CapnZapp;n135073 said:
Intressant.
Jag startade den här tråden för att jag i ett års tid kunnat läsa om Symbaroum helt smärtfritt. (Något jag trodde gällde alla)
Jag skapade ett testkonto på Facebook för fem (?) år sedan, men har aldrig varit inloggad från denna dator.
Så jag trodde det var något nytt fultricks, och att Järnringen bara inte sett det själva.
Om det du säger stämmer, och att det aldrig gått läsa JFABs sida utan att joina the dark side, då tycker jag det är extremt tragiskt, eftersom det då skulle tyda på att Järnringen skiter fullständigt i att icke-facebookianer inte kan nå deras sida.
Men jag hoppas verkligen att inte behöva dra den slutsatsen, och att det går att be JFAB ändra inställningarna så att deras sida (för)blir verkligt publik.
För att vara rättvis så tror jag knappast att det är Järnringen själva som avsiktligt valt att det ska vara så. Skulden ligger nog snarare hos Facebook självt som ett företag, som uppenbarligen har gjort det valet.
Eller så är det beroende på vilken webbläsare, plattform, etc man använder sig av när man besöker sidan och egentligen är det hela "mitt fel".
Oavsett är det störigt.
Eller kanske snarare att annonsera på anslagstavlor i tunnelbanan, eftersom Facebook knappast kan betraktas som ett undanskymt hörn av internet direkt.
Sure, fast även i tunnelbanan när man har annonser brukar man placera dessa utanför spärrarna så att även eventuell allmänhet som inte har busskort kan se dem (fast jag måste undra varför dessa ens skulle besöka stationen till att börja med, men nåväl).
Tja, jag tycker att lösningen "använd båda" är bra, men det är SJUKT mycket lättare att hålla en facebooksida uppdaterad jämfört med att hålla en vanlig hemsida uppdaterad, åtminstone för oss som är inne på facebook i princip jämt. Separata hemsidor är... separata. Man måste göra en speciell ansträngning för att gå dit, logga in, skriva nyheten. Samma sak för besökare och kunder, ofta når man betydligt fler med en facebookpost (som är i ett gemensamt utrymme) än man gör med en nyhet som bara når det fåtal som faktiskt aktivt besöker ens hemsida år 2015. Jag själv besöker bara rollspelsföretags hemsidor om jag vill köpa eller ladda ner något, till exempel - det skulle aldrig falla mig in att orka släpa mig dit flera gånger i veckan/månaden för att se ifall det kommit några nyheter, när det är så mycket smidigare att bara kolla deras facebook.
Med det sagt så krävs det visserligen lite teknisk expertis för att lägga upp sitt facebookflöde på sin hemsida, men det är inte jättesvårt. På så vis kan man få det bästa av två världar.
Med wordpress och dylikt är det knappast svårare att uppdatera en "vanlig" hemsida än Facebook, men nåväl för att många råkar sitta med Facebook öppet hela dagen och därför slipper ett par knapptryck.
Jag som inte har Facebook och inte heller har några planera på att skaffa det kommer inte nås av nyheterna från företag som väljer att enbart använda sig av den plattformen, men det är väl klart att vi är ganska fåtaliga kanske och är det en produkt jag vill ha kommer jag ju köpa den ändå. Reserverar mig fortfarande rätten att störas av detta beteendet dock.
Men en sak som jag just kom att tänka på: är det inte ganska dåligt affärssinne att posta saker på Facebook? Facebook själva äger väl allt man lägger upp där, eller åtminstone så tar de sig rätten att sälja materialet vidare till andra företag, så om man som företag lägger upp tex en pressrelease med lite bilder blir man inte av med rätten för det materialet då? Kanske inte gör så mycket när det är en pressrelease eller något sådant, men ändå.