God45
#PrayersForBahakan
Igår föll en cleric i min Pathfinder kampanj. Jag brukar inte göra sådant utan brukar låta spelarna själva bestämma när och om deras karaktärer faller. Detta har gjort att när jag haft fallna karaktärer tidigare så har det varit eftersom spelarna själva valt det. Men det här är en mörkare kampanj som fokuserar på personliga synder och korruption så i den här kampanjen har jag som GM the say so ifall karaktärer faller vilket spelarna vetat från början.
Clericen hade gjort några tveksamma val tidigare i kampanjen så hennes karma mätare stod inte precis i toppen när händelsen som gjorde att hon föll inträffade. Hon hade skickat in några kamrater till att dö istället för henne och hon hade bränt lite folk på bål med "Let the godess sort them out!". Men hon hade också gjort en hög goda saker så karmamätaren var långt från botten.
Vad som händer när hon faller är att hon rider sin enhörning upp för en trappa fylld med flyende slavar som gruppen befriat. Nedanför trappan är en demonisk hord och ovanför trappan är onda halfling magiker och en kontrollpanel som hon behöver använda. En av de andra gruppmedlemmarna skjuter hennes enhörning i sidan med en diabolisk pistol han stal från Satan för att sakta ner henne så hans egna planer kan lyckas. Problemet är att hon fumlar sin rida check och ramlar av enhörningen ner från trappan och rakt mot djävuls horden... Om hon inte greppar tag i en av de flyende slavarna och drar sig själv upp medan den flyende slaven faller. Den flyende slaven är en mamma med ett barn i famnen. Clericen väljer här att rädda sig själv, mamman och barnet faller ner i horden, dör och deras själar sugs ner i helvetes portalen djävlarna kommer från. Och här överger Clericens gud henne på grund av hennes själviska och onda handling.
Visst, clericen får tillbaks sina krafter exakt två stridsrundor senare när hon chargar ledaren för den djävulska armen för att rädda resten av gruppen. Men ändå.
När Clericen föll kom direkt erbjudanden från andra, mörkare gudar än den lawful good gudinna som hon tjänat. Så hon kunde fått tillbaks sina krafter direkt. Detta är något jag alltid gör när Clerics faller.
Men jag vet inte om jag är nöjd med hur jag gjorde det här. Så jag tänker fråga er, hur hanterar ni fallande clerics och paladiner?