Nekromanti Förslag: stäng Zinescene

solvebring

Superhero
Eksem said:
Jag ser hellre "promotion" som en del av de andra forumen, men tycker helt klart att det är ett välkommet inslag på forumen överlag.
Tja, där har vi något som inte är helt omöjligt. Kanske att man kunde kombinera kontakt-evenemang-promotion...

Eksem

Champion
Jag menar mer att låta promotion-inlägg vara en del av motsvarande forum (egna filmer på Kultur-forumet, etc).

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Möller said:
Detta är inte specifikt riktat till Hans, men hans förslag på forum-indelningen var den senaste som exkluderade Kultur och Off Topic.

Har vi inte redan kommit fram till att det finns gott om användare som faktiskt njuter av att diskutera icke-rollspel med rollspelare? Bryr man sig inte så läser man inte, den principen kan väl inte vara så svår.
Därför finns vrållådan och ansiktsbok och google+:)
men jag tycker att man skulle kunna plocka bort mycket för att sen ångra sig, det är alltid trevligt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag funderar på om det vore en vettig idé att byta namn på "Rollspelsmakande" till något mer allmängiltigt, för att markera att det även handlar om sådant som att skriva äventyr. Om så gjordes, skulle det kännas som en vettig idé att även baka in fanzine och bloggar där? Vad skulle vara ett bra namn på ett sådant forum?

solvebring

Superhero
Kul att du nämner Neogames för här är något jag funderat över ett tag...

Varför inte slå ihop alla de forum som faktiskt kan slås ihop?

Jag förstår inte varför Neogames ska behöva ha ett Neotech-forum och ett Eon-forum? Visst man kan dra en vals om att Eon är så populärt att det behöver ett helt eget forum - but hey - om D&D och allt annat i D20-väg kan samlas under ett forum, och resterande delen av alla världens rollspel under Rollspels-forumet, så kan man gott slå ihop Neogames olika spel till ett enda forum - ett Neogames-forum. Till det förslaget hör också varför man inte slår ihop Anders Drömsmejdan-forum och Gillbrings Western-forum till ett Rävspel-forum?

solvebring

Superhero
Svarte faraonen said:
Jag funderar på om det vore en vettig idé att byta namn på "Rollspelsmakande" till något mer allmängiltigt, för att markera att det även handlar om sådant som att skriva äventyr. Om så gjordes, skulle det kännas som en vettig idé att även baka in fanzine och bloggar där? Vad skulle vara ett bra namn på ett sådant forum?
Jag vet inte om jag har ett bra namn, men jag är för ditt förslag, just eftersom folk inte noterat att det även gäller props, scenarion osv. ... Nu låter detta lite besserwisser - usch - men jag vet faktiskt inte hur många anmälningar jag gjort för att flytta scenariotrådar från Rollspelsforumet till Rollspelsmakarforumet.

Hm, men ett bra namn... Tåls att tänka på.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Svarte faraonen said:
Jag funderar på om det vore en vettig idé att byta namn på "Rollspelsmakande" till något mer allmängiltigt, för att markera att det även handlar om sådant som att skriva äventyr.
Behövs inte. Att skriva äventyr är den yttersta formen av rollspelsmakande. Allt annat är förberedelser.

:gremgrin:

/M

Genesis

Ni dés ni maître
Eksem said:
1. Vilken sorts kulturdiskussioner tycker då du skulle rymmas under Kultur-forumet?
Antingen all kultur, rollspelsrelaterad kultur (typ Agatha Christie om man vill lira A Taste for Murder) eller också har vi inget kulturforum.

Men tja, jag håller med Ymir. Forumet funkar ganska bra som det är, men ta bort Zinescene.

Genesis

Ni dés ni maître
Eller så ändrar vi den ointuitiva definitionen som folk inte kan hålla koll på och klassar scenarioskrivande under "rollspel". Det är ju så det funkar i praktiken och jag ser inget fel med det.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Genesis said:
Eller så ändrar vi den ointuitiva definitionen som folk inte kan hålla koll på och klassar scenarioskrivande under "rollspel". Det är ju så det funkar i praktiken och jag ser inget fel med det.
+1

Eksem

Champion
Jag skulle hellre se "Agatha Christie för att man vill lira A Taste for Murder"-tråden på Rollspelsforumet, på samma sätt som "Elektricitet på 1800-talet"-tråden låg där och inte i Off Topic-forumet.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Eksem said:
Jag ser också hellre scenarioskrivande under "Rollspel".
Det där kommer jag, som bekant, aldrig att fatta. Att skriva är att skapa, och det faller in under "Rollspelsmakande".

