Nekromanti Fantasy! - beta9

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hittar ni HÄR!

Största skillnaden mot förra versionen är att Motorik nu används för avståndsvapen som båge, armborst och slunga, medan närstridsvapen och kastvapen går på Fysik som tidigare.

Testspel visade ett det blev bättre balans så.

Styrkebonusen för skada används enbart för vapen som går på Fysik.

(visserligen kan man hävda att Fysik är viktigare än Motorik vid bågskytte, speciellt om de har hög dragstyrka, men det struntade jag i för konsekvensens skull)...

Enjoy!
 

Jedvard

Veteran
Joined
11 Jun 2010
Messages
103
Location
Falun
Hej! måste börja med att gratulera till ännu ett enligt mig lysande spel (har dock ej praktiserat det ännu men spelabstinensen gör sig genast påmind bara av att läsa reglerna. Har dock en fråga...
Hur är det tänkt med erfarenhets tärningarna när man samlat 10st förbrukar man dem då permanent om man använder dem som en extra tärning vid ett slag? eller startar man nästa speltillfälle med 10st nya? (dvs 10 vid varje speltillfälle) förutsatt att man inte använt några till att höja egenskaper?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Lite osäker på din fråga.

Erfarenhetstärningar (ET) används under spel för att förbättra slag. Har man en ET får man lägga på en tärning på ett slag under ett speltillfälle. Har man två får man slå en extra tärning vid två tillfällen... osv, upp till vid tio tillfällen under en spelsession.

ET är också en valuta för att förbättra Egenskaper och Förmågor. Det kan man göra när man fått ihop 10 ET. (Man kan aldrig ha mer än tio).

När man använt sina erfarenhetstärningar för att köpa upp egenskaper eller förmågor så är de förbrukade... sen får skaffa sig nya ET genom att skaffa mer erfarenhet under spelets gång.

Skulle man av nån anledning välja att INTE spendera sina ET, så ligger man kvar på tio.

Man börjar varje speltillfälle med så många ET man har... de "försvinner" alltså inte om man spenderar dem för att förbättra tärningsslag, man får tillbaka dem nästa gång man spelar.

Kanske ska förtydliga det i reglerna.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Jag gillar att göra tvärtom: Man får ET i början av spelmötet. Man kan använda dem för att få bonus under spel. De färdigheter man använder dem till höjs permanent direkt.

Man får alltså att system som ger spelaren kontroll men som samtidigt ger att figuren växer dynamiskt som ett svar på spelvärldens krav.

Tjö.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
förstår inte skillnaden. ET kan användas för att höja Förmågor (som är nån slags bredare definition av färdigheter) permanent.
 

Jedvard

Veteran
Joined
11 Jun 2010
Messages
103
Location
Falun
toppensvar :gremsmile: det var så jag förmodade att det fungerade var bara lite osäker :gremwink:
Har en fundering kring "mat dryck och vila" (kunde inte låta bli jobbar med näringslära dock ej i en "fantasyvärld":) kanske skulle man lägga till -1 i samtliga slag för varje dag utan mat över fys antal dagar och för vatten -2 för varje dygn utöver det första utan vatten...bara en fundering kring detta hur gör ni som provspelat?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det har inte kommit upp, men det är ju en grej som är toppenbra att husregla... spelsystemet innehåller ju medvetet hål enbart för det sysftet.. för att spelarna själva ska hitta på grejer.
 

Jedvard

Veteran
Joined
11 Jun 2010
Messages
103
Location
Falun
jo det är sant :gremsmile: sitter och läser betareglerna och dyker då och då på saker som jag har funderingar på som exempel förklarings exemplet för chansartad handling där exemplet beskriver att spelaren ska "slå 2 tärningar och lägga till sin fys" detta är väl kopierat från PW och gäller väl inte som jag tolkar förklaringen med att man slår lika många tärningar som sin fys + eventuella tillägg? uppskattas dessa korrigerande förfrågningar eller ska jag låta dem vila i väntan på färdiga regler? vill inte besvära i onödan :gremconfused:
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Få ET.
Spendera ET på slag och höj samtidigt förmågan.
(Dina krisögonblick definerar dig)

vs.

Förtjäna ET.
Spendera ET på slag eller på att höja förmågor.
(Din plan definerar dig).

:gremsmile:

Eller som i BRP:

Förtjäna specifika ET.
Höj specifika förmågor.
(Slumpen definerar dig.)

Gamla D&D:

Förtjäna XP.
Gå upp i level.
(Klassen definerar dig)
 

Jedvard

Veteran
Joined
11 Jun 2010
Messages
103
Location
Falun
finns en poäng med det...att formas av sina handlingar tål att tänkas på...
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Sattoch bläddrade lite i Fantasy! och upptäckte att alvernas specialförmåga immun och en vanlig förmåga heter lika men funkar olika. Kanske vore bra om de hade olika namn för att undvika förvirring?
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,262
Hur fortskrider arbetet med Fantasy! ? Tänkte läsa igenom betan du länkade men den var borta nu.
 
Top