Osäker på om det här hör hemma bland "Promotion", egentligen. Hur som helst, här kommer stämningstexter a la dialoger, en för varje stor plats i solsystemet.
Tidigare trådar:
[url="https://www.rollspel.nu/threads/61695[/url]
[url="https://www.rollspel.nu/threads/61772[/url]
[url="https://www.rollspel.nu/threads/61802[/url]
Ett seminarium om Merkuris.
Tidigare trådar:
[url="https://www.rollspel.nu/threads/61695[/url]
[url="https://www.rollspel.nu/threads/61772[/url]
[url="https://www.rollspel.nu/threads/61802[/url]
Ett seminarium om Merkuris.
Två kaniner turistar på Venus' luftstad efter ett rörmokarjobb. De besöker templet.- Som ni kan se på det här diagrammat har det skal som återstår av Merkuries tappat integritet snabbt de senaste sex veckorna. Ja?
- Hur länge tror ni planeten har kvar?
- Fyra månader max, uppskattar vi. Det är en enkel extrapolering, som ni kan se här. Vi har också simulerat planetens framtid. Fler frågor?
- Lejonen och fåglarna har haft konflikter förrut. Kommer det här förvärra deras relation?
- Ja, det är väl sannolikt, men ni får fråga vår forskare i politik och religion för mer detaljer. Hon är inte här just idag.
- Ni har valt att inte gå ut med något moraliskt fördömande av lejonens gruvoperation på Merkurius. Varför?
- Det är upp till rådet att göra sådana uttalanden, inte oss.
På ett kollektivflyg till jorden.- Så det här är fåglarnas andliga centrum… Tja.
- Man kan köpa små vykort här. Vill du ha något? Skicka till frugan?
- Vad är det på bilden, då? Kan du inte ta ett foto på mig framför statyn där? Ungarna gillar ju sånt.
- Gå längre fram. Nej, bak. Höger. Men le, då!
- Kom igen, nu.
- Så. Det blev bra.
- Ska vi gå in, eller?
- Man kan köpa glass där, istället.
- Glass eller turism. Tja.
- Både och, säger jag. Kom nu! Vill du inte se ruinerna också?
- Var ligger de då?
- Överallt.
- Ja, då så. Jag är lite trött.
- Du håller väl inte på att bli sjuk? Vi får smita förbi syndikatets läkare lite snabbt.
I passkontrollen för månens företagssektion.- Ja, det är faktiskt första gången jag åker till jorden. Ja, man har ju sett bilderna. De säger ju att planeten är vårt ursprung, men de påstår ju så mycket. Ja, både det ena och det andra som går emot våra traditioner. Det är ingen som har respekt för traditionerna längre. Annat var det förr. Nämen, titta så vackert! Vad är det det kallas, det där blåa, "havet"? "Hav"? "Havi"? Så mycket vatten! Om du lutar dig bakåt lite så kan jag se. Ja, tack tack. Ja, att de lyckas skydda planeten från exploatering är ett rent mirakel. Ja, jag säger bara det. Lejonen skulle nog gärna lägga vantarna på det där vattnet. Men det går inte, för vi fåglar skyddar det! Vi är måna om traditionerna. Är det månen som syns där bakom? Usch, detta tillhåll för råttor och otyg. Ja, det är inte mer än rätt att vi äter upp dem. Det är så det alltid varit, det är naturen. Titta bara på jorden. Där är det natur överallt. Vem är det som styr där? Ingen alls, bara naturen. Jo, gubben min var alltid orolig för gravitationen, det var därför vi aldrig åkte. Men nu har han gått hädan, så jag kan göra vad jag vill. Och tränat har jag gjort, ja, det kan du tro.
I en urangruva på Mars.- Stefan är överråttan här. Han bestämmer. Ni kan inte komma in.
- Vi har pass, protesterar lejonet.
- Och? Det är bara en bit papper. Titta, jag kan riva sönder det. Slit och riv bara.
Lejonet ser maktlös på när råttan river sönder passet.
- Så. Vad ska du göra nu? Inte ett skit, det är vad du ska göra. Dra härifrån.
- Kan jag låna telefonen? Jag måste prata med Joel.
- Joel, känner du Joel?
- Ja, vi har ett viktigt avtal att sluta.
- Jaså, det har ni? Ett avtal, säger du? Vad är det för ett avtal?
- Det är privat.
