Det här har förbryllat mig ett bra tag...
I den Faliska kulturen ä familjen A och O och helt och hållet i centrum av samhället. Familjen, eller huset styrs av en patriark som är den äldsta manliga släktingen.
Nu ett snabbt hopp över till namnseder...
I den faliska kulturen får man ett egennamn, som ingen annan levande medlem av huset får ha. Man presenterar sig normalt som <egennamn> av huset <husets namn> från <hemstadens namn>.
Husets namn är samma som husfurstens namn.
Så långt allt väl.
...
Nu undrar jag...
1) Hur tusan håller man rätt på de mäktiga husen då de byter namn jämt och ständigt (eller iaf en gång per generation)?
2) Bör inte vissa hus tidvis heta samma sak? Två personer inom samma hus får inte ha samma namn, men om två husfurstar från samma stad heter samma sak, så gör deras hus det också, väl? Jag antar att det heraldiska vapnet samt familjeringen skiljer dem åt, men kallar falierna varandras hus saker som "Huset Serizor Två Rosor"?
Bör inte det isåfall kortas ner till "Huset Två Rosor" efter ett tag då husfursten byts ut?
Och över till något helt annat... hur stort är intresset för en falisk ordlista? Det finns trots allt ett par ord man kan gräva fram ur Eons olika moduler, använder man det som grund och sen skickar in fler som dykt upp under spelmöten kan det bli en rätt trevlig onlineresurs.
Förutsatt att någon på Neogames (Marco om jag inte minns fel?) inte sitter på en dylik som man kan få en preview av...