"Berättarknep"
Jeg prøver raskt å komme på noen fortellergrep:
STEMMEBRUK
- hviske = spenning, vær stille, hemmelig
- "rope" = utendørs, bråk, livat, langt unna
- tilgjort = ironisk, falsk, nervøs
- gebrokken = utlending, fremmed rase
- monotom = robot, forhekset, farlig, følelsesløs
- skjærende = ubehagelig, usosial, syk, nervøs
- pludrende = jovial, hverdagslig, trygg, sosial
- etc.
MIMIKK OG GESTER
- levende = spillere føler seg vel
- stram = spillere blir utrygge
- intens = spillerne blir spente
- fektende armer = dramatikk
- håndhugg = kamp, avgjørende øyeblikk
- hamre i bordet = støy, fare, aggresjon
- håndflater på bordet = ro, makt, selvbeherskelse
- stå over spiller = snakke ned til, irettesette, true
- krype for spiller = underdanig, spyttslikkende
- håndtrykk = kameratskap, avtaler, folkeskikk
- kjæle med spillerhånd = kjærlighet, provokasjon, manipulasjon
- vri hender = oppgitt, rasende, bønnfallende
TEMPO OG RYTMIKK
- oppjaget tempo = handling, destruktivt, reaksjon-modus
- rolig tempo = forberedelse, konstruktivt, aksjon-modus
- sakte tempo = hvile, sløvhet, refleksjon-modus
- brå brudd = jage, overraske og stresse spillere
- myke overganger = utlading, avrunding, behagelig
- fast rytme = forutsigbart, selvdrivende, trygt, spirende
- uregelmessig rytme = stress, angst, variasjon, dynamikk
SPILLRAMMER OG ROLLEFORDELING
- avsondret = stille, uforstyrret, fordypende
- offentlig rom = avbrytelser, bråk, uro
- spilleder = kjernefokus, regissert, personlig farget
- gruppeledelse = skiftende fokus, mangfoldig, sprikende
- "forteller" = verbalrettet, ambisiøst, karakterdrevet
- regeltungt = konfliktfokus, teknisk og taktisk, stødig
- regel-lett = karakterfokus, dynamisk og drivende, konsekvensfattig
- regelfritt = aksjonsfokus, flyktig og flåsete, variert
- lojal rollegruppe = taktisk enhet, kameratskap, ytre utfordringer
- splittet rollegruppe = intriger, motsetninger, egenproduserte utfordringer
- eneintervjuer = isolasjon, manipulasjon, sosial styrking
- ignorere spiller = sosial devaluering, provokasjon, undergrave rolle
- hjelpsomme biroller = sosial infiltrering, dramastyring, mulig svik, mulig kjærlighet og redning
Det er selvsagt mer å si om dette. Mye av det jeg nevner er flyktige tanker, resultatet av en svært mangesidig spilleder og spillskaper-praksis. Det har vært 20 år med prøving og feiling, teoretisering, diskusjon og refleksjon rundt praksisen.
Det er ikke spesielt rettet mot Fabeljazz. For å gjøre det måtte vi gå inn på spillets spesielle muligheter, begrensninger og andre iboende egenskaper. Så måtte vi ta for oss de konkrete elementene spillet bygger på. Det er spillskaperens jobb.
Noen spørsmål å bygge metoden utfra:
(metoden = alle spillgrep og fortellergrep)
- Hvilke konflikter har spillet?
- Hvilke karakterer finnes?
- Hvordan kan spillets miljøer best manes frem?
- Trenger spillingene én bestemt atmosfære?
- Hvordan skal spillerne behandles?
- Hva skal spillederen gjøre, og hva kan spillerne ta seg av?
Man må se på svarene, og bygge en metode utfra hva svarene ser ut til å kreve av spillet. Hele tiden må det være kontakt mellom spillsystemet, fortellergrepene, og de konkrete elementene som utgjør spillets miljø.