- Privat? Min röv att det är privat. Ut med språket!
- Jag tror det är bäst om jag går.
En pub på en sten i asteroidbältet.- De strejkar i gruva 13 igen.
- Igen? De där kaninerna får ju aldrig nog.
- Säger milisen är på väg.
- Jaja, då kommer säkerhetspolisen och så blir det ett jävla liv. Nä, fy fan. Låt mig få min lön bara, så jag kan dra hem sen.
- Var bor du?
- Ja, det är farsans gamla stationslya på staten.
- De säger säkerheten är dålig, kaninerna.
- Den har alltid varit dålig. Vad tror du vi får betalt för, va?
- Man vill ju inte offra livet.
- Nä nä. Ja, det är dags. Tar du kaffet?
- Ja.
En adelsfamilj på staten.- Två öl.
- Det blir 13 spänn.
- 13? Kostade 11 igår?
- Bosse tog över under natten.
- Fan, det gick snabbt!
- Bosse är snabb.
- Vilka är det som lirar?
- Bandet? Vet inte, de kommer från jorden.
- Exotiskt.
- Ja'ru.
- Hej! Hallå, bandet! Kan ni den där, den som går på radio nu. Ni vet, "det är sommar igen och isen smälter, mitt hjärta är varmt men huvudet kokar", eller hur den går. Va? Ni spelar bara eget? Men va' fan. Jaja. Bosse ger dig högre lön, eller?
- Nä. Men vad är det för mening med att tjafsa? De gör som de vill.
- Nä, nä, det såklart.
- Sen kommer staten eller milisen eller nåt annat, och så är vi tillbaks på ruta noll igen. Det går bara runt, runt.
- Så jävla sant, alltså. Skål på det!
En gruvoperation i Saturnus ringar, fåglarna.- Ers nåd och högvärdighet.
- Ja, Hektor?
- Droskan har anlänt.
- Utmärkt, utmärkt. Säg åt Elisa att komma ner.
- Genast, sir.
- Men där är du ju, Elisa! Så bra, fantastiskt, alldeles förträffligt. Har du biljetterna?
- Ja, far.
- Så bra, så duktig du är. Du gör mitt hjärta stolt. Så, låt mig ta väskan åt dig. Jo, jag insisterar. Hektor, ta väskan.
- Självklart, sir.
- Ska det inte bli spännande, det här? Du som aldrig varit utanför sektorn ens, Elisa.
- Usch, far, det är säkert smutsigt där.
- Nej men, vilka fördomar. Inte då, mitt barn, inte då säger jag. Din bror har säkert ordnat med både det ena och andra under sin vistelse, eller va? Tror du inte? Så ja, upp med haken.
På en arbetsstation runt Uranus.- Akta, styr den åt höger! Jämn kurs! Vänta, titta, vad är det där? Är den en ruin? Grabbar, det är vår lyckodag idag. Vet ni vad en sån är värd? Multum. Ja, vi plockar den i bitar och säljer den till universitetet. Vänta nu… Vem är det i radion? Jägarna? Hallå? Det här är Filippa på T5. Vi har uppdrag. Har ni order? Vasa? Hemlighetsstämplat? Jaha, jaha… För all del. Grabbar, vi blev snuvade på konfekten. Ingen bonus denna veckan. Nej, jag vet inte om det är sekten som lägger sig i igen. De har för många mandat. Hoppsan, var inte radion avstängd...
På en forskarstation utanför Neptunus.- Vad blir det för mat?
- Stuvade morötter.
- Igen!
- Det är rester från igår.
- Jag hatar rester!
- Det är billigt. Sätt dig ner och ät.
- Varför är vi så fattiga?
- För att vi bor i utkanten av allt, och för att syndikaten inte bryg sig om oss här ute.
- Jag vill bli soldat när jag blir stor.
- Bara harar blir soldater och det vet du.
- Det är orättvist!
- Sånt är livet. Ät upp nu.
- Blä.
- Där!
- Vadå?
- Här, ta hörlurarna. Hör du? Det är någon där ute. Eller någonting.
- Jag hör inget.
- Vänta lite…
- Ja! Det låter som ord. Det här är sensationellt, vi kommer bli berömda!
- Skriv ner, skriv ner!
- O… Ä… U… S… SH, eller vad är det för ljud? Jag känner inte igen det här språket.
- Så klart du inte gör, det är ju utomjordingar!