Nekromanti Förhandstitt: småprat i messenger-klient

solvebring

Superhero
Re: Tvåvägskommunikation!

Awwww! Snap n crap!
Du sliter var eviga dag men den här bryggan, och vad får du för det? Tja, cred från mig och mer tekniskt krångel. :gremwink:
Precis som i Farmers Almanac med Johnny Cash där han citerar: "If a man can have half his wishes, he can double his trouble".

solvebring

Superhero

Tja, det är alltid roligt när folk försöker utveckla och gå vidare med saker och att effektivisera chattandet för wrnu är för mig bara något positivt.

Sodivra

Champion

Gardener said:
Kul att nån uppskattar det i alla fall. =)
Jag tycker också att det är awesome! Jag har ju efterfrågat småprat i mobilversion, och Jabber-appar finns det ju. Jag har inte lyckats fixa ett konto dock, antar att man måste ladda ner en jabberklient på datorn för att skapa ett sådant...

Gardener

Champion

Det var ju en av tankarna med det hela. Men när jag väl har börjat kolla så hittar jag ingen gratis app som stöder jabber-konferenser.

Sodivra

Champion

Gardener said:
Det var ju en av tankarna med det hela. Men när jag väl har börjat kolla så hittar jag ingen gratis app som stöder jabber-konferenser.
Jahaaa... Det ska vara speciella konferenser också? Då får man väl gå till ibutiken!

Gardener

Champion

Från början chattade man direkt med botten. Men jag kom på att det skulle vara jobbigt att hålla reda på alla som chattade den och så mycket data att skicka till alla genom duplicering av meddelanden.

Den kanske har stöd för att relaya meddelanden till småpraten genom att man skickar im:s till den. Har inte provat om det fortfarande funkar efter alla omskrivningar.

solvebring

Superhero

Arvidos said:
Jag har inte lyckats fixa ett konto dock, antar att man måste ladda ner en jabberklient på datorn för att skapa ett sådant...
Japp, du har min lilla amatörguide ovan. =)

Gardener

Champion

Den enda som jag har hittat som stödjer jabber-konferenser i iPhonen är Beejive IM, som kostar 75 kr. Har dock inte letat så väldigt mycket.

eBuddy, Meebo och Monal verkar inte stödja det iaf.

Gardener

Champion
Småprata med Pidgin, Adium eller Miranda

Nu fungerar det hyfsat bra att använda en messenger-klient med Jabber-stöd för att chatta i småpraten. <div>
</div> <div>Solvebring har skrivit en guide om hur man kopplar upp sig med programmet Pidgin. </div> <div>
</div> <div>Konferensserver: conference.programmer-art.org </div> <div>Rum: wrnu2 </div> <div>
</div> <div>Det rekommenderas också att ni fyller i era jabber-konto (JID) i profilen, så syns era inlägg under erat eget namn. <div>
</div> <div>Klicka på "Mina saker" i menyn längst upp här på sidan. Välj "Ändra profil", och fyll i fältet "Jabber ID" som finns ungefär på mitten av sidan. I mitt fall har jag skrivit in "gardener@programmer-art.org"
</div> <div>
</div> <div>Systemet är fortfarande under utveckling, så det är inte säkert att det alltid är igång, och det kan fungera lite halvdåligt. Men rapportera gärna konstigheter till mig så kan jag förhoppningsvis fixa dom. </div> </div>

Gardener

Champion
Bottar i småpraten

Småpraten har invaderats av några bottar nu.

Dicey
Kanske den mest "praktiska" för Rollspel.nu är Dicey som kan hjälpa dig att rulla tärningar.

Genom att börja småpratmeddelandet med "!dice" så kan du sen skriva in enklare tärningsslag så ger den resultat av det.

Alternativa kommandon för Dicey: !dice !dicey, !roll, !rulla, !tärning

Exempel:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!dice 3d6</pre></div></div>
Ger svaret:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>Resultatet av tärningsslaget 3d6 blev: 8 [1, 6, 1]</pre></div></div>

Den klarar även modifikationer: 3d6+5 lägger till 5 på slutliga resultatet av tärningsslagen.

För att slå Neogames-style obegränsade tärningar så skriv "Ob" före slaget:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!dice Ob3t6</pre></div></div>

Även öppna tärningar i stil med Western stöds:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!dice Open2D20</pre></div></div>

Det går bra att skriva annan text i meddelandet, och det går att skriva flera på samma rad:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!dice Jag slår 1d100 och 5T4</pre></div></div>

Den uppmärksamme har även upptäckt att det går bra med både "d" och "t", såväl som versaler som gemener.

För att göra D&D-style slag där man väljer dom högsta resultaten kan man skriva såhär:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!dice 4d6h3</pre></div></div>
Vilket alltså rullar fyra tärningar och väljer ut dom 3 högsta resultaten. Byt ut "h" mot "l" för att plocka ut dom lägsta istället.

Till sist kan man även generera stats för några rollspel, genom att skriva namnet som första ord efter "!dice":
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!dice Eon</pre></div></div>
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!dice DoD</pre></div></div>
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!dice DnD</pre></div></div>
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!dice Twerps</pre></div></div>

Fortune
Vill du förutspå framtiden, eller bara få ett fyndigt citat, så använd detta kommando.

