Nekromanti Fading Suns - kampanj

PAX

Jordisk Äventyrare
Tänkte starta upp en ny kampanj med mina spelare men undrar hur ni andra som spelar FS har satt ihop era grupper av rollpersoner. Är de blandade karaktärer från olika Houses eller är de från samma? Kanske de ingår alla i Brother Battle? Vill gärna ha lite synpunkter som kan underlätta att köra igång min första kampanj i FS. Några böcker förutom regelboken som man bör köpa på stört?

shadow_UBBT

Warrior
Det här är helt klart mitt ämne. Jag har spelat ganska mycket Fading suns och ganska nyligen uppå det. Förutom detta äger jag snart alla böcker till spelet.

Det viktigaste när du sätter ihop en grupp spelare till din första kampanj är att du tänker på hur mycket tid du har innan alla vill börja spela. Är det kort tid bör de redan vid skapandet ha en gemensam anledning att arbeta tillsamans. I min allra första kampanj gjorde jag alla karaktärer själv från olika faktioner men sedan spelade jag ihop dem i några korta händelser. I min nuvarande kampanj när de flesta vet lite mer om världen så lät jag dem göra egna rollpersoner och sedan pratade vi länge och väl om vilka som kände varandra och varför och sedan fick jag komma på några introduktions scener när de som inte kände varandra kunde mötas.

Min nuvarande spelgrupp består av: En LiHalan knight, en doktor (vars spelare snart skall byta karaktär), en escaped serf som tränar kampsport och en Ur-Ukar Charioteer.

Du kan med andra ord ha vilka karaktärer som hellst i en spelgrupp men se till så att du som spelledare kan hantera spelgruppen i slutänden. Du måsste veta mycket om världen för att hålla ihop krångliga spelgrupper.

Vad gäller böcker så är Players companion (eller vad den heter) helt och hållet gudasänd. Köp den. Annars bör du köpa böcker som hör till vad dina spelare vill vara. Guildboken, nobels and priests. Det finns böcker för Ur-Obun, Ur-Ukar och Vorox än så länge men skall nog komma fler. Vidare bör du köpa böcker om den eller de planeter som du skall sätta äventyr på. Självklart finns det inga krav på någon av dessa böcker men de hjälper väldigt mycket.

Hoppas det här har hjälpt något.

Skelander

Veteran
Jag har tänkt starta en FS-kampanj som är inspirerad av serien "Dark Angel". Om du inte vet vad det är så handlar det om Max, en genmodifierad tjej som utbildats till en slags supersoldat (den så kallade X5-serien). Hon och ett dussintal andra X5:s flyr och sprider sig över USA.

Hade tänkt köra samma stuk ungefär. RP är genmodifierade soldater som flyr från "sina skapare". Jag kommer att låta spelarna skapa _bra_ karaktärer med höga grundegenskaper, färdigheter och andra förmågor så som hög styrka och smidighet.

Oj, det var ett tag sen du skickade inlägget. Hehe, jaja...