Rising
Vila i frid
Re: Spelbalans, schmelbalans
"Eksempler på personlige egenskaper i et fantasy-rollespill:
- Jordbruk (stell av åkre, brukes sjelden, men mange roller har bondebakgrunn)
- Røkting (stell av husdyr, nyttig egenskap, men spillere velger den ikke og setter heller XP på Fekte)
- Ringdans (folkelige danser, dans på lokalet, fint i sosiale sammenhenger)
- etc.
Det finnes mange egenskaper man kan sette opp i en slik liste. Kanskje noen andre kan kommer med flere forslag?"
Problemet med många sådana färdigheter är att de gör det väldigt mycket svårare att göra sig en rollperson. Har man Ringdans, Blöjbyte, Städa, Hugga Ved, Mjölka kor, osv, då blir det väldigt oöverskådligt till slut.
Då blir det lätt så att man glömmer vissa färdigheter som ens rollperson borde ha. "Vad är du för en husmor, som inte kan laga mat?"
Jag tar återigen och slår ett slag för fria, övergripande sociala färdigheter. Spelarna får hitta på vilka de vill. Om rollpersonen har "Social: Nörd: 13" så räknar man in all möjlig information om Star Trek, Playstation, Magic the Gathering, Simpsons, Monty Python, Sagan om Ringen, Pokemon och Commodore 64 i det. Det känns intuitivare än att kolla bland ens färdigheter efter en massa obskyra färdigheter.
Det är lättare att variera sig också. Man kan ha "Social: Göteborgs Undre Värld: 8", "Social: Malmös Undre Värld: 13", "Social: Malmös Nyrika: 4" samt "Social: 80-talets intagna på Malmö Fängelse: 5". Eller vad fasen man nu vill. De talar om både vilka du känner, i vilka sammanhang du kan agera världsvant och även lite om vilka vardagsfärdigheter du har.
Det (anser jag) kan vara både användbart och roligt att ge sin rollperson. Framförallt så sammanfattar det så mycket som annars vore jobbigt att ha uppdelat på tiotals olika fasta färdigheter.
Tänk bara hur man annars skulle skilja på nyrika och riktiga adelsstroppar: De ena fokuserar på champagnekunskap, kokain, kändismingel och credibility, medan de andra lägger större vikt vid etikett, finkultur, uppförande och konjak. Men de lirar båda Golf, de båda är duktiga på Vinkunskap, De kan båda ha ungefär samma Klädsmak och är båda experter på färdigheterna Vara Dryg Skitstövel och Fnysa Åt Tiggare...
(alltså, med fasta färdigheter får man aldrig något riktigt grepp om rollpersonernas ursprung och sociala förmågor. det är i många avseenden bättre att ha helt fria färdigheter. Spelarna får skriva vad de vill efter "Social:")
/Rising
ger sig inte
"Eksempler på personlige egenskaper i et fantasy-rollespill:
- Jordbruk (stell av åkre, brukes sjelden, men mange roller har bondebakgrunn)
- Røkting (stell av husdyr, nyttig egenskap, men spillere velger den ikke og setter heller XP på Fekte)
- Ringdans (folkelige danser, dans på lokalet, fint i sosiale sammenhenger)
- etc.
Det finnes mange egenskaper man kan sette opp i en slik liste. Kanskje noen andre kan kommer med flere forslag?"
Problemet med många sådana färdigheter är att de gör det väldigt mycket svårare att göra sig en rollperson. Har man Ringdans, Blöjbyte, Städa, Hugga Ved, Mjölka kor, osv, då blir det väldigt oöverskådligt till slut.
Då blir det lätt så att man glömmer vissa färdigheter som ens rollperson borde ha. "Vad är du för en husmor, som inte kan laga mat?"
Jag tar återigen och slår ett slag för fria, övergripande sociala färdigheter. Spelarna får hitta på vilka de vill. Om rollpersonen har "Social: Nörd: 13" så räknar man in all möjlig information om Star Trek, Playstation, Magic the Gathering, Simpsons, Monty Python, Sagan om Ringen, Pokemon och Commodore 64 i det. Det känns intuitivare än att kolla bland ens färdigheter efter en massa obskyra färdigheter.
Det är lättare att variera sig också. Man kan ha "Social: Göteborgs Undre Värld: 8", "Social: Malmös Undre Värld: 13", "Social: Malmös Nyrika: 4" samt "Social: 80-talets intagna på Malmö Fängelse: 5". Eller vad fasen man nu vill. De talar om både vilka du känner, i vilka sammanhang du kan agera världsvant och även lite om vilka vardagsfärdigheter du har.
Det (anser jag) kan vara både användbart och roligt att ge sin rollperson. Framförallt så sammanfattar det så mycket som annars vore jobbigt att ha uppdelat på tiotals olika fasta färdigheter.
Tänk bara hur man annars skulle skilja på nyrika och riktiga adelsstroppar: De ena fokuserar på champagnekunskap, kokain, kändismingel och credibility, medan de andra lägger större vikt vid etikett, finkultur, uppförande och konjak. Men de lirar båda Golf, de båda är duktiga på Vinkunskap, De kan båda ha ungefär samma Klädsmak och är båda experter på färdigheterna Vara Dryg Skitstövel och Fnysa Åt Tiggare...
(alltså, med fasta färdigheter får man aldrig något riktigt grepp om rollpersonernas ursprung och sociala förmågor. det är i många avseenden bättre att ha helt fria färdigheter. Spelarna får skriva vad de vill efter "Social:")
/Rising
ger sig inte