Exempel:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!fortune</pre></div></div>

Vecka
Om du funderar över vilket veckonummer det är just nu och tycker det är för jobbigt att surfa till vecka.nu

Exempel:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!vecka</pre></div></div>

Dagens namn
HALiBot vet även vem som har namnsdag idag, och berättar det för dig om du vill.

Obs! Detta kommando har bytts.

Exempel:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!dagensnamn</pre></div></div>

Eliza
Har du riktigt tråkigt och behöver nån att prata med så finns Eliza att tillgå. Det är en sorts hobbypsykiatriker, som bara förstår engelska.

Exempel:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>Eliza, What is the meaning of it all?</pre></div></div>

Notera att det ska vara ett komma efter namnet, och inget utropstecken i början.

Bonus
Det finns även ett bonuskommando, som jag inte tänker avslöja just nu. =)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Bottar i småpraten

Gardener said:
Exempel:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!dice 3d6</pre>
Ger svaret:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>Resultatet av tärningsslaget 3d6 blev: 8 [1, 6, 1]</pre></div></div>
</div></div>

Hade det inte varit bättre med en slumpgenerator om man vill simulera tärningar? Så att det inte alltid blir 8 [1, 6, 1] menar jag.

Gardener

Champion

Vitulv said:
Gardener said:
Exempel:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!dice 3d6</pre>
Ger svaret:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>Resultatet av tärningsslaget 3d6 blev: 8 [1, 6, 1]</pre>
</div></div>

Hade det inte varit bättre med en slumpgenerator om man vill simulera tärningar? Så att det inte alltid blir 8 [1, 6, 1] menar jag. </div></div>

Buuuuuu! Ska fan implementera en slap-bot bara för det! =)

Kan påpeka att första tecknet ska vara ett utropstecken för övrigt.

Gardener

Champion

Ingen har väl hört talas om en D666?

Tänkte jag skulle påpeka att dom tärningar som stöds av Dicey är: t2 t4 t6 t8 t10 t12 t20 t100

Imorgon kommer det tillkomma några fler bottar, eller kommandon. Vilka tänker jag inte avslöja än. =)

Fast om nån har trevliga citatsamlingar så får dom gärna hänvisa mig till dom.

Gardener

Champion
Några nya kommandon

Nu har det tillkommit några nya kommandon:

Citat
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!citat</pre></div></div>
HALiBot svarar med ett slumpat citat relaterat till Rollspel.nu. Hjälp gärna till att fylla på den genom att skicka in citat. I framtiden kan vi förhoppningsvis fixa ett gränssnitt för att göra det enkelt.

Slap
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!slap <namn></pre></div></div>
HALiBot svarar med en humoristisk beskrivning av hur du daskar till någon.

Murphy's Laws
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!murphy</pre></div></div>
Slumpar fram en av de utökade murphys lagar.

Sen finns det ett par till också. En som har föreslagits i småpraten tidigare. Sen en som är lite lurigare och inte ens har ett direkt kommando.

Gardener

Champion
Namngenerator

Nu finns kranks nomino-namngenerator som kommando.

Som kommando fungerar !nomino, !name och !namn i alla exempel nedan.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!nomino</pre></div></div>
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!namn</pre></div></div>
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!name</pre></div></div>
Slumpar ett för- och efternamn valt ur alla tillgängliga namnlistor.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!nomino scottish</pre></div></div>
Slumpar för- och efternamn från skotska namnlistorna.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!nomino english irish</pre></div></div>
Slumpar fram ett engelskt förnamn och ett irländskt efternamn.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!nomino * gaelic</pre></div></div>
Bägge listnamnen kan bytas ut mot '*' för att välja från alla listor.

Tillgängliga förnamnslistor:
Arabic
Chinese
Czech
English1500ce
English
French
Gaelic
German
Hindu
Irish
Japanese
Mutant
Russian
Scottish
Spanish
Svenska2000ce
Venetarian1300ce

Tillgängliga efternamnslistor:
Arabic
Chinese
Czech
English1500ce
English
French
Gaelic
German
Hindu
Irish
Japanese
Mutant
Russian
Scottish
Spanish
Svenska2000ce
Venetarian1300ce

Gardener

Champion
Definition av rollspelstermer

Nu kan HALiBot hjälpa till att beskriva rollspelstermer.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!term fisktank</pre></div></div>
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!definition fisktank</pre></div></div>
Ger svaret:
Definition av 'fisktank': En scenariostruktur som lämpar sig väl för intriger och konfliktspelande, där spelarna måste ta ställning i vad de vill göra.
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!term</pre></div></div>
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!definition</pre></div></div>
Slumpar fram en av av definitionerna i listan.

Det går också bra att skriva flera termer på samma rad.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Namngenerator

Kan inte nomino ha ett litet mer logiskt namn, typ "namn"? Eller åtminstone lägga in det kommandot utöver !nomino

!namn russian

/Han som gillar den här resursen

Gardener

Champion
Re: Namngenerator

!namn är redan upptaget för att visa dagens namn. Skulle kunna byta det till !namnsdag iofs.

Multipla kommandon för samma funktion kommer så småningom. Måste skriva om koden lite först så den blir mer generell, så jag slipper sitta och ändra en massa överallt.