Nekromanti Fabeljazz revisited

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
"Dimfrost" skrev sådan i tråden om Trobergs "dogmeutmaning":
Det finns dessutom en viss möjlighet att jag hinner göra klart Fabeljazz också, men tiden är knapp, och jag har massor att göra, så jag kan inte lova något.

Jeg ber om at du ikke har tid til å gjøre det. Fabeljazz er en glimrende idé, som fortjener mer plass enn ett A4-ark.

Gjør heller Fabeljazz til et stort rollespill, der det rike miljøet virkelig får slippe til og utfordre vår fantasi. La Fabeljazz gi oss gode stunder med myk pels og sniffende snuter, men ikke forhast deg!

Vi vil heller vente lenge på det ultimate furry-jazz-rollespillet!

Cat Ballou
night-harmonica og vocal i bandet Catzenjazz
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,679
Location
Fallen Umber
Poängen är kanske främst den att Fabeljazz mår bra av ett litet och enkelt regelsystem: faktum är att jag är fullständigt nöjd med det system jag bifogade i mitt första inlägg. Det enda som kanske ska ändras är lite fler exempel, mer färdighetslistor osv. Och om reglerna får plats på en sida har jag svårt att tänka mig att skriva flera tiotals sidors världsbeskrivning. Vi ska inte ha någon exakt turisthandbok om det namnlösa Metropolis där våra pälsiga vänner spelar jazz: istället låter vi oss nöja med spridda fragment, frön till intriger och revolutioner, skymtar av gangsterbossar och svartklubbar, märklig teknologi och jazzande snubbar. Och det här trode jag mig få plats med på två A4, även utan att våldföra mig alltför mycket på marginaler och textstorlek. (Egentligen trodde jag inte att Regndrömmar skulle bli så stort som det blev, men det är sådant som händer.)

Nåja. Om jag nu får för mig att göra Fabeljazz i dogmaformat kanske du kan se det som en teaser? Vi kan ju anta att jag någon gång i en osäker framtid (vilket skulle kunna vara i sommar, men jag lovar ingenting!) skriver en längre version också. På så sätt blir alla glada. :gremlaugh:


/Dimfrost, gillar att folk gillar Fabeljazz :gremsmile:
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
"Dimfrost":
Nåja. Om jag nu får för mig att göra Fabeljazz i dogmaformat kanske du kan se det som en teaser?

I want the whole orchestra!!!

Jeg mener ikke at du skal skrive et komplisert konfliktsystem til Fabeljazz. Det du postet sist holder lenge, med litt finpussing.

Men å samle og skrive gjennom noen av de gode ideer som ble postet i tråden om Fabeljazz er et minstemål, samt å gi den nødvendige informasjon om metropolisen, slik at denne blir en "levende" by i spillet.

Du trenger også å si litt om fortellergrep man kan bruke i et slikt spill, og krydre teksten med info om konflikter med tilhørende "plot-hooks".

Ideen er god nok til å forsvare et skikkelig skrevet og illustrert rollespill, med bred utgivelse og muligheten for mange nye spillere til å oppdage hva et rollespill kan gjøre med dem og deres venner.

Fabeljazz er en god idé! Det er et spill med langt større potensiale enn hva en A4-side kan dekke! Ta denne utfordringen! Gjør Fabeljazz til alt hva vi kan tenke oss at det kunne være!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,679
Location
Fallen Umber
Planer för Fabeljazz

Först och främst, tack för att du gillar idén med Fabeljazz så mycket. Jag hade egentligen bara tänkt att det skulle vara en kul grej, lite löst spånande som föddes ur en förvirrad diskussion i vrållådan en sen kväll i april. Men nu känner jag mig mer och mer sugen på att verkligen skriva något längre. Jag kan inte lova något, märk väl, men jag ska tänka på saken.

