Jag hade FA-skatt ett tag för ett antal år sedan. En del har ändrats sen dess, men inte de övergripande reglerna. (Och är iofs. sannolikt på gång igen, så en del koll på dagens regler har jag också skaffat mig.)
Nej, du behöver inte säga adjö till allt vad social trygghet heter - inte så länge du får lön via ordinarie jobb. Då gäller den inkomsten för SGI (sjukpenninggrundande inkomst). Det täcker sjukskrivningar odyl.
För arbetslöshet gäller a-kassa. Kolla där vilka regler som gäller om i din a-kassa om du också har enskild firma. (Kan vara så att du får extra karenstid osv.) Och sidoinkomster från firman medan du är arbetslös minskar din a-kassa.
Socialbidrag kan däremot vara betydligt svårare. Ett grundläggande krav för det är att man saknar andra resurser. Det ger lite olika krav beroende på bolagsform.
- Med enskild firma är ens egen ekonomi och firmans integrerad. Det bolaget äger, äger du och vice versa. Alltså måste du göra dig av med eventuella likviderbara tillgångar. (Men i gengäld är firman i sig inget värt, så kan du visa att den saknar tillgångar och ingen verksamhet bedrivs, kan du behålla ett eventuellt varumärke eller dylikt).
- Med aktie- eller handelsbolag måste dock firman avvecklas. (För ett aktiebolag ska ju alltid finnas ett aktiekapital, och äger du firman är den tillgången din.)
Men för att komma i den sitsen, ska du ha gjort slut på a-kasse alt. sjukskrivningsdagar, vilket (även om det nu finns en gräns) kräver en del tid - mer än ett år. Om du har verkamhet i firman är det större risk att Försäkringskassan säger att du har arbetsförmåga. (Resp. att a-kasserersättningen dras ned, som jag nämnde ovan.)
Att avveckla en enskild firma är dock inte så mycket krångel. (Man anmäler att verksamheten upphört, gör sig av med tillgångar, betalar skulder och upprättar ett bokslut. Det är faktiskt svårare att avveckla en förening - man måste ju ha minst två årsmöten...
) Ett aktiebolag kan man i princip alltid sälja av - det är ju alltid värt minst sitt aktiekapital. Handelsbolag kan vara mer krångel, men i princip samma som enskild firma. (Men HB är lite speciella...)
Även om ett annat bolag sköter distribution et.c. är det sannolikt att du behöver fakturera dem för att få dina pengar. (Mycket eller lite...)
(Det brukar vara ett skydd för DEN firman, om inte annat. Att regelbundet betala ut ersättning för utfört arbete kan i sig nämligen räknas som ett anställningsförhållande - det kräver INTE ett anställningskontrakt. En faktura kan dock aldrig anses som lön. kan vara bra för dig också att veta, ifall du en dag ska betala en illustratör eller dylikt...)
Slutligen, ambitionen att tjäna pengar... Ja och nej. Också det beror (lite) på bolagsform. En enskild firma är som sagt ingen separat ekonomi från din egen. Där kan du gå med förlust hur länge som helst. Men du måste dra in NÅGOT. Annars kommer nämligen Skatteverket anse att du inte bedriver verksamhet i firman och då måste du avveckla den eftersom det annars kan vara ett försök att komma undan skattskyldighet.
Ett aktiebolag är dock en separat ekonomi (och egen juridisk person). Det kan därför inte gå med hur mycket förlust som helst. Man får t.ex. inte förbruka aktiekapitalet - då måste firman avvecklas. Men du kan gå med förlust under ett enskilt år så länge firman har andra tillgångar. Men aktiebolag är meningslöst att starta (och kostar att driva även med låg verksamhet) så det är inte mycket idé att ge sig på utan ambition att tjäna åtminstone några korvören på det.
Har du mer frågor så svarar jag gärna å gott jag kan...