Nekromanti Fallande Stjärnor - stridsregler

Stjärnskott

Veteran
Hejsan,
jag har funderat en del på vad jag tycker gör ett bra stridsystem och min slutsatts är ett system som är problemlösande snarare än spel mot oddsen.

Så jag satte mig nu i helgen och har börjat titta på hur man skulle kunna göra ett sånt system och min tanke är att initiativ är en resurs.

Initiativ kan i princip användas till fyra saker: anfall (kostar dig initiativ, ger ont och kan kosta motståndaren initiativ nästa runda)
manöver (kostar initiativ nu men tjänar initiativ nästa runda)
ta skydd (kostar initiativ nu men sänker din initiativ-kostnad när du blir anfallen)
övrigt (kostar initiativ, detta inkluderar att vänta i skydd exempelvis).

Jag tänker mig också att man börjar med någon form av initiativ-pool som bestämmer vem som börjar med initiativet (modifierat av omständigheter, att bli utsatt för ett bakhåll är ju jobbigt liksom).

Vad tror ni? Låter det rimligt, orimligt eller oförståligt?

Sapient

Swashbuckler
Svårt att säga, eftersom det egentligen bara är en aspekt du tar upp så långt, resurspoolen.

(Att kalla den för initiativ vet jag inte om det är rättvisande i det långa loppet, om man köper alla möjliga handlingar för den, men om jag tolkar dig rätt så är det initiativ den används till först och främst och sist och slutligen, så att säga?)

Jag har också letat efter stridssystem som kräver någon form av eftertanke och premierar taktiskt tänkande snarare än ping-pong-attacker. Det jag är inne på är att göra en koppling mellan attack och försvar - att dessa två val är kopplade och att man behöver fördela en slags resurs (i mitt fall antalet tärningar man får använda) mellan dem. Å ena sidan vill man använda mycket för att ha chans att träffa å andra sidan vill man använda en del för att inte bli träffad...

Om det är något liknande du söker, så tror jag helt klart du är inne på rätt spår. Om det dessutom bör kopplas till initiativ - ja, det är en tanke som snuddat mig också, men jag avfärdade den därför att min pool är för låg för att räcka till tre saker (fyra om "övrigt" ska räknas in). Men har man mer "poäng" (eller vad du nu ska använda) så kör på det och speltesta! Det kan bli mumma - eller en bokföringsteknisk katastrof... :gremsmile:

Idén tilltalar mig definitivt.