Stjärnskott
Veteran
- Joined
- 3 Nov 2011
- Messages
- 84
Hejsan,
jag har funderat en del på vad jag tycker gör ett bra stridsystem och min slutsatts är ett system som är problemlösande snarare än spel mot oddsen.
Så jag satte mig nu i helgen och har börjat titta på hur man skulle kunna göra ett sånt system och min tanke är att initiativ är en resurs.
Initiativ kan i princip användas till fyra saker: anfall (kostar dig initiativ, ger ont och kan kosta motståndaren initiativ nästa runda)
manöver (kostar initiativ nu men tjänar initiativ nästa runda)
ta skydd (kostar initiativ nu men sänker din initiativ-kostnad när du blir anfallen)
övrigt (kostar initiativ, detta inkluderar att vänta i skydd exempelvis).
Jag tänker mig också att man börjar med någon form av initiativ-pool som bestämmer vem som börjar med initiativet (modifierat av omständigheter, att bli utsatt för ett bakhåll är ju jobbigt liksom).
Vad tror ni? Låter det rimligt, orimligt eller oförståligt?
jag har funderat en del på vad jag tycker gör ett bra stridsystem och min slutsatts är ett system som är problemlösande snarare än spel mot oddsen.
Så jag satte mig nu i helgen och har börjat titta på hur man skulle kunna göra ett sånt system och min tanke är att initiativ är en resurs.
Initiativ kan i princip användas till fyra saker: anfall (kostar dig initiativ, ger ont och kan kosta motståndaren initiativ nästa runda)
manöver (kostar initiativ nu men tjänar initiativ nästa runda)
ta skydd (kostar initiativ nu men sänker din initiativ-kostnad när du blir anfallen)
övrigt (kostar initiativ, detta inkluderar att vänta i skydd exempelvis).
Jag tänker mig också att man börjar med någon form av initiativ-pool som bestämmer vem som börjar med initiativet (modifierat av omständigheter, att bli utsatt för ett bakhåll är ju jobbigt liksom).
Vad tror ni? Låter det rimligt, orimligt eller oförståligt?