Just det här med berättarknep ("fortellergrep") är nog det jag är sämst på. Det är den teoretiska biten, värld och regler, jag är bra på, inte den praktiska biten, själva rollspelandet. Men jag kanske kan sno dem från något annat spel. :gremtongue:

Slutligen, just bred utgivning tror jag itne passar Fabeljazz. Det är nog alldeles för smalt för det, tror du inte det? Jag hyser inga illusioner om att spelet kan spridas bortom indierollspelens inskränkta sfär, men det är ju inte heller så dåligt. :gremsmile:


/Dimfrost
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
"Berättarknep"

Jeg prøver raskt å komme på noen fortellergrep:

STEMMEBRUK
- hviske = spenning, vær stille, hemmelig
- "rope" = utendørs, bråk, livat, langt unna
- tilgjort = ironisk, falsk, nervøs
- gebrokken = utlending, fremmed rase
- monotom = robot, forhekset, farlig, følelsesløs
- skjærende = ubehagelig, usosial, syk, nervøs
- pludrende = jovial, hverdagslig, trygg, sosial
- etc.

MIMIKK OG GESTER
- levende = spillere føler seg vel
- stram = spillere blir utrygge
- intens = spillerne blir spente
- fektende armer = dramatikk
- håndhugg = kamp, avgjørende øyeblikk
- hamre i bordet = støy, fare, aggresjon
- håndflater på bordet = ro, makt, selvbeherskelse
- stå over spiller = snakke ned til, irettesette, true
- krype for spiller = underdanig, spyttslikkende
- håndtrykk = kameratskap, avtaler, folkeskikk
- kjæle med spillerhånd = kjærlighet, provokasjon, manipulasjon
- vri hender = oppgitt, rasende, bønnfallende

TEMPO OG RYTMIKK
- oppjaget tempo = handling, destruktivt, reaksjon-modus
- rolig tempo = forberedelse, konstruktivt, aksjon-modus
- sakte tempo = hvile, sløvhet, refleksjon-modus
- brå brudd = jage, overraske og stresse spillere
- myke overganger = utlading, avrunding, behagelig
- fast rytme = forutsigbart, selvdrivende, trygt, spirende
- uregelmessig rytme = stress, angst, variasjon, dynamikk

SPILLRAMMER OG ROLLEFORDELING
- avsondret = stille, uforstyrret, fordypende
- offentlig rom = avbrytelser, bråk, uro
- spilleder = kjernefokus, regissert, personlig farget
- gruppeledelse = skiftende fokus, mangfoldig, sprikende
- "forteller" = verbalrettet, ambisiøst, karakterdrevet
- regeltungt = konfliktfokus, teknisk og taktisk, stødig
- regel-lett = karakterfokus, dynamisk og drivende, konsekvensfattig
- regelfritt = aksjonsfokus, flyktig og flåsete, variert
- lojal rollegruppe = taktisk enhet, kameratskap, ytre utfordringer
- splittet rollegruppe = intriger, motsetninger, egenproduserte utfordringer
- eneintervjuer = isolasjon, manipulasjon, sosial styrking
- ignorere spiller = sosial devaluering, provokasjon, undergrave rolle
- hjelpsomme biroller = sosial infiltrering, dramastyring, mulig svik, mulig kjærlighet og redning

Det er selvsagt mer å si om dette. Mye av det jeg nevner er flyktige tanker, resultatet av en svært mangesidig spilleder og spillskaper-praksis. Det har vært 20 år med prøving og feiling, teoretisering, diskusjon og refleksjon rundt praksisen.

Det er ikke spesielt rettet mot Fabeljazz. For å gjøre det måtte vi gå inn på spillets spesielle muligheter, begrensninger og andre iboende egenskaper. Så måtte vi ta for oss de konkrete elementene spillet bygger på. Det er spillskaperens jobb.

Noen spørsmål å bygge metoden utfra:
(metoden = alle spillgrep og fortellergrep)
- Hvilke konflikter har spillet?
- Hvilke karakterer finnes?
- Hvordan kan spillets miljøer best manes frem?
- Trenger spillingene én bestemt atmosfære?
- Hvordan skal spillerne behandles?
- Hva skal spillederen gjøre, og hva kan spillerne ta seg av?

Man må se på svarene, og bygge en metode utfra hva svarene ser ut til å kreve av spillet. Hele tiden må det være kontakt mellom spillsystemet, fortellergrepene, og de konkrete elementene som utgjør spillets miljø.
 

