Nekromanti Fallande stjärnor - regler för skador

Stjärnskott

Veteran
I och med kroppspoängs-diskussionen så har jag funderat lite på regler runt skador och jag har fått för mig att det ända som är intressant direkt är att se om en karaktär har blivit dödad, utslagen, imobiliserad eller tappat användningen av någon lem, utöver detta så ser jag ingen poäng med att hantera skador i själva systemet, möjligen förutom att hantera hur tillståndet utvecklas, eller med andra ord är personen döende eller klarar denna sig.

Så, min tanke är att en roll får uttrycka en intention när denna skall skada någon annan där intentionen är någon av de tidigare nämnda direkta skadorna. Svårighet beror på tillhygge eller vapen, försöker man exempelvis döda med ett hagelgevär och lyckas mindre bra så kanske man lyckas få målet utslaget medan samma effekt med kniv kanske gör att motståndaren tappar användningen av en lem osv. osv.

Hur låter den tanken?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det är lite märkligt och synd att du inte fått mer respons på det här.

Skadesystemet är ofta det tråkigaste systemet. Det ÄR tråkigt för att det ofta begränsar karaktären. Med kroppspoäng till exempel så har du bara en poäng som tickar ner och sen är du död/eller har en kroppsdel du itne kan använda. Problemet med kroppsdelar man inte kan använda är att man måste in med en massa modifikationer och hålla reda på. Då har vi en mängd bokföring och det är inte heller så kul imho.

Jag tycker annars du är inne på rätt spår. Jag har skrivit en mängd skadesystem och nuddat det du talat om. Jag ser gärna en utveckling av det här för att se hur du tar det vidare. I det hä'r läget känns det för stort och brett för att kunna säga om det verkar kul eller inte. Men du gör helt rätt som lägger lite enrgi på den delen.