Nekromanti Failed Bat-lore roll

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag såg häromdagen Batman begins. För att vara en superhjälterulle var den OK och jag gillade porträttet av Gotham City. Vissa skurkar var välbekanta från den tid jag läste superhjätetidningar (sent 1960-tal), t.ex. Scarecrow och Jokern. Men Ras al-Ghul? Jag misslyckades helt med min slagning för Bat-lore. Är detta en ny skurk eller har han en gammal bakgrund i DC-kosmos?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ra's al Ghul är mycket riktigt från tidigt 70-tal, och är extremt välkänd för alla som läst Batman sedan dess. Han utmärker sig speciellt idag genom att hans dotter och Batman har en son tillsammans.

Personligen gillar jag honom inte alls, eftersom jag anser att Batman är intressantare när han bekämpar gatubrottslingar och spektakulära dårar än när han bekämpar internationella superterrorister. Sådant kan han överlåta till Stålmannen.

Länk

/tobias

Arfert

Facit
70-tals serien där Ra's al Ghul dyker upp (1971) är för övrigt rätt bra, och visade en ny, vuxnare batman-inriktning. En föregångare till Millers verk, på ett sätt. Och faktiskt nåt som hade större inverkan på Batman-figuren än "The Dark Knight"...

Kräkla

Veteran
Personligen gillar jag honom inte alls, eftersom jag anser att Batman är intressantare när han bekämpar gatubrottslingar och spektakulära dårar än när han bekämpar internationella superterrorister. Sådant kan han överlåta till Stålmannen.
Här så håller jag verkligen med dig, tillskillnad från Arfert så tycker jag också att albumet är väldigt jönsigt personligen. Han typ förklär sig till en kille som sen dyker upp själv och visar sig vara förklädd till nånannan, heltutan anledning dyker det upp en skidmästarinna som sen åker skidor nerför ett ont berg, och dom ska helatiden hålla på och karata sig, sådär som det var pådentiden.

Nä, hellre då domhär äldre serierna där dom är jönsiga medvilje, typ Pingvinen ska stjäla dyra paraplyer, ett för varje veckodag, i en viss ordning såatt brottsplatserna bildar mönstret av ett paraply.

Storuggla

Champion
"Nä, hellre då domhär äldre serierna där dom är jönsiga medvilje, typ Pingvinen ska stjäla dyra paraplyer, ett för varje veckodag, i en viss ordning såatt brottsplatserna bildar mönstret av ett paraply."

Som tv-serien med Adam West? Den äger ju. "Holy Werner von Braun, batman!" och "Å nej, någon har vänt upp och ner på alla gatuskyltar i Gotham! Ring Batman, det måste vara Jokern!". Nej, vänd rätt på dem istället, era jävla klåpare!
Adam West-batman och Gotham Central är väl de enda vettiga batmännen.

Storuggla, sämst är när Fladdermannen blir ett slgas gadgetgubbe för att balansera mot stålis