand tyckte synd om Blixten och öppnade därför boxen ut mot stallgången där jag stod och rycktade en annan häst. Lyckligt småsmög Blixten ut med bägge framhovarna och försökte försynt nå fram till mig som rycktade. Ulvtanden rörde sig inte utan sa bara i låg ton "Nej Blixten, gå in igen" och Blixten ryggade tankfullt tillbaka in i boxen och suckade tungt.

Den hästen var så gammal och van med allt så man kan banne mig tro att han förstod precis varje ord man sa....

Så nog minns jag Blixten...

ulvtand

Veteran

jo allt stämmer...jag saknar honom... :gremfrown: :gremfrown:

när man hadde honom spänd vid sulky och man slappnade av med tyglarna så började Blixten att trava föra att sedan gallopera av glädje......

Pom

Swashbuckler
Heja!

Det är rätt Attila, lev upp till din namne och försvara hästarna!

Bara för att jag inte har haft så mycket hästar i mina kampanjer skall det inte hindra andra.

De mest äventyrarvänliga hästarna tror jag för övrigt finns i D&D: paladinhästarna - förutom en mass roliga bonusar kan man i en handvändning skicka dem till Himlen där de avvaktar tills de behövs.

Gnägg! :gremgrin:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Föda & utrustning [OT]

Mmm, känner igen det där. Jag spelade riddare i Eon och hade min ridhäst, en stridshäst och två packhästar för att släpa runt på lägerutrustning och några rustningar och annat som en riddare behövde. Ledig lastkapacitet var då 4-5 dagars mat åt hästkräken. Ville man resa längre så behövdes ytterligare packhästar. Hästarna var ett stort problem tills jag insåg att bara för att man reser ut med 15 hästar så behöver man ju inte komma fram med 15 hästar. Om man listigt äter upp en hästs last i taget och sedan skickar ut den hästen i skogen/kalasar på den så kan man faktiskt vara ute i upp till ett par veckor i stöten, sedan kommer man till punkten där man har så många hästar att en enda packhäst inte kan bära den mat som de resterande hästarna äter under en dag.

Jaggernaut

Hero
Re: Föda & utrustning [OT]

skickar ut den hästen i skogen/kalasar på den

Sedan kostar även packhästarna en del, även om de inte kostar lika mycket som ridhästar och stridshästar, så i längden blir det nog ganska dyrt att köpa 10 nya packhästar varje gång man ska resa litet längre.

DODswe4

Hero
Re: *Host* Vagn... *Host*

fast i ett fantasyspel kan man ju kanske strunta i onödig realism, så klart.
Jag, hur kul är det att springa mot sina fiende i en rustning som du knappt kan gå i?

Nej mycket roligare att dundra fram på en häst som har kraften hos en bepansrad näve som träffar smällt smör