Alltså, känns inte diskussionen lite väl abstrakt (eller är det jag som har dålig koll)? Det blir lite väl svart-vitt om det bara handlar om "permabann eller ej".
Jag skulle verkligen vilja se lite fakta i saken.
För vilka förseelser kan man bli permanent bannad?
Är det upp till den enskilda moderatorn att utfärda straffet?
Finns det någon form av "three-strikes-you're-out" (i sådana fall suger det)?
Jag tycker nämligen att det verkar bra att kunna plocka bort SD-troll m.m. från forumet. Men exakt var går gränsen? Kan man (av enskild moderator) bli bannad för att man t.ex. alltid grälar med just den moderatorn? För det är själva risken; att permabann leder till maktmissbruk hos moderatorer.
Om reglerna är luddiga, och det blir upp till enskild moderator att banna någon, så blir systemet i sig mycket lättare att ifrågasätta. Vid banning (eller kanske strax före) borde moderator lägga upp en tråd med sin bevisbörda. "Detta har forumiten skrivit den senaste tiden, det är inte ok". På det sättet kan man lätt bli av med troll som sprider massa skit, men det blir svårare för moderatorer att missbruka sin makt utan att bli kritiserade av resten av forumet.
Så, kan nu ingen moderator upplysa oss om vad det är för regler som gäller just nu på forumet. Hur fungerar permanent bann, hur ofta har det förekommit, vad är "kriterierna" för att bli bannad på livstid, osv.? Snälla Dante, upplys mig!