Re: 12 meter träffbild på 20m-banan
ok, men varför kallas de då automatiska i namnet? en DA (Han- och avtryckarspänd) revolver måste ju också avtryckas varje skott, och isåfall ÄR de semi/halvautomatiska. (yrkesskada, för mycket tid på skjutbanan med folk som kallar de för semiautomatiska istället för halv-dito..)
Vart jag vill komma är att ex en karbin eller ett automatgevär skjuter flera skott varje avtryck, så länge man inte satt den på enkelskott.(om det går)
Emedans det finns pistoler, som de flesta på min skytteklubb kallar för semiautomatiska, som fortsätter skjuta efter en stund (dvs först ett skott, sen skjuter den snabbt efter runt en sisådär sekund, knappt, typ PANG
PANG
PANG
PANG osv..)
jag har iaf funnit att en sådan pisttol är lättare att skjuta mågna skott och behålla träffsäkerheten än om man måste 'lekmansutryck JUCKA' fram fler skott varje gågn. om man nu tvunget vill skjuta massor på samma gång. detta beror på 'egen teori' att man är ostadigare på handen om man måste röra fingret hela tiden än ifall man bara bromsar rekylen med axlarna. har jag upplevt iaf.
vill gärna ha ett proffs-utlåtande i frågan. är osäker på vilka som är semi osv och hur gränserna dras, nu när du ifrågasätter mig. vem vet, jag har kanske levt i en vanföreställning hela livet.
PS har för mig att nån i USA blev friad efter att ha skjutit en kille nio gågner med samma pistol. advokaten hävdade att han bara hade kramat avtryckaren i vrede, och hållit kvar, varvid flera skott avlossats. som man gör med TV-dosan på en riktigt läbbig film, typ. svårt och förklara. har även för mig att ett liknadne fall var med i nån advokatserie på Teven. minns inte redit.
DS
Jag vet att jag har rätt!