Nekromanti (Fantasy!) Antal stridstärningar - fel i exemplet?

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
Hej!

Jag har nyligen införskaffat Fantasy! och jag tycker det verkar vara ett trevligt rollspel. Riktigt speltest blir det nästa helg, så nu jobbar jag på att få ihop ett äventyr.

Frågor om stridstärningar finns det många i en närliggande tråd. Jag har en annan, mycket specifik fråga:

Hur många stridstärningar ska det vara i exemplet på sidan 27?

Jag får inte ihop det riktigt. Enligt mina beräkningar borde båda kombattanterna ha 9 tärningar, inte bara 8.

Hur ska det vara?
Och varför?

Vänliga hälsningar
/Calle
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,923
Location
Stockholm
Carl Ö said:
Hur många stridstärningar ska det vara i exemplet på sidan 27?

Jag får inte ihop det riktigt. Enligt mina beräkningar borde båda kombattanterna ha 9 tärningar, inte bara 8.
Det stämmer, de borde ha 9 tärningar var. Jag anar att tabellen med vapenmodifikationer reviderats efter att exemplet skrivits.

Och »svärd« och »långsvärd« är samma sak. Benämningen varierar i exemplet, tabellen för vapenmodifikationer och utrustningslistan.
 

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
Dante said:
Carl Ö said:
Hur många stridstärningar ska det vara i exemplet på sidan 27?

Jag får inte ihop det riktigt. Enligt mina beräkningar borde båda kombattanterna ha 9 tärningar, inte bara 8.
Det stämmer, de borde ha 9 tärningar var. Jag anar att tabellen med vapenmodifikationer reviderats efter att exemplet skrivits.

Och »svärd« och »långsvärd« är samma sak. Benämningen varierar i exemplet, tabellen för vapenmodifikationer och utrustningslistan.
Tack för svaret. Jag gissar också att tabellen med vapenmodifikationer har ändrats. Kanske hade svärd bara +2 i en tidigare version?


Hälsningar
/Calle
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Carl Ö said:
Tack för svaret. Jag gissar också att tabellen med vapenmodifikationer har ändrats. Kanske hade svärd bara +2 i en tidigare version?
Ja, svärd ger +2 i den nyaste av Beta-versionerna jag har.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Du har hittat ett korrfel! Damn! Trodde vi hade koll på allt.

Och alla "standardsvärd" ger samma skada..
 

Jedvard

Veteran
Joined
11 Jun 2010
Messages
103
Location
Falun
fast små korrfel känns ioförsig väldigt oldschool :gremwink:
precis som de tidigare diskuterades i Sinkadus gör vi likadant nu fast här på rollspel.nu
Givetvis något man helst är utan men när det nu uppmärksammats så får vi helt enkelt vända det till
en oldschool twist :gremwink:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Om inte annat är korrmissar svensk standard vad gäller rollspel. =)

Med andra ord, shit happens. Det enda jag tycker att man borde ha varit mer noggrann med är att märka ut skillnaden kring när man ska räkna antal lyckade tärningar mot en svårighetsgrad och när man ska göra som vanligt och lägga ihop tärningarna siffror, fast det är iof bara vid slag om mna pallar skador som det senare förekommer, vad jag märkt, genom att läsa och använda logics. Eller?
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
solvebring said:
Om inte annat är korrmissar svensk standard vad gäller rollspel. =)

Med andra ord, shit happens. Det enda jag tycker att man borde ha varit mer noggrann med är att märka ut skillnaden kring när man ska räkna antal lyckade tärningar mot en svårighetsgrad och när man ska göra som vanligt och lägga ihop tärningarna siffror, fast det är iof bara vid slag om mna pallar skador som det senare förekommer, vad jag märkt, genom att läsa och använda logics. Eller?
Om jag förstår dig rätt håller jag med; efter en snabb genomläsning var det lätt att blanda ihop +mod:ar. När det står +1 kan ju det i vissa sammanhang betyda just +1 och i andra sammanhang +1 tärning. Det kunde avhjälpas med att skriva +1T istället.

Ska sägas att det är inte en enormt antal olika mod att hålla reda på och efter första träffen var vi ganska klara över de få tillfällen när +1 verkligen betyder +1 och inte +1T.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,998
Location
Rissne
Stötte på samma grej. Fast jag reagerade på orkens försvar... den lägger 2 av sina 8 på försvar, och får +1 av sin rustning... men när resultaten redovisas är det bara två resultat. Är det alltså tänkt att orken ska lägga 1 tärning på försvar och få en extra av rustningen? Eller ska det vara tre resultat? Eller har jag missat hur bonusar för rustningar funkar?
 
Top