Krille

Lord
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Tala tydligt, tack!

"- hviske = spenning, vær stille, hemmelig"

Urk! Efter att ha drabbats av viskande spelledare så fort det blir lite hemligt eller spännande så måste jag protestera stenhårt mot den här. Det få saker som är mer stämningsdödande än när man inte hör vad spelledaren säger.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,784
Location
Helsingborg
Re: Tala tydligt, tack!

Ja, själv säger jag att en Spelledare är en sagoberättare och bör använda sagoberättarens knep(+ några till).

Sagoberättaren viskar inte, dock så ändras tempo och tonläge när han vill få det att verka som om han är hemlighetsfull/ondsint/spännande eller få det att verka som om han viskar.

Audiobooks är inte helt fel inspiriationskälla för en spelledare.
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Hvisk så tydelig du kan, men ikke for ofte

Spillederen er en spilleder. Det er vanlig å bruke en del teknikker fra fortellerkunsten, og vi har mye å hente derfro, men det gjør oss ikke til fortellere.

Det er tillatt å hviske i rollespill. Det fungerer.

Som med alle andre fortellergrep du bruker, må du bruke det med fornuft. Dersom du bestemmer deg for å hviske hele spillingen gjennom bør du ha en fordømt god grunn til det, og være forberedt på at noen reagerer.

Dersom du er spilleder for "Krille" eller "Cybot" har du min tillatelse til å hviske ekstra mye!
(men pass på at han hører hva du hvisker...)

:gremgrin:
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,784
Location
Helsingborg
Re: Hvisk så tydelig du kan, men ikke for ofte

Sorry old guy.

Det är oftast jag som är spelledaren i min grupp.

Och säg mig VAR skiljer sig spelledarrollen från rollen som sago-/historie-berättare när det gäller berättar teknik?

Sago-/historie-berättaren har 3 krav. Han måste vara tydlig och han måste fånga sin publik och han måste berätta en historia/saga.

Vad måste Spelledaren göra? Han måste vara tydlig och han måste fånga sin publik, han ska berätta en saga/historia och han måste agera "domare".

3 av 4 krav är exakt lika och den fjärde har inget med historieberättandet att göra.
 

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Re: Planer för Fabeljazz

Illustrationer till fabeljazz vore ju kul, t.ex. en orangutang som står och spelar trombon.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Planer för Fabeljazz

"Illustrationer till fabeljazz vore ju kul, t.ex. en orangutang som står och spelar trombon."

Hmm. En orangutang vore otroligt lämpad för trombonspel, långa armar har den ju... nåväl, Kvante har lovat Fabeljazzbilder nu i mååånader men hittills inte lagt upp några. Den skurken.


Storuggla, kan inte rita för fem öre
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Planer för Fabeljazz

Kvante har lovat Fabeljazzbilder nu i mååånader men hittills inte lagt upp några. Den skurken.
Jepp. De är färdiga (åtminstone några bilder) och jag hade tänkt scanna dem i dag, men det verkar som om sladden till scannern skulle ha kommit bort. Jag ska leta reda på den (eller köpa en ny) så fort jag hinner (eller har råd).

Förresten visade jag bilderna för min bror, och han föreslog genast en rollperson vid namn Isbjörn Svensson...

JPS – missbrukar parenteser
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Planer för Fabeljazz

"Förresten visade jag bilderna för min bror, och han föreslog genast en rollperson vid namn Isbjörn Svensson..."

Din bror är en man av hög moralisk kaliber och har fina nagelband. Isbjörn Svensson är ett ypperligt namn :gremgrin:


Storuggla, gör en jazzande vessla
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Spillederen er ikke en forteller

"Cybot" skriver:
Vad måste Spelledaren göra? Han måste vara tydlig...

Nei. han må ikke alltid være tydlig. Av og til må han med vilje forføre eller lure sine spillere. Han må spille med doble motiver. han må til og med få dem til å tro at de styrer dramaet, mens han bare flytter på sine elementer, og får konflikten til å skjerpes akkurat slik han hadde tenkt på forhånd. Han må selvsagt også være tydelig i noen situasjoner, men han trenger ikke være det hele tiden. Det er ikke noe mål i seg selv å være tydelig for en spilleder.

