Nekromanti Fallande dvärgar?

JoakimSkoogh

Veteran
jag har funderat över det här med bottenlösa hål....
om vi räknar med att det är ganska lite med luft där nere så kan vi konstatera att luftmotståndet är lågt....
då kan vi också ta med att saker som faller ökar i fart med 9,82m/s
om en dvärg faller ner i hålet och ökar med 9,82m/s i ungefär fyra minuter = 240 sekunder.....
9,82*240=2356,8....
sen ser vi att ljudetshastighet är 331m/s
2356,8/331=7
och vi kan väl räkna med att en dvärg inte klarar mer än 7g så splatch

Foggmock

Myrmidon
Det finns också en maxfart för hur högt du verkligen kommer upp. Fallskärmshoppare är i fritt fall länge utan att splatchas, men de kommer upp i 240 km/h nånting tror jag innan accelerationen avstannar. Det är beroende av hur hög gravitation planeten i fråga har.

Så nej, du kommer inte dödas av G-krafter i fritt fall.

Gügenheim

Veteran
dvärgen drabbas aldrig av med än 1g kraft oavsätt hur länge han faller, så han kommer inte att skadas fören han.
a) träffas av väggen
b) når golvet
eller...
c) bränns upp av friktionen med luften
d) dör av törst,svält,syrebrist (bottenlösa hål sägs det ju! :gremelak:)

Krille

Super Moderator
"sen ser vi att ljudetshastighet är 331m/s
2356,8/331=7
och vi kan väl räkna med att en dvärg inte klarar mer än 7g så splatch"

G-krafter har ingenting med ljudets hastighet att göra.

Det finns ett smalt område precis vid ljudhastigheten där man kan få rätt otäck turbulens om kroppen är feldesignad, genom att delar av kroppen sticker ut i bogvågen. Precis strax före ljudhastigheten är bogvågen så kompakt att den mer eller mindre sliter sönder eventuella saker som sticker ut. Det här fenomenet minskar sedan när man väl går igenom ljudvallen, eftersom kroppen då "kör förbi" bogvallen innan den hunnit formas. Detta är den enda kopplingen över huvud taget mellan G-krafter och ljudhastigheten.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
luftmotståndet

Luftmotståndet ökar med hastigheten. Alltså, desto snabbare man rör sig, desto mer jävlas luftmotståndet med dig. Detta innebär att om man släpper en kropp i ett bottenlöst hål så kommer den inte accelerera i all oändlighet, utan ganska kvickt så kommer luftmotståndet vara lika stort som dragningskraften. Då uppstår en kraftjämvikt och kroppen slutar accelerera eller deaccelerera. Den får alltså en konstant fart till slut.

/Naug, ingen fysiker så han kan inte presentera ordentlige beräknignsmetoder för luftmotstånd för den gängse mundanska dvärgen :gremwink:

hraufnir

Swordsman
Frågan här är väl om Eons dvärgar faller på annat sätt än andra dvärgar. Gör dessa det så har nog denna tråd faktiskt en liten form av legitimitet här i detta forum *flinar* inte för att jag bryr mig... *mest intresserad på om Eon-dvärgar är mer strömlinjeformade än vanliga dvärgar*

GrottrolletNaug

Swashbuckler
En helt vanlig jävla dvärg? =)

"Frågan här är väl om Eons dvärgar faller på annat sätt än andra dvärgar. Gör dessa det så har nog denna tråd faktiskt en liten form av legitimitet här i detta forum *flinar* inte för att jag bryr mig... *mest intresserad på om Eon-dvärgar är mer strömlinjeformade än vanliga dvärgar*"

Även fast Eons dvärgar IMO är väldigt välgjorda så tycker jag att de är väldigt mycket standard-fjantasy över dem. De enda som ordentligt skiljer sig från mängden är Drezin som iofs är coola nog för att ge massor med intressanta uppslag. Men något fantastiskt nytänkande vill jag inte säga att Eons dvärgar är, men det är så genomarbetade att de fortfarande är mycket intressanta att ha med i världen.

/Naug

JoakimSkoogh

Veteran
ok, frågade min fysiklärare.... men han är ganska fliummig av sig.... snackar inte om annat än skjutmåt..... men tack för upplysningen.....

Marcus J

Hero
eller
E)Dör av Mundanas kärnas enorma temperatur (som sagt bottenlösa hål)
eller om dvärgen i fråga bekämpad eld när han ramlade ner (väldigt effektiv eldbekämpnings utrustning)
F9 det blir ett slags bungy-jump eftersom han paserar kärnan med så stor fart att han inte bromsas med en gång utan faller en bit till, slungas tillbaka med stor kraft ochdetta upprepas till kraften tar slut och han stannar i total tyngdlöshet vid kärnan.
(om han inte krossas av den enorma gravitationen vid kärnan förstås)

hraufnir

Swordsman
Re: En helt vanlig jävla dvärg? =)

Påverkar detta drezins strömlinje form? Faller dessa mer smidigt genom luften i detta bottenlösa hål?

Gastono

Hero

Har precis haft prov på det här (i fredags, den 5) och det finns soom sagt en max gräns för hur hög hastighet man kan uppnå i fritt fall.
Så tror jag det var efter mitt häfte.

Intressant fråga men ganska onödig tror jag.
Om man ramlar ner i ett bottenlöst håll så borde det antagligen inte gå att komma upp utan stark magi eller HÖGteknologisk utrustning.

Surukai

Warrior

Den maxfarten gäller enbart i luft!

I originalinlägget antas ju lufttrycket vara lågt eller obefintliget (Av någon anledning) så om man utgår från det antagandet så blir konstaterandet snarare att dvärgen kokar sönder och kvävs på grund av tryckfallet.

Sen kan man ju förstås undra varifrån idén om att lufttrycket skulle minska när man går djupare kommer ifrån. Detta är helt tvärt emot vad som egentligen är fallet.

Egentligen så innebär väl ett helt bottenlöst hål att det har oändlig volym och därmed inget tryck alls! (tillbaka till första antagante alltså) men då har vi en enorm dammsugare som suger tag i allt möjligt (exempelvis vår dvärg) Men det känns miltals ifrån EON att ha hål i marken som suger med 1 bars undertryck (dvs det starkaste sug man kan uppkomma på markytan, ever)