Fading Suns är jättetufft.
Eftersom systemet verkar vara under ombyggnation i och med den kommande tredje utgåvan kommer jag mest snacka setting nu då, med fokus på utgåva två.
Settingen är som en underlig blandning av Dune, WH40K, Bysantinska Kejsardömet och fan vet vad mer.Mänskligheten började resa mellan solsystem med hjälp av enorma Jumpgates (tänk dig en stor jävla cirkel i metall som man hittar bortom Pluto som med hjälp av en speciell nyckel gör så att man åker genom den och dyker upp i ett helt annat solsystem genom en annan metallcirkel). Allt är frid och fröjd och teknologin utvecklas och sen skiter sig allt med en ekonomisk och social kollaps som närmast kan liknas med Västroms fall i västereuropa. Stuff happens, och när spelet utspelar sig består spelvärlden av ett kejsardöme som sträcker sig över flertalet solsystem, omgivet av underliga barbarer, teknologiskt överlägsna rymdvarelser och äckliga elaka sporaliens som vill åt våra liv. Inuti kejsardömet har vi kättarkulter, demondyrkare, adelshus som vägrar komma överens, en svag centralmakt, en kyrka som är fragmenterad av sekterism och handelsgillen som envist håller på sina monopol.
Mänskligheten har tillgång till teknologi som vi inte kan tillverka längre, som rymdskepp, duellsköldar (Dune!) och laservapen, men dessa är reserverade för eliten och för den genomsnittlige livegne är detta ren och skär magi.
Grundtanken är att en spelargrupp ska ha minst en adelsperson, en präst av någon form och en gillemedlem, i alla fall verkar det så av hur exemplen beskriver ting. Dessa ska sedan antingen göra vad de vill, eller jobba i smyg åt kejsaren som ett slags troubleshooters som reser runt och rättar fel. De gånger jag spellett Fading Suns har detta aldrig skett, utan spelarna har dykt rakt in i adelns intriger och orsakat mer fanstyg än det fanns från start. Anledningen till att varje maktgrupp i imperiet är uppdelat i flera interna fraktioner beror tydligen på att det hela ursprungligen skrev av en jeppe som skrivit Vampire, men som tur är får man inga förmågor eller krafter av att tillhöra en viss fraktion.
Fading Suns är kul. Något speciellt jag kan berätta om?
Storuggla, its even got monkeys