Nekromanti Förslag: ta bort permanent avstängning

Gordeg

Hero
Vitulv said:
Som jag har förstått saken kan en moderator idag, på eget bevåg stänga av en användare på livstid (säg gärna att jag har fel).
Jag hoppas att du har fel.

Vitulv said:
Jag föreslår att permanent avstängd byts ut mot en längre, tidsbegränsad avstängning.
Jag stödjer ditt förslag.
Som konsekvens av detta skulle alltså Troberg, Caligula med flera tillåtas komma tillbaka? Även detta tycker jag är ok. Men om användarna i fråga fortsätter med det beteende som fick dem permabannade tycker jag att vi alla ska ha full förståelse för moderatorerna när använder temporära banningar hårt och ofta...
Gnälltrådar om rättsövergrepp är skittråkiga att se.

Gordeg

Fienden

Hero
Folk som pratar om att permabanning är dåligt för att det förespråkar att folk inte kan ändra sig:

Permabanning är bra, om det tas hand om på rätt sätt. Folk ska kunna ha möjligheten att skicka ett brev till admins/moderatorer om sin ban och exakt varför de vill ha den upphävd. Om personen visar sig ha förstått varför han blev bannad så kan han tas in på provperiod igen, för att se om han sköter sig den här gången.

Detta har hänt undertecknad. Jag blev permabannad från ett forum en gång, men efter typ två månader blev jag irriterad på det. Så jag knåpade ihop ett långt brev, skickade det till en admin och blev avbannad, men under bevakning för att se till att inget mer... Oheligt innehåll postades. :gremsmile:

Kort sagt: Om du vill bli av med din ban och tycker att du kan sköta dig, skicka ett meddelande. Om du blev permabannad och inte ens orkar bry dig tillräckligt mycket för att göra så: Enjoy your ban.

//Kraetyz

android_iv

Warrior
Alltså, känns inte diskussionen lite väl abstrakt (eller är det jag som har dålig koll)? Det blir lite väl svart-vitt om det bara handlar om "permabann eller ej".
Jag skulle verkligen vilja se lite fakta i saken.

För vilka förseelser kan man bli permanent bannad?
Är det upp till den enskilda moderatorn att utfärda straffet?
Finns det någon form av "three-strikes-you're-out" (i sådana fall suger det)?

Jag tycker nämligen att det verkar bra att kunna plocka bort SD-troll m.m. från forumet. Men exakt var går gränsen? Kan man (av enskild moderator) bli bannad för att man t.ex. alltid grälar med just den moderatorn? För det är själva risken; att permabann leder till maktmissbruk hos moderatorer.

Om reglerna är luddiga, och det blir upp till enskild moderator att banna någon, så blir systemet i sig mycket lättare att ifrågasätta. Vid banning (eller kanske strax före) borde moderator lägga upp en tråd med sin bevisbörda. "Detta har forumiten skrivit den senaste tiden, det är inte ok". På det sättet kan man lätt bli av med troll som sprider massa skit, men det blir svårare för moderatorer att missbruka sin makt utan att bli kritiserade av resten av forumet.

Så, kan nu ingen moderator upplysa oss om vad det är för regler som gäller just nu på forumet. Hur fungerar permanent bann, hur ofta har det förekommit, vad är "kriterierna" för att bli bannad på livstid, osv.? Snälla Dante, upplys mig!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Forumredaktören tycker om permanent avstängning …

Ja, bra att jag blev påmind om den här diskussionen.

Att ha kvar permanent avstängning är för mig ett måste. MEN det ska krävas mycket innan man drar på sig en sådan. Antingen ska man vara någon dumskalle som BARA reggar ett konto för att sabba, eller så ska det krävas att man gör forumet till en mycket sämre plats bara genom att befinna sig här.

Om man ständigt lyckas reta upp mängder av användare, om man ständigt ser till att diskussioner urartar, om ens blotta närvaro gör mina moderatorers jobb orimligt … jobbigt – då ska man stängas av permanent.

Någon tredje gången gillt-regel vill jag inte ha. Frågan måste tas upp för varje enskilt fall.

Vanliga användare som kanske blir uppretade och råkar bryta någon regel någon gång då och då – ja, de ska ha en veckas avstängning varje gång, men sen är det bra. Om de inte uppgraderar sitt agerande till att uppfylla något av ovanstående krav förstås.

Så tycker jag.

Feuflux

omjonasson.se
Re: Forumredaktören tycker om permanent avstängning …

Och det här låter helt rätt. Medhållspoäng till Dante.

vandraren

Swordsman
Re: Forumredaktören tycker om permanent avstängning …

Jag har aldrig förstått diskussioner som denna. Vem bryr sig om vad som står i paragraf 512 av forumreglerna? Använd sunt förnuft så behöver du inte bry dig!

Jag tycker de som driver denna sajt kan ha rätt att göra en hel del, det är ju faktiskt deras sajt.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Forumredaktören tycker om permanent avstängnin

Vandraren said:
Jag har aldrig förstått diskussioner som denna. Vem bryr sig om vad som står i paragraf 512 av forumreglerna? Använd sunt förnuft så behöver du inte bry dig!
Fast det där är ett ganska dåligt argument. Vad man uppfattar som sunt förnuft varierar ganska kraftigt från individ till individ.

Vandraren said:
Jag tycker de som driver denna sajt kan ha rätt att göra en hel del, det är ju faktiskt deras sajt.
Det är det väl ingen som sagt något om?