Nekromanti Fabel

Andy

Vila i frid
Jag har kollat lite på Mouse Guard och ställer mig sedan frågan:

Finns det något fantasyfabelrollspel (à la Mutant)?

Ta M:UA, Det susar i säven, Sagan om ringen och mixa dom. Tralala, vi har fantasyrollspel med talade djur. :gremlaugh: (Aragorn är en älg som strövar och Arwen är en duva). :gremwink:

Hârnmaster har jag hört har djur som talar, stämmer det?

Andy

Vila i frid
Jag svara på mig själv.

Arcana Evolved har lite djurklasser med men jag tycker inte att det räknas. Jag vill ha fantsayrollspel där man likt Mutant kan friforma vilket djur som helst, inte begränsat till ett fåtal utvalda (som det faktist är i gamla hederliga Drakar också).

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ironclaw från Sanguine [NT]

NT = No Text (Ingen text)

soda_UBBT

Warrior
Jupp. Zorcerer of Zo. Inte nichat som klassisk fabelfantasy. Men väl fairytale och massor utav talande djur och annat.

Systemet PDQ är mitt senaste super enkla go-to system för övrigt :gremwink: Enkelt och asbra.

Här har du en youtube-recension utav det; Game Geeks #25 The Zorcerer of Zo. Helt galet fin bok, grymt bra skriven, mumma mumma mumma.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Usagi Yojimbo

Usagi Yojimbo finns det inte mindre än två rollspel om. Det är samurajfantasy, där man spelar antropomorfa djur.

/tobias

Andy

Vila i frid
Re: Har inte jag frågat detta förut?

Nu när du visar ZoZ så drar jag mig till minnes att jag har frågat efter fabelfantasy förut. :gremlaugh:

Ja, ja, ZoZ verkar intressant i vilket fall som helst.

soda_UBBT

Warrior
Re: Har inte jag frågat detta förut?

Oavsett regler och setting så är boken jäkligt vettigt skriven. Vad är 'saga', vad är problemen och de klassiska drivkrafterna. Hur gör vi en bra 'saga' runt spelbordet och så vidare. En guldgruva för alla som är intresserad utav hur man skall skriva en rollspelsbok samt de som vill spela 'sagor'.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Ironclaw från Sanguine [NT]

Och Jade Claw, om man vill ha kinesiska talande djur.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Furry Pirates [ANT]

Om man vill spela sjörövare som är talande djur. Det har ett rätt trevligt sjöslagssystem svjm.

Pilzefrau

hon/henne
Tänkte passa på när ämnet är uppe och fråga om det finns någo Redwall-rollspel? Eller är det bara jag som tilltalas av det?

Krille

Super Moderator
Inte fantasy, men fabel

Albedo RPG. Liksom Usagi Yojimbo finns detta i två versioner, en gammal och en ny. Jag har bara erfarenhet av den gamla, men miljön är underbar!

Den kampanj jag körde på den tiden utspelade sig på en planet som tillhörde KonFed, den tröga byråkratiska demokratiska kolossen, men som hade en stor kaninminoritet som hetsade till mer självstyre och så småningom ville ha självständighet. Det splittrade världen i två delar, lojalisterna mot seccesionisterna (de senare sponsrades i hemlighet av Oberoende Kaninrepubliken, den fascistiska/rasistiska ärkefienden till Konfed). Resultatet blev något som bäst kan beskrivar som inbördeskriget i Jugoslavien i fabelform, och det var förmodligen den mest sönderslitande kampanj som jag någonsin har spellett.