Re: ateismens Uppgång ;-)))
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Men just ateism innebär ju ett aktivt förnekande av en högre kraft, transcendent verklighet, eller vad man nu föredrar att kalla det.
Så fort man erkänner att det _kan_ finnas exempelvis någon form av transcendens så går man från ateist till agnostiker. <p><hr></blockquote><p>Nix det finns gott om folk bland ateister som anser att Evulution ÄR ett faktum vetenskapligt bevisat och att det finns ännu gott om fysiska vetenskapliga lagar SOM vi ännu inte lyckats förklara.
Det finns till ohc med gott om biologiska fakta inom DNA som vi ännu inte kan förstå.
Inget inom Ateism förnekar möjligheten till utomjordisk liv ELLER möjligheten till att det finns livsformer vars utseende och form trotsar allt vad dagens vetenskap säger är möjligt.
I teorin skulle det kunna existera livsformer som består av energi, sådana varelser skulle för en primitiv varelse kunna tas för "andar" eller "gudar".
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Lite förenklat så säger ateisten att "det finns _inget_ förutom det vi empiriskt kan bevisa" medans agnostikern säger att "det kanske finns en Gud eller nåt annat tjafs, men i vilket fall som helst så bryr jag mig inte"<p><hr></blockquote><p>Aa exakt MEN många ateister säger även att vetenskapens gränser och vad som är möjligt idag skulle har varit omöjligt för tjugo år sedan på grund av våra framsteg. Under 1800 talets början så skulle tanken på telefon få folk att himla med ögnonen och säga DET är omöjligt..
Slutkontentan är att en riktig vetenskapligt intreserad Ateist han lämnar dörren öppen även för det som är mot han sätt att se värden tills det är empirskt bevisat.
Specielt i de fall där det "övernaturliga" kan förklaras genom vetenskapliga metoder och teorier.
( exempel på sådan kan tas av norrsken som många trode var ett bevis på gud till vetenskapen visade att det var ett bevis på jordens magnetfält + solenstrålning,. En övernaturlig magiskt sken hade fått en vetenskaplig förklaring )
Alla forskare som jag har pratat med säger att det är otroligt mycket inom kvantvetenskapen och inom medicinska ämnen hur hjärnan fungerar och hur det mänskliga psyket funkar som vi ännu inte kan förstå.
Så övernaturliga uppleverlser ÄR ett vetenskapligt faktum och 9 grr av 10 är en drog framkallade synder inblandad..
Men det utesluter inte att det finns något oförklarligt inte ens för en Ateist.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Jag kommer ihåg en mycket roande diskussion jag hade med en kompis om just det här under en förfest. Problemet var att han inte passande in på varken agnostiker eller ateist, så till slut kom vi fram till att han nog fasen var en väldigt nihilistisk agnostiker
<p><hr></blockquote><p>Ooja gränsen mellan agnostiker och ateist är svår att definiera.
och jag kallar mig ateist för att det är vad jag anser att jag är.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Så här helt apropå förresten - visst är religion skoj? Jag lyckas alltid få en massa bisarra idéer till äventyr och liknande när jag pluggar...dessvärre tenderar dessa idéer att flyga ut lika fort som dom kom in. Jag _tror_ att det kan ha att göra med min blonda utväxt - jag provade med artificiell intelligens (färga det alltså
men det hjälpte inte ;-))<p><hr></blockquote><p> Oooja filosofi är ett härligt ämne *ler* ideer och tankar flyga in och ut.. Och religion uj uj det är otroligt roligt ämne att läsa specielt om man kombinerar det med att läsa psykologi och filosofi samt lite historia då plötsligt kan man få en förklaring till VARFÖR folk uppträder som de gör.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> /Tobbe - ge mig en flaska vin alt. whiskey så ska jag nog bli djup
<p><hr></blockquote><p>Whiskey Uj det smakar skit.. Nä tacka vet jag en härlig god Tequila *hmm* Det är gött och ger hår på bröstkorgen.. "undrar om det är därför jag börjar se ut som en gorilla"...
Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...