Nekromanti Fantasy blir Sci-Fi

Honken

Hero
Jag har ett tag haft i funderingarna spela en kampanj som introduserar Traveller universumet för mina spelare. Eftersom jag inte själv har spelett det själv, och mina spelare inte har en hum om vad det är så funderar jag på att låta det börja som en vanlig Fantasy Kampanj. Helst skulle jag vilja att det kommer som en överraskning för mina spelare.

Hur tror ni att mina spelare kommer att reagera? Några av dem är "die hard" fantasy fans, även om de spelar Shadowrun med mig nu. Är det dumt av mig att berätta för dem att det inte är tänkt att vara fantasy hela tiden?

/Honken

Krille

Super Moderator
Jag har kört två kampanjer som "inte var vad som presenterades". I den ena så använde jag Star Wars d20, men tutade i spelarna att kampanjen inte var i Star Wars-universat, utan mer Space: Above&Beyond/Starship Troopers till. Sen visade det sig förstås att den utspelade sig i Star Wars-universat...

Den andra är Skymningshem, en fantasyvärld med vatten, grön himmel och samurajsvärd (fast utan orcher, alver och dvärgar). Det gick gradvis upp för spelarna att den underliga världen de spelade i inte var en helt normal fantasyvärld, och den stora chocken fick de när de upptäckte att "Kraftens ring" inte var en Tolkien-ripoff, utan en gigantisk ringformad fusionsreaktor!

Pom

Swashbuckler
Riskabelt

Just övergången från fantasy till sci-fi har jag själv lite svårt för. Inte att plocka in sci-fi-element i en fantasykampanj, men att hela tillvarons grund plötsligt visar sig vara inte magisk utan teknologiskt-naturvetenskaplig.

Anledningen till min avoghet tror jag är att en dimension man normalt inte ser så mycket av i verkliga vardagen, men har tagit för given i rollspelet, nu istället visar sig saknas i rollspelet också.

Men här är det fingertoppskänsla för den egna spelgruppen som gäller, så ta inte mina preferenser som något slags mall. Men det är en rätt stor sak att ändra genre utan förvarning.

Tänkt dig noga för...
*larson-tecknad ko rynkar pannan och höjer en varnande klöv*

Troberg

Sinister eater
Utan att egentligen kunna motivera varför det är så, så är mina erfarenheter av crossoverkampanjer mindre lyckade (och det är rätt så många, både som spelledare och spelare). Det är väldigt svårt att få det att funka. Man måste först bygga upp en stämning, sedan riva den den och bygga upp en ny. Någonstans på vägen går det snett.

Mitt råd är att hålla dig till en sak och göra den bra.

Johan K

Gammal & dryg
Tror nog att det skulle bli en lite förvirrad stämmning först & sedan lite allämn knorr...
Men iof, man vet ju aldrig hur det blir förrän man har testat nått sådant. Eller hur..
Så mitt lilla råd är att gör ett "äventyr light" med den idén du har & se hur det faller ut. Blir det bra, fortsätt med nått större. Blir det inte bra, så har ma niaf testat det.