Nekromanti Förhållandet mellan skillpoints och level

Phelan

Hero
Du verkar klara dig rätt bra. Sen är det ju så att det är svårare att göra bra/lagom motståndare i Eon än till ett levelbaserat system. I Eon kan en slumpträff slå ut ärkeskurken men är det levelbaserat så kan man ofta utifrån mängden Hit Points vara ganska säker på att de ämlans spelarna inte lyckas slumpa ihjäl huvudmotståndaren för lätt. (Om det inte är Rolemaster med dess Allvarliga Skadetabeller - SL suckade djupt när min amatör med lånat armborst fick in ett slumpskott i nacken på vår huvudantagonist...) Man får helt enkelt vara beredd på att fuska mer åt ena eller andra hållet om slumpmomentet förstör dramaturgin.

Mvh / Phelan

nicole

Warrior
Jag skall följa ditt råd och resa en spelledarskärm så hög att inte ens den längsta och mest nyfikna spelare kan se över den...Bakom denna skärm skall jag ensam härska...Mohhhahaha

Mouja

Hero
le-vel? Vad är detta som du talar om? Aldrig hört ordet i rollspels vägar förut... jag erkänner det inte i alla fall.

Men jag anser att det beror helt på om du haft en lyckad, normal eller rent av dålig kariär. Sedan kan du ju ta några yrkesfärdigheter till om du vart väldigt mycket på jobbet.
Eftersom du säger tio år, så tycker inte jag det spelar sådan stor roll. Det är väl bara att maximera (15 alltså) i det som du vill vara bra på.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Eon 3s fummelregel

Fast allt det där kommer förändras när man börjar använda sig av Eon 3s fummelregel .
Då blir FV viktigare och viktigare i slag med fler och fler tärningar.

Dessutom så fungerar Krilles mall fortfarande grovt sett.
Visst, en så enkel mall pallar inte med när man tar fram elektronmikroskopet och börjar titta på djupet. Men Nicole kanske inte behöver någonting mer än en enkel mall?

/Naug

Mouja

Hero
Re: Eon 3s fummelregel [Mycket OT]

*Om alla T6 utom en är ettor och slagets summa är under eller lika med FC är slaget pefekt. Om över är slaget misslyckat. (Skillnad - isf för "Perfekt"/"Lyckat" som förr, så är det nu "Perfekt/Misslyckat")

*Om två eller fler T6 visar sexor och slagets summa är under eller lika med FC är slaget lyckat. Om över är slaget fumlat. (Skillnad - isf för "Misslyckat"/"Fumlat" som förr, så är det nu "Lyckat/Fumlat").

Vad jag inte förstår är varför det ska vara lättare att fumla än att få perfekt... visst om man ser i verkligheten fumlar folk mer än att får perfekt, men så lätt att fumla tycker jag inte det ska vara..

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"eh? varför kan inte kroppsbyggnaden höjas? eller sänkas för den delen?"

Ja, så tänkte jag också när jag läste det första gången... sedan slängde jag ihop en husregel för det...

(den är inte uppdaterad på ett tag och det finns en färskare version)

Hartland

Warrior
Det är alltid lika kul när ens klena rp med 5 i sty och 7 i tål får exstraordinärt stark (inte för att det händer ofta). För ska man ändra kroppsbygdnaden då? Så har iaf inte vi gjort och om slag på bakgrunds tabeller ändrar sama saker som förändrade värden i härleda värden gör så ska man inte det.

fusk

Warrior
ah, nu förstår jag hur du menar. :gremsmile: jag har kört med din husregel ganska länge, iofs är det ju inte så mycket man ändrar, man ser ju bara till att anteckna 3t6 slaget.

nicole

Warrior
Re: Eon 3s fummelregel

De använder vi redan, för vi misstolkade reglerna så...*skrattar*

fast det är fortfarande på tok för lätt att fumla *tycker*

Foggmock

Myrmidon
jag har inte och tänker inte läsa igenom hela diskussionen, men jag antar att detta inte framkommit än.

Det absolut enklaste sättet är ju att ge personen ett antal extra yrkesperioder motsvarande ungefär 10 år. Om de dessutom baseras på en "skill", tex en fiskare som har Fiske, så kommer man automatisk att få lättare framgångsslag med tiden och således mer färdighetspoäng - förlåt, Skillpoints.

På detta sätt är ju en nyvärpt rollperson level 3 när den startar, och låt säga att din SLP tar tre extra yrkesperioder, då blir han/hon level 6.

För att veta vilken level en karaktär är på så får man ju räkna efter ett snittvärde baserat på hur många färdighetspoäng man får per yrkesperiod och jämföra med rollpersonens färdighetsvärden. har man så höga färdighetsvärden att det motsvarar två yrkesperioder efter lite kampanjande kan man ju också säga att man är level 5.

att hitta ett vettigt sätt att göra detta på är jag inte människa till, då jag har väldigt dålig erfarenhet av Eons regelsystem i praktiken.

Går du den enkla vägen tar du Krilles skala, markerar 10-15 färdigheter och höjer dem till lämplig nivå, där de viktiga blir rätt höga och sen en kasse med lite lägre färdigheter, typ Laga mat, hoppa osv.

Hoppas jag satte igång din tankeverksamhet iallafall. :gremsmile:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Eon 3s fummelregel

"fast det är fortfarande på tok för lätt att fumla"

Om man försöker göra väldigt svåra saker, så är ju chansen att man fumlar mycket högre. Medans om man försöker sig på lite enklare saker så sker fummel så gott som aldrig.

Men om du tycker att fummel inträder allt för ofta så kan jag rekommendera den husregel som kallas för Marcos fummelregel.

Den säger att för att fummelrisk ska uppstå så måste det första tärningsslaget innehålla minst 3 sexor, (inte 2 som i originalreglerna). Denna fummelregel är mer anpassad för hjältar och lite mer episka kampanjer eller rent allmänt om man tycker att det fummlas för ofta.

/Naug, fummlar gärna på två sexor personligen

Perenna

Swordsman

Vad jag inte förstår är varför det ska vara lättare att fumla än att få perfekt...

Det beror väl på...

Är svårigheten Ob3T6, så finns chansen för fummel och perfektion på att två av tre träningar hamnar på 6 respektive 1. Här är det alltså ingen skillnad.

Är svårigheten Ob4T6, så räcker det med två 6:or för fummelrisk, medan perfektion är knepigare då det behövs tre av fyra tärningar på 1.

Å andra sidan är förhållandet annorlunda om det är Ob2T6 vi pratar om. Här behövs endast en 1:a för perfektionschans, medan det fortfarande krävs två för fummelrisk...

Mouja

Hero

Hmm... jag antar det. Men försöker man med någon som helst mer avancerad ritual/besvärjelse/alkemisk process så är risken för fummel gigantisk.... även om man är en mästare.

Visst ska det bli svårare, men en mästare skall klara svåra saker.. Eon III's fumelregel är mycket bättre än de andra i alla fall.

Schyte

Veteran
Om du vill ha skillpoints och levels kan du gör a som i Morrowind (ganska uselt spel) När de förbätrat 10 färdigheter(skills) går de upp i nivå (level up!)
Eller så tilldelar du olika uppdrag och monster(eller andra fientliga ting) EXP.
Annars finns inte nivåsystemet med i EON eftersom det ska vara så nära verkligheten som möjligt.