Nekromanti Fantastisk Filmfestival 2005

The_Gorger

Hero
Sveriges fjärde största (tror jag) filmfestival är över för i år. Likt förra årets festival blev jag först besviken, sedan ståendes oförstående, för att sedan tjuta av lycka. Jag tänkte ge mig på en kort recension av de långfilmer jag sett. Kronologisk ordning:

1. Det levande slottet (Japan) Eng text/Jap ljud
Av regisören till Spirited Away. Jag blev besviken på den, mest för att den förmodligen mest är för barn uppväxta i den asiatiska andemytologin, eller den mest okritiska nipponofiler. Dessutom gick den jäkligt sent, men när jag insett att jag sett slutet på något konvent tidigare i år somnade jag med gott samvete.

2. The birthday (Spanien) Eng
Huvudskådespelaren är tydligen någon kultprofil i b-skräckis sammanhang. Den sög. Mitt huvudhöll på att explodera av allt irriterande oljud. Huvudkaraktären var dessutom så påfrestande att man ville kliva fram och skära sönder duken, bara för att slippa se eländet.

3. The Werewolf Cult Chronicles: Vietnam 1969 (Sverige) Eng

Svensk indieskräck. Varulvar i vietnam, inspelad i värmland. Jag blev imponerad av den, då den gjorts på mkt liten budget. En ok film.

4. Kraftverk 3714 (Sverige) Sve

Svensk indieskräck. Första timmen var o u t h ä r d l i g ! Så seg att det inte går att föreställa sig. Sedan tog det dock fart, och om jag ignorerar den första timmen, så var det en riktigt bra film, med heljusta specialeffekter, för att vara indiefilm.

5. Die zombiejäger (Sverige) Tyska ljud

Svensk indieskräck. Denna hade jag förhoppningar på, men för lite humor, för lite våld, för lite zombies och för långa otextade tyska dialogavsnitt.

6. The Holy Grail (Englang) Eng

En klassisker, som var ett nöje att se på bio. Dock kunde jag den utantill, så lite av nöjet var ju förstört...

Här slutar besvikelsefasen

7. Nuit Noir (Belgien) Fra ljud/Eng text

Alltså, var börjar jag? Det var en vacker film, men ... va? Alltså jag ansträngde mig till yttersta för att tolka den härfilmen, men det var väldigt lite jag förstod. Avsnittet där en skolflicka dyker upp, uppmuntrar till taftsning av henne, för att därefter bita killen i näsan och försvinna ter sig fortfarande lika obegripligt.
Jag hade fö nöjet att sitta vid och samtala med en av festivaldomarna: Måns Nilson(Så funkar det, Anders och Måns), vid visandet av denna filmen, men han var också ett enda stort frågetecken.

8. Otakus in Love (Japan) Jap ljud/Eng text

Grymt rolig rom-com, som handlade om otakus (animé, manga och cosplay nördar). Väldigt japansk, vilket brukar orsaka allergiska reaktioner, men den var bara rolig.

9. Ainoa (Österrike) Tysk ljud/Eng text

Väldigt vacker sci-fi historia, men jag minns inte om handlingen var obegipbar, eller bara konstig. Svår film.

Här slutar den obegripliga fasen

10. Strings (Danmark) Sve

Underbar film! Otroligt bra. Enda minuset var ett lite väl svartvit politiskt korrekt story. Barnfilm? Vuxenfilm? Familjefilm? Marionettefilm, som verkligen utnyttjar marionetterna. Jag skall inte spoila något, men vacker och bra film yes yes.

11. Serenity (USA) Eng

Star wars möter vilda western möter Indiana Jones. Massa roligt! Bra story! Jag har inte sett tv-serien som filmen var baserad på, men filmen har USA-premiär om en vecka, och den lär gå upp på svenska biografer. En must-see!

Jag hade gärna sett mer, men plånbok och massa andra aktiviteter gjorde att det inte blev så. Mirrormask krockade med Indie passet. Jag tror jag valde fel. The descent gick helt enkelt för sent. Den fick både jury- och publikpriset.House of fury och One nite in Mongkok, var säkert bra, men saker tenerar att ske samtidigt som andra saker.
Den stora behållningen i år var förutom de två sista filmerna, de sagolikt bra kortfilmerna.

Är ni i närheten av Lund nästa höst, se till att ta er till FFF

(www.fff.se)

Feliath

Swashbuckler
Howl's Moving Castle [Demi-OT]

Jag blev besviken på den, mest för att den förmodligen mest är för barn uppväxta i den asiatiska andemytologin, eller den mest okritiska nipponofiler.
Eh, nej. Filmen är baserad på en bok med samma namn av Diana Wynne Jones. Hon är från England, och boken utspelar sig i ett påhittat brittoid-land.
Inte faen ser miljöerna särskilt japanska ut heller, åtminstone inte i trailern. Så, WTF?

/Feliath — men den rör ju på sig!

The_Gorger

Hero
Re: Howl's Moving Castle [Demi-OT]

Visst utspelar det sig i ngt sorts brittoid-land, men det var väldigt mycket som jag inte kunde greppa riktigt. Förmodligen inte för att den var dålig, utan för att jag inte är inbegripen i universa-diskursen eller vad man nu skall kalla det.
Miljöerna är inte japanska, men dialogen är väldigt japansk. Gapig, men inte på ett ameriknskt sätt, utan animégapigt.

Slutligen, den var inte dålig, bara en besvikelse.