Nekromanti Fantasy Craft

Arfert

Facit
..beställde en packe spel från Goblin games, och de kom med posten idag. Bland annat Pathfinder (en rejält fet bok), DMG2 och Supernatural. Men den stora överraskningen var Fantasy Craft som jag köpte på ren chansning. Trodde det skulle vara en liten putsning på 3.5, eftersom det är ett "vanligt" fantasyrollspel. Men det är det inte, det är mycket bättre. Nåt som de som inte är nöjda med D&D4 och dess mer "figurspelsaktiga" stil. Har bara hunnit småläsa här och var, men jag är impad. Så här skulle 3.5 varit. Och Paizos satsning, med fin fyrfärg rakt igenom, känns trött vid jämförelse.

Kommer med slutomdöme längre fram, men kan bjussa på några länkar till andra recensioner så länge:

Här och här.

Storuggla

Champion
"Och Paizos satsning, med fin fyrfärg rakt igenom, känns trött vid jämförelse."

Elaka tungor kallar det redan för Patchfinder.

Storuggla, delfinstrutsar över min döda kropp

Arfert

Facit
mmm, det var elakt... men den känns lite som det ja.

De vil säkert att den ska kännas som en förlängning av 3.5, och det gör det, men jag hade hoppats på mer där. Men för de som vill ha ett rent buggfixat 3.5, som håller sig så nära originalet som möjligt, så är det nog ok.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Efter att ha kikat på en av recensionerna och förhandstitten på Craftys hemsida så konstaterar jag att det låter klart intressant, åtminstone sett genom d20-glasögonen. Lite som du sa i småpraten; jag skulle helt klart kunna spela det men jag vet inte om jag skulle orka med att ro skutan över huvud taget (dvs. spelleda).

Många feats och snabbare takt på dem låter finfint förresten, det är en av de saker som jag tycker gör True20 skoj också, det är tydligt att det är en viktig del i att bygga rollpersonen och även utan målet att opta så tycker jag det kan vara ett roligt pusslande.

Jag vet dock inte om jag läst slarvigt eller om det inte har nämnt så mycket: har de ändrat nåt i skadesystemet eller så? Har man HP som vanligt, får man dem på vanligt sätt?

Arfert

Facit
FC kör inte med vanliga hitpoints, utan med Vitality Points och Wound Points. De förra är en mix av uthållighet, tur, kämparanda.. förmåga att UNDVIKA skada, medan de senare är faktiskt skada. Allt för att ge en episk känsla i strid.

Först ryker VP, sen WP. En del specialattacker går direkt på WP. De är stygga.

Om jag förstått det rätt så ökar Vitality Points med nivå, men inte Wound Points, i alla fall inte lika mycket. Men jag måste läsa på.

Läste nåt om att enklare karaktärer (NPCs tror jag), sk Standard Characters, inte har Points, utan de har istället en save om de blir träffade.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Arfert said:
FC kör inte med vanliga hitpoints, utan med Vitality Points och