Nekromanti Fajtande Gnomer på Risfälten

Storuggla

Champion
Jepp. Jag kom precis att tänka på att jag vill spela (eller spelleda, det spelar vilket som) ett fantasyspel som utspelar sig i en pseudokinesisk setting med de gamla hederliga raserna (alver, dvärgar, etc).
Och jag kan ge mig tusan på att jag sett en sådan redan. Hoppsparkande halflings och dvärgar som hojtar "Leaping Mantis Kick!".
Men jag kan inte komma ihåg var jag sett den. Det är alltså en pseudoasiatisk setting, med fantasyraserna, kung fu och hela mojjet. Någon som kan komma på vad fasen jag talar om?

Storuggla, skulle ju kunna böka ihop Oriental Adventures och D&D3e i och för sig...

Feliath

Swashbuckler
Nu har du redan nämnt det...

...men OA innehåller faktiskt en bunt icke-Rokugangrejer, och åtminstone Blade Dancern där är jättekinesisk *host* Tai Chi *host*. Inte Kung Fu, men Tai Chi är lika coolt. Och jag är nästan spiksäker på att huvudpersonerna i Crouching Tiger Hidden Dragon kör Tai Chi.

Överhuvudtaget indikerar ju ren sannolikhet att det rör sig om en AD&D-värld av något slag :gremsmile:

/Feliath - gillar OA skarpt

Storuggla

Champion
Just typiskt...

Att det ska vara den boken som jag lånat ut till Insignia, rackarns!

Storuggla, biter i bordsskivan

Feliath

Swashbuckler
HaHA! Nu tänker jag vara konstruktiv!

Just det! Det var du inte beredd på! :gremsmile:

Några faktiska förslag på vad man kan hitta på i en sådan kampanj:

<ul style="list-style-type: disc">[*]Alver är såpass uppenbart lämpade att utgöra den kejserliga familjen och byråkratin att det förmodligen är en kliché redan. Jag nämner det ändå: Alver som lever för evigt är extremt lämpliga för kejserligheterna. Samme kejsare i tvåtusenfemhundra år etc.. Alver gör sig därmed bra som visa män på bergknallar, åtminstone konfucianistiska dylika. Taoister passar nog gnomerna bäst som :gremlaugh:
(Allt det där - utom gnomerna - kräver givetvis att alverna får ha vita skägg :gremgrin:)[*]Kineser är inte japaner. Kom ihåg det, din löskelige L5R-spelare :gremgrin: Vad jag menar med det är att kineser är betydligt mer pragmatiska, och den relativa avsaknaden av allmänna hederskodex för hela samhället (jämfört med Nihon, alltså, inte vår egen lilla anarkvärldsdel :gremwink:) bör vara tydlig. [*] Jag tar om det här med: Gnomiska Taoister. Historien om mästaren och lärjungen som gick på vattnet blir bara bättre av det :gremsmile:[/list]

/Feliath - skulle vilja spela en alvisk Tai Chi-munk

Storuggla

Champion
Re: HaHA! Nu tänker jag vara konstruktiv!

"Just det! Det var du inte beredd på!"

Ah! Nej! Och jag som inte har hunnit gömma mig! Arrrrgh!

"Alver är såpass uppenbart lämpade att utgöra den kejserliga familjen och byråkratin att det förmodligen är en kliché redan. Jag nämner det ändå: Alver som lever för evigt är extremt lämpliga för kejserligheterna. Samme kejsare i tvåtusenfemhundra år etc.. Alver gör sig därmed bra som visa män på bergknallar, åtminstone konfucianistiska dylika."

Jag var inne på samma stil, alverna sitter inne i sin förbjudna stad och leker kurragömma och låter sina mandariner (halvalverna?) göra jobbet att verkställa besluten.

"Taoister passar nog gnomerna bäst som"

Mmm, två av mina favvoskaer i ett. Taoistgnomer... ^______^

"Kineser är inte japaner."

Härnäst kommer du väl att påstå att Kvante inte är en getfarmare.

"Kom ihåg det, din löskelige L5R-spelare Vad jag menar med det är att kineser är betydligt mer pragmatiska, och den relativa avsaknaden av allmänna hederskodex för hela samhället (jämfört med Nihon, alltså, inte vår egen lilla anarkvärldsdel ) bör vara tydlig."

Bah. Jag har inte bara spelar L5R, jag har spelat Swords of the Middle Kingdoms också, wuxia på hög nivå. Fast frågan är om inte alverna borde ha rent bisarra konfucianska drag, eller?

"Jag tar om det här med: Gnomiska Taoister. Historien om mästaren och lärjungen som gick på vattnet blir bara bättre av det"

Gnomer. Taoister. Mmm... ^______^
Jo, men sen så... argh, nu måste jag ju bara spela det! Ut med Manchu-förtryckarna!

Storuggla, bildar en triad

Insignia

Swashbuckler
Re: Just typiskt...

"Att det ska vara den boken som jag lånat ut till Insignia, rackarns!"

Du kan få tillbaks den, om du har tid att kila in på centralen medan jag byter tåg på söndag :gremwink:

Storuggla

Champion

"Du kan få tillbaks den, om du har tid att kila in på centralen medan jag byter tåg på söndag"

Och vilka tider skulle det vara tro? ^_^;

Storuggla, kollar kalenderna noga nu

Insignia

Swashbuckler

"Och vilka tider skulle det vara tro?"

Jag torde vara i Stockholm från 11:30 till 12:55.

Storuggla

Champion

"Jag torde vara i Stockholm från 11:30 till 12:55."

Humm. Jag slutar 08:00. Börjar igen 20:00. Behöver sömnen tror jag. Nedrans, du kan inte låsa in den i en förvaringsbox och lägga nyckel under en blomkruka? ^_-

Storuggla, säger nedrans

Insignia

Swashbuckler

"du kan inte låsa in den i en förvaringsbox och lägga nyckel under en blomkruka?"

Jag kanske kan posta nyckeln till dig - fast då är det nästan lika bra att posta hela boken istället :gremwink:

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Nästan vad du vill ha.

Precis vad jag tänkte på när jag läste det här... "Balladen om den röda lotusen" är en av mina absoluta favorittrådar här på forumet (även om jag tycker att "Sagor från tidens slut" var ännu mysigare), men det är klart att en idé så fylld av mysmystik måste ligga färskt i Arvidos' minne. :gremsmile:

/Dimfrost