Nekromanti Falloutstridssystemet

L337

Warrior
De mesta har väl spelat fallout antar jag.
Det stridssystemet borde funka i ett bordsrollspel men det kanske skulle bli för kompliserat.
Ideen är då att man får handlingspoängserfarenhet av strider och när man når 100 handlingspoängserfarenhet så för man ett nytt handlingspoäng till maxantalet handlingspoäng.

Klon

Hero
jag förstår inte riktigt vart du vill klomma med det här...
alltså, i Fallout kör man med klassisk experience och levels...

det är väl inte så komplicerat?

det med handlingserfarenhetspoäng verkar bara vara ett substitut, som egentligen inte behövs...
om du menar att handlingspoäng skulle vara lika med actionpoints, att man alltså efter han kan utfölra mer och mer under en runda så rekomenderar jag det inte, för då blir man till slut så bra att man skjuter ner de tre soldaterna, springer hem och hämtar lite stimpacks för att sedan springa tillbaka och skjute ner resten, allt utan att någon annan hinner göra något alls....
okej, överdrivet men poängen är ju inte svår att förstå :gremsmirk:

entomophobiac

Low Prep High Play
Det ska finnas en sida nagonstans som er just ett Fallout RPG.

Her er lenken:
www.falloutpnp.com

Tyverr verkade det vara nere ner jag testade, men det kanske funkar for nagon som sitter pa en vettig burk. (I detta fall - inte en Mac...)

L337

Warrior
Alltså jag tänkte på actionpointstridssystemet.
Ok, man kanske kan bli övermäktig med detta system men om man ökar värdet som krävs för att gå upp i actionpoints t.ex. första gången man går upp så krävs det 100 ep andra gången 200 tredje gången 300 osv

Klon

Hero
Löser ändå inte problemet...
varför vill du att man skall kunna utföra mer efter hand?
är det inte bättre att man utför sin handlingar mer precis och med mer skicklighete istället?

Wiseman

Veteran
Fallout stridsystem

Det här relaterar inte direkt till problemet i diskussionen men synpunkter är för det välkomna. :gremlaugh:

Mitt förslag går ut på att ändra systemet med turns. Som sytemet ser ut i spelet bygger det på ett initiativvärde som alla har. Den som har högst får börja. Sedan får han utföra alla handlingar han kan, tills hans action points tar slut.

Min ide är att den med högst antal action points får utföra handlingar tills någon annan har högre antal kvarstående action points. då skulle turen övergå till honom och systemet skulle fortsätta tills alla har slut på actionpoints. Då skulle en ny runda börja.

Felet är att det blir ännu viktigare att ha högt ap. fördelen är att striderna blir mera spännande för alla inblandade, speciellt om sl håller värdena på slp:n hemliga. :gremtongue:

vad sägs?

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Fallout stridsystem

Så fungerar initiativsystemet jag använder i det äldre av mina projekt; The Dark Spire. Alla börjar med att slå initiativ, sedan kostar handlingar en viss mängd poäng och det är alltid den som har högst initiativ som agerar.

Finns en vid det här laget gammal version av systemet och så vidare i 2001 års julkalender; Här.

L337

Warrior

Det finns ju också en idé om att man slår 1T3 efter varje strid.
Det är förresten rätt omöjligt att typ ha 500 ap p.g.a. att då skulle det krävas 49000 ep för att ha 500 ap om man börjar med 10 ap.
OBS!!!!!! denna uträkning gällde ifall inte kravet för ep ökade efter varje nivå ap ökar.
Det är alltså rätt omöjligt att nå övermäktigt höga ap antal.

Klon

Hero

Det är inte omöjligt på något vis alls...
Man behöver inte heller ha så överdrivet mycket för att det skall bli fruktansvärt bra... redan vid 50 kan man utföra 54 ggr mer än en vanlig person, och det blir ju fruktansvärty snabbt, tycker du inte det?