Ett rollspel är inte bara regler, det är också struktur, disposition, tonfall, tilltal, en massa saker som ska bestämmas utifrån vad man vill uppnå. Detsamma gäller för äventyr, ta bort genre och plot, då finns det struktur och teknik kvar.

Och att skapa bra äventyr handlar mycket om att hantera hantverket, att fixa bygget bakom storyn.

Men jag är inte ogin, byt namn på "Rollspelsmakande" till "Regelmakande" så är väl saken klar? Och degradera äventyrsskrivande till rollspelsforumet.

Eller skapa ett "Äventyrsskrivande"-forum.

Fast det enklaste är ju att ha allt som har med att skapa något att göra på "Rollspelsmakarforumet" och att det som har med att använda det som skapats på "Rollspelsforumet".

Tycker jag dårå, men å andra sidan spelar det egentligen ingen roll, eftersom jag inte diskuterar äventyrsskrivande här ändå.

Jag tror inte ett byte av namn eller flytt av fokus på makarforumet skulle påverka så mycket hur mycket som diskuteras, så det är väl bara att göra det om redaktionen så vill.

/M

solvebring

Superhero
Det där kommer jag, som bekant, aldrig att fatta. Att skriva är att skapa, och det faller in under "Rollspelsmakande".

Ett rollspel är inte bara regler, det är också struktur, disposition, tonfall, tilltal, en massa saker som ska bestämmas utifrån vad man vill uppnå. Detsamma gäller för äventyr, ta bort genre och plot, då finns det struktur och teknik kvar.

Och att skapa bra äventyr handlar mycket om att hantera hantverket, att fixa bygget bakom storyn.

Men jag är inte ogin, byt namn på "Rollspelsmakande" till "Regelmakande" så är väl saken klar? Och degradera äventyrsskrivande till rollspelsforumet.

Eller skapa ett "Äventyrsskrivande"-forum.

Fast det enklaste är ju att ha allt som har med att skapa något att göra på "Rollspelsmakarforumet" och att det som har med att använda det som skapats på "Rollspelsforumet".
+1

Genesis

Ni dés ni maître
Oavsett vad ni tycker så verkar det ju dock som att de flesta inte resonerar så. Scenarioskrivartrådar dyker väl upp i rollspelsforumet och inte i makarforumet, eller?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Genesis said:
Oavsett vad ni tycker så verkar det ju dock som att de flesta inte resonerar så.
Jo, men ett fel blir ju inte rätt bara för att många har fel. :gremgrin:

Genesis said:
Scenarioskrivartrådar dyker väl upp i rollspelsforumet och inte i makarforumet, eller?
Det är av tradition. På rollspel.nu låg förut äventyrsskrivande på just rollspelsforumet, på helt felaktiga grunder. Det rättades sedan upp, men traditionen är stark i detta fall.

/M

chrull

Stockholm Kartell
Magnus Seter said:
Genesis said:
Oavsett vad ni tycker så verkar det ju dock som att de flesta inte resonerar så.

Genesis said:
Scenarioskrivartrådar dyker väl upp i rollspelsforumet och inte i makarforumet, eller?
Det är av tradition. På rollspel.nu låg förut äventyrsskrivande på just rollspelsforumet, på helt felaktiga grunder. Det rättades sedan upp, men traditionen är stark i detta fall.

/M
Eller så är det för att äventyrsskaparna ibland inte är intresserade av teori-flummandet som då och då dränker makarforumet?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
chrull said:
Magnus Seter said:
Genesis said:

Genesis said:

/M
Eller så är det för att äventyrsskaparna ibland inte är intresserade av teori-flummandet som då och då dränker makarforumet?
Ja, jag tror snarare att det handlar om just det här. Makarforumet är något jag helst håller mig undan från, då det dels inte finns något där som intresserar mig, och dels för att det där, genom de ämnen som diskuteras, skapats en jargong som avskräcker mig från att posta.

Makarforumet är för mig ett rollspelsteoriforum, mer än den kreativa workshop jag hade önskat att det var.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
chrull said:
Det kan vara så. Att teorin kväver kreativiteten.

Kanske läge för ett "teori"-forum och ett "nu gör vi grejer och snackar mindre för fan"-forum?

/M