Nekromanti Fakta om länder

han göte

Warrior
har under ett par år nu spelat i en alternativ värld till eons Mundana och har skrivit ner lite material från och till men tänkte nu skriva något konkret om världen så skrev ihop lite om ett av länderna o tänkte se vad ni tycker?
skriva gärna även vad ni tycker behövs i en kort beskrivning av ett land i en fantasy värld.

har blivit inspirerad av neogames sett att skriva.

Attachments

!Paxen

Swashbuckler
Är inte direkt bra på sånt här, men något som jag skulle vilja se, om jag läser fakta om ett land i den här världen (dvs, den här riktiga världen) så är det ju kultur, rikedom (hur stort välståndet är, vad dom får in pengar ifrån, vilka dom handlar med etc.), hur landet i sig ser ut (det här kan vara för att jag inte har kört Eon, men jag får ingen vidare uppfattning om hur det ser ut i Eldarim), en sån sak att jämföra ett berg i Eldarim med ett annat berg i Eon kan göra så att dom som kanske ska använda sig av Eldarim använder verkligen världen helt och hållet (större än kebnakaise och med en enorm glaciär som ortsborna kallar "Arons tand"..), namn på stora, inflyteserika människor.

Men, som sagt, det här är kanske fungerar bättre i Eon. Nevertheless, om du vill göra som jag skriver, så kan en bra idé vara att läsa på t.ex. wikipedia om och göra som dom gör.

Annars så måste jag hylla dig, och dina vänner, som har ork med att hålla på med sånt här. Jag blir oftast bara less när jag ska göra egna världar.

EDIT: La till en beskrivelse, så att det skulle vara lite enklare att förstå vad jag menar.

han göte

Warrior
Bättre sätt att skriva?

Jag hittade några texter jag skrev för ett tag sen. undrar om ni tycker det är bättre att skriva som jag gjort i det bifogade dokumentet.
Där har jag skrivit det som jag är en person som besökt dessa länder. texten handlar om fyra länder som tidigare var ett land.

Attachments

Glom

Veteran
han göte said:
..skrev ihop lite om ett av länderna o tänkte se vad ni tycker?
De ser bra ut, en vagt hållen generell fantasyvärld där man kan lägga in alla klassiska äventyr. gott om olika folkslag för folk att välja på och en stad där det kan komma in ytterligare konstigheter. Helt enkelt en kort introduktion värdig en av Äventyrsspels 80-talsprodukter, det behöver inte vara längre än så-resten upptäcker ni när ni äventyrar.

Måste högsta berget vara oöverstigligt högt så blir det det (Om behovet uppstår att gömma gudarnas hem eller någon drake på ett ställe ingen kan komma åt).
Skulle det passa med ett klättringsbart (t.ex. för att kunna offra till gudarna på toppen) så blir det det.

Glom

Veteran
Re: Bättre sätt att skriva?

han göte said:
Där har jag skrivit det som jag är en person som besökt dessa länder. texten handlar om fyra länder som tidigare var ett land.
Härligt fördomsfullt och kortfattat, det är som små historiska anekdoter som historiker idag gräver fram ur medeltida arabiska dokument (jmfr. ibn Fadlan). Det bäddar för att spelarna skall kunna hitta på passande förolämpningar och stridsord att kasta ur sig i stridigheterna.
De intressanta platserna bör vara välkända ställen som alla känner till, så om du vill att stendörren skall vara lite halvhemlig-ha inte med den i världsbeskrivningen. Världsbeskrivningen bör kunna läsas av spelarna. Som spelledarhjälp är det görbra.
De intressanta personerna är av typen som spelarna känner till. Bra som världsinfo men de är kanske inte några som spelarna kommer träffa på direkt.