Nekromanti Fanning

Nalle med AK4

Swordsman
Går det att skjuta fanning på moderna revolvrar och hanspända vapen i neotech?
(Fanning är när man slår till hanen på revolvern så att man
skjuter iväg två skott fort, för de som inte spelat Western)
Nalle

"Hellre K.K Downing än J.K Rowling"

Maggan

Swordsman
Ojojoj...

Undvik isåfall att avlossa för många skott med en rekyl-stark revolver... Då lär du missa de sista skotten... /images/icons/smile.gif

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."

Demiurg

Warrior
12 meter träffbild på 20m-banan

Mina spelare skulle få avlossa bra många skott om de ville träffa något annat än gatan, taket, varandra och sig själva, om de skulle få för sig att fanna.

Användes fanning i verkligheten eller bara på film?
Det känns inte som om det skulle fungera i praktiken, jag menar hur bra kan man träffa om man höftsiktar med en hand och samtidigt slår på pistolen med andra handen.

//David

"Military Intelligence is a contradiction."

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Det som du kallar fanning går bara på single-action revolvrar, vilket inte är så vanligt längre.
De flesta (kanske alla?) nutida revolvrar är double-action, med andra ord så dras hanen och och släpps när man spänner avtryckaren. En revolver med single-action släpper bara hanen, så man måste spänna den manuellt. När man fannar håller man bara in avtryckaren, och drar bak hanen och släpper i snabb följd. Och det går helt enkelt inte på revolvrar med double-action.
Om du vill fanna får du ta och skaffa en gammal Peacemaker eller SAA revolver. Ledsen.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.

Big Marco

Läskig
Re: Besserwisser

En Peacemaker är en modell av SAA. ,-) Typ SAA Peacemaker eller SAA Frontier.

-Marco Behrmann

Foggmock

Myrmidon
Re: Besserwisser

Finns även i Kavallerimodell, och med kortare pipa.

och nej, jag läste inte detta första gången i westernboken, mitt egna brinnande intersse för vilda västern är skyldigt.
Sådeså!

Jag vet att jag har rätt!

Foggmock

Myrmidon
Re: 12 meter träffbild på 20m-banan

förvånansvärt bra. det är inte bara westernmyten som har med det som en actionfaktor.
de flesta Single-actionmodeller, dvs de som bara släpper hanen, eller hanspända revovlrar, användes uteslutande med denna metoden i dueller. det gick hlet enkelt mycket snabbare i jämförelse med hur mycket man förlorade i träffsäkerhet. att man skulle använda det i neotech däremot, låter mindre motiverat. först är de flesta, om inte alla, doubleaction, dvs man behhöver itne spänna hanen manuellt, och för det andra är väl nog även revolvrar semiautomatiska? dvs håller man in avtryckaren så repeterar vapnet skjutprocessen, dvs kastar ut tomhylsan och laddar en ny patron i pipan, och sen avfyrar.

Big Marco

Läskig

för det andra är väl nog även revolvrar semiautomatiska? dvs håller man in avtryckaren så repeterar vapnet skjutprocessen, dvs kastar ut tomhylsan och laddar en ny patron i pipan, och sen avfyrar.

Öh? Revolvrar är inte halvautomatiska, de är avtryckarspända. DA (Double Action) betyder inte samma sak för en revolver och för en automatpistol.

-Marco Behrmann

Foggmock

Myrmidon

nej nej men jag trodde att revolvrar 'nuförtiden' (2059) var semiautomagiska. men de är de alltså inte 'ens då'... ok.
vet av egen erfarenhet att det är svårare att sikta med många jäktade skott om man tvunget måste trycka in avtryckaren flera gånger snabbt på rad. och många jäktade skott är väl vad neotechs strider går ut på oftast. *eller?*

Big Marco

Läskig

Alltså - halvautomatiska (semiautomatsika) vapen kräver ett fullständigt avtryck inför varje avtryck. Trycker du in avtryckaren och håller in den skjuter vapnet just bara ett skott.

-Marco Behrmann

Pendragon

Swashbuckler
Nehe du... fanning går alldeles utmärkt på doubleaction revolvrar också... dock inte på automatpistoler.

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still

Pendragon

Swashbuckler
Öh?

Öh? Revolvrar är inte halvautomatiska, de är avtryckarspända. DA (Double Action) betyder inte samma sak för en revolver och för en automatpistol.