... och han måste fånga sin publik, ...

Spillederen har ikke et publikum. Han har spillere som deltar i utformingen av dramaet. De er medskapere. Spillederen og spillerne kan fange hverandre i dramaets uunngåelige logikk. Spillederen har en særlig plass i dette, men han har slett ikke samme forhold til "publikum" som en forteller.

... han ska berätta en saga/historia ...

Nei. Dramaet i et rollespill skal ikke fortelles i vanlig forstand. Det skal spilles ut. Dersom spillederen prøver å fortelle et eventyr blir han avbrutt av spillere som lurer på hvor de kommer inn i dramaet. Spillederen skal gi skildringer av enkelte episoder, steder, og biroller, men han kan aldri se bort fra spillernes rett til å delta, og må være høyst effektiv i måten han forteller på. Han kan aldri fortelle slik en forteller gjør det.

... och han måste agera "domare". ...

Det er greit nok at spillederen er en slags dommer, en som fortolker terningslag, en som prøver å skape troverdige reaksjoner hos biroller og omgivelser, en som interagerer med spillerne på vegne av den fiksjonen rollene befinner seg i.

I tillegg til disse sakene, må spillederen gjøre svært mye mer, men det er en annen diskusjon.

3 av 4 krav är exakt lika, skriver Cybot. Jeg har påvist at det ikke stemmer. Ingen av kravene han setter opp er "exact lika". Cybot tar altså fullstendig feil i sin konklusjon.

Når det er sagt, vil jeg gjerne gjenta det jeg før har sagt: Spilledere har god nytte av teknikker og grep fra fortellerkunsten. Det er bare viktig å vite at vi faktisk driver med noe annet. Noe av fortellerkunsten må vi forkaste, noe må vi tilpasse, og litt av det kan vi bruke slik det er.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,784
Location
Helsingborg
Re: Spillederen er ikke en forteller

Jag märker att du och jag har en annorlunda bild av en sagoberättare.

Nei. han må ikke alltid være tydlig. Av og til må han med vilje forføre eller lure sine spillere. Han må spille med doble motiver. han må til og med få dem til å tro at de styrer dramaet, mens han bare flytter på sine elementer, og får konflikten til å skjerpes akkurat slik han hadde tenkt på forhånd. Han må selvsagt også være tydelig i noen situasjoner, men han trenger ikke være det hele tiden. Det er ikke noe mål i seg selv å være tydelig for en spilleder.
Det märks att vi har en annorlunda definition på ordet tydlig.
Jag menar tydlig när det gäller röst och ljud, INTE när det gäller intention och drama. Detta bordde ha framgått av att ämnet var viskningar och min frånvaro av [OT].
Viskningar total suger när det gäller tydlighet. Det blir nästan konstant "Mummel" istället för "viskning"

Spillederen har ikke et publikum. Han har spillere som deltar i utformingen av dramaet. De er medskapere. Spillederen og spillerne kan fange hverandre i dramaets uunngåelige logikk. Spillederen har en særlig plass i dette, men han har slett ikke samme forhold til "publikum" som en forteller.
Han har inte precis samma förhållande då en sagoberättare är i viss mån mer dominant. Men visst är hans spelare en publik lika mycket som de är medskapare. Kanske min definition av publik är färgad efter det engelska "audience", "dom som lyssnar".
Korsa en sagoberättelse, en politisk debatt och en slumpgenerator så har du ett rollspelsäventyr.

Nei. Dramaet i et rollespill skal ikke fortelles i vanlig forstand. Det skal spilles ut. Dersom spillederen prøver å fortelle et eventyr blir han avbrutt av spillere som lurer på hvor de kommer inn i dramaet. Spillederen skal gi skildringer av enkelte episoder, steder, og biroller, men han kan aldri se bort fra spillernes rett til å delta, og må være høyst effektiv i måten han forteller på. Han kan aldri fortelle slik en forteller gjør det.
Och en kass berättare kan ha att publiken somnar eller traskar iväg. Det gäller att fånga dina spelare, väva in dem i berättelsen och dra ett nät runt dem av älvastoft om man säger så. Så visst ska det berättas, skillnaden är att i den här berättelsen så har vi flera berättare, där spelledaren har högst krav på sig att han är berättartekniskt korrekt då det är han som tar alla stödjande roller och statister.
 

Krille

Lord
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Jo, ur ett berättartekniskt perspektiv

Jag tror att problemet är att du förväxlar rollspelets dramatiska struktur med spelledarens beskrivningstekniska arbete. Jag är helt inne på Cybots linje, även om jag tycker att vissa ordval är frustrerande.

När spelledaren förmedlar ett visst skeende så måste han kommunicera med spelarna. Denna kommunikation måste vara av sådan art att budskapet från spelledaren går fram till spelarna. Och då är vi inne på berättarteknik.

Och pratar vi enbart om berättarteknik så är de krav som ställs på honom fruktansvärt lika de som ställs på en sagoberättare. Allting handlar om att spelledarens beskrivning ska komma fram till spelarna. Huruvida budskapet är sant eller inte spelar ingen som helst roll - han kan luras precis hur mycket som helst (precis som Edgar Allan Poe, Alfred Hitchcock eller Rod Serling, för att nämna några lurisar till mästerberättare). Men budskapet måste komma fram till spelarna.

Alltså måste det som spelledaren säger vara tydligt formulerat och framfört (återigen: viska inte, utan tala tydligt). Det måste fånga intresset hos spelarna, så att de faktiskt lyssnar på honom. Och det måste på något sätt passa in i ståryn. Den stora skillnaden är att spelarna genom sin input påverkar ståryn så att den växer fram under berättandets gång.

Så spelledarens roll och berättarens roll är förbaskat lika, sett ur ett berättartekniskt perspektiv. Där är jag helt inne på Cybots linje. När det gäller dramatisk struktur så är det en annan sak, men jag fick faktiskt för mig att den här tråden handlade om berättarteknik, inte dramatisk struktur.
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
"Berättartekniskt perspektiv" og spillets ramme

"Krille" skrev:
Så spelledarens roll och berättarens roll är förbaskat lika, sett ur ett berättartekniskt perspektiv.

Jeg er glad for at Krille sier "ur ett berättartekniskt perspektiv" her. Det gjør det klart at han ikke oppfatter spillederen og fortelleren som like.

"Krille" sier også:
Jag tror att problemet är att du förväxlar rollspelets dramatiska struktur med spelledarens beskrivningstekniska arbete.

Nei. Jeg gjør virkelig ikke det. Fortelleren og spillederen bruker mange av de samme virkemidlene, det er vi helt enige om. Men de befinner seg i ulike situasjoner, noe som helt klart får innvirkning på hvilke virkemidler som er effektive, og som stiller forskjellige krav til bruken av dem.

Spillederens "beskrivningstekniska arbete" må ses i forhold til rammene han har. Uten en slik betraktning når man sammenligner spillederen og fortelleren, kan man ende med den misforståelsen at deres roller er förbaskat lika, som Krille skriver. Han går for langt når han skriver dette. La meg prøve å komme med noen klargjørende eksempler:

- Spillederen møter ett sterkt krav om deltagelse og medskaping fra spillernes side. Det kravet er ulikt noe fortelleren møter, og det setter sterke føringer på spillederens "forteller-rom".

- Spillederen møter en vilje og evne til sanksjoner fra spillernes side, dersom hans beskrivelser undergraver deres roller i dramaet, og dette er heller ikke fremtredende i fortellerkunsten.

- Spillederen bruker fremdeles fortellertekniske virkemidler når han spiller biroller i rollespillet, men han må gjøre det i aktiv dialog med roller andre styrer, noe som er en bruk av fortellertekniske virkemidler som er fullstendig fremmed for en fortellerkunstner.

- Spillederen er heller ikke den eneste "fortelleren" i rollespillet, men må dele scenen med spillerne, som er sine rollers "hovedfortellere" (det varierer i hvor stor grad de er dette, men prinsippet er gyldig). Rollespillets drama blir til i samspill mellom spillere og spilleder, og dette setter helt andre rammer for spillederens bruk av fortellertekniske virkemidler.

Jeg kan fortsette å ramse opp eksempler som klargjør forskjellen på en spilleder og en fortellerkunstner, i bruken av fortellertekniske virkemidler.

Jeg er profesjonell spilleder, samtidig som jeg er profesjonell fortellerkunstner. Dette er altså noe jeg har opplevd i praksis. All min erfaring viser at fortellerkunsteneren og spillederen har forskjellige rammer for sin kunst. De er ikke like.

Men det er samtidig helt klart at de deler bruken av mange fortellertekniske grep. Å kjenne til fortellerkunstens mange teknikker er helt klart nyttig for en spilleder, særlig siden fortellerkunsten har en årtusengammel praksis med dem. Å ikke nyttegjøre seg opplagret erfaring som er anvendbar ville være dumt.

Jeg anbefaler altså ambisiøse spilledere å studere fortellerkunst. Prøv dere gjerne som fortellerkunstnere også (Sverige har sikkert en like stolt fortellertradisjon som Norge, med aktive fortellere, og mange kurs i fortellerkunst). Om dere gjør det kan dere få oppleve at spesifikke virkemidler fra rollespillet kommer til nytte i en praksis som fortellerkunstnere. Om ikke annet er spillederen vanligvis bedre rustet til å takle det uventede, og skjer ofte uventede saker i en fortellerforestilling.

"Krille" skriver:
Alltså måste det som spelledaren säger vara tydligt formulerat och framfört (återigen: viska inte, utan tala tydligt).

Selvsagt må spillederen kommunisere. Å hviske er en form for verbal kommunikasjon. Vi snakker om verbale rollespill. Det er lov å hviske, pass bare på at spillerne hører deg, så går det greit. En måte å sikre seg det på, er ved å late som man hvisker, mens man egentlig "hvisker" (på samme måte som når man "roper" uten egentlig å heve stemmen, men ved å gi den "stor" klang).

Hvisking var altså utgangspunktet for denne lille "detour" fra min liste over fortellertekniske grep til bruk i rollespill. Jeg tar gjerne mot kommentarer på listen som helhet, og ser gjerne at noen prøver å utfylle den med alle de fortellertekniske knep og grep som mangler, og som kan brukes i rollespill.
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Re: Spillederen er ikke en forteller

"Cybot" skriver:
Vad måste Spelledaren göra? Han måste vara tydlig och han måste fånga sin publik, han ska berätta en saga/historia och han måste agera "domare".

Jeg leser dette som at Cybot stiller opp noen generelle krav til spillederen. Kravet om "tydelighet" blir litt underlig i denne sammenhengen. Slik Cybot senere har forklart det:

Jag menar tydlig när det gäller röst och ljud, INTE när det gäller intention och drama.

- mener jeg dette ikke hører hjemme i en slik oppstilling i det hele tatt. Han burde heller slå sammen kravene om tydlighet og å "fånga sin publik", til et krav om å kommunisere.

La meg prøve å sette opp en liste over generelle krav til spillederen, inspirert av Cybot sin liste:

Hva må spillederen gjøre?

- Spillederen må sette rammene for spillet, og signalisere disse til spillerne.

- Spillederen må sørge for god kommunikasjon med spillerne, og mellom dem.

- Spillederen må lede skapingen av et drama rundt rollene.

- Spillederen må regissere anvendelsen av spilltekniske virkemidler.

Det er mye interessant og utfyllende å si om hvert enkelt punkt her, men det får jeg la være. Vil bare si at spillederen ikke er eneansvarlig for noen av disse punktene. Spillerne har alltid en del av ansvaret for rollespillet.
 

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Re: Planer för Fabeljazz

Storuggla, gör en jazzande vessla
En vessla eller iller som spelar trupet skulle se roligt ut också.
eller en elefant som spelar tuba
 
Top