Öh? Jo det gör det visst. Det betyder att hanen spänns med avtryckaren. De flesta automatpistoler är doubleaction men vissa äldre är det inte (Browning HP35, Colt M1911A1), däremot spänns hanen på automatpistoler när manteln åker tillbaks, så huruvida en automatpistol är single eller doubleaction har bara betydelse för första skottet.

Big Marco

Läskig
Re: Fel.

Nej, de flesta moderna automatpistoler är DAO, inte DA.

Skillnaden är att på moderna DAO-automatpistoler så spänns inte mekanismen upp på samma sätt som DA.

Och du står still.

-Marco Behrmann

Foggmock

Myrmidon

ok, men varför kallas de då automatiska i namnet? en DA (Han- och avtryckarspänd) revolver måste ju också avtryckas varje skott, och isåfall ÄR de semi/halvautomatiska. (yrkesskada, för mycket tid på skjutbanan med folk som kallar de för semiautomatiska istället för halv-dito..)

Vart jag vill komma är att ex en karbin eller ett automatgevär skjuter flera skott varje avtryck, så länge man inte satt den på enkelskott.(om det går)
Emedans det finns pistoler, som de flesta på min skytteklubb kallar för semiautomatiska, som fortsätter skjuta efter en stund (dvs först ett skott, sen skjuter den snabbt efter runt en sisådär sekund, knappt, typ PANG

PANG
PANG
PANG osv..)
jag har iaf funnit att en sådan pisttol är lättare att skjuta mågna skott och behålla träffsäkerheten än om man måste 'lekmansutryck JUCKA' fram fler skott varje gågn. om man nu tvunget vill skjuta massor på samma gång. detta beror på 'egen teori' att man är ostadigare på handen om man måste röra fingret hela tiden än ifall man bara bromsar rekylen med axlarna. har jag upplevt iaf.

vill gärna ha ett proffs-utlåtande i frågan. är osäker på vilka som är semi osv och hur gränserna dras, nu när du ifrågasätter mig. vem vet, jag har kanske levt i en vanföreställning hela livet.

PS har för mig att nån i USA blev friad efter att ha skjutit en kille nio gågner med samma pistol. advokaten hävdade att han bara hade kramat avtryckaren i vrede, och hållit kvar, varvid flera skott avlossats. som man gör med TV-dosan på en riktigt läbbig film, typ. svårt och förklara. har även för mig att ett liknadne fall var med i nån advokatserie på Teven. minns inte redit.
DS

Big Marco

Läskig

Steget efter halvautomatisk är helautomatisk och det finns inga civila vapen som är halvautomatiska. Det som finns är olika avtryckarmotstånd, vilka ibland kräver ett väldigt litet tryck för att avlossa - men du måste fortfarande släppa tillbaka avtryckaren inför varje skott. Men ibland kan det handla om millimetrar, om avtrycket är inställt så.

PS - serien är "Advokaterna" (The Practice) på TV4.

-Marco Behrmann

Demiurg

Warrior
Skoj grej (OT)

Hörde om ett fall i usa där domaren direkt ansåg att självmord var uteslutet då vapnet befunnit sig precis bredvid den döde. Domaren menade att kroppen skulle ha slungats iväg av kraften i kulan (precis som på film).
Vet inte om någon dömdes för "mordet" dock.

//David

"Military Intelligence is a contradiction."

Pendragon

Swashbuckler
Re: Fel.

Nej...öh...jo... men....

...

arrgh...

got me.

Fast det är en jäkla skillnad på en (tyoisk) DAO pistol och en DA... fast det konstaterades precis också...

Jag hävdar fortfarande att jag inte hade fel, bara inte lika mycket rätt.

Foggmock

Myrmidon
Re: Skoj grej (OT)

jo. jag vet, det var på den gamla goda tiden. dvs vilda västern.
det är mer regel än undantag att folk slungas ut genom salooner och landar i vattenhoar. fakta är att en kraftig Colt-revolver ger en knuff som motsvarar 0.18 m/s, eller sama som en örfil. Om man överhuvud taget förflyttas när man blir sjkuten är det när man segar ihop i en avsvimad hög. typ.

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Jaha...

Okej då... jag hade väl fel då.
Det är bara vad jag har hört. Jag har ingen som helst praktisk erfarenhet på detta ämne, så jag ska kanske inte yttra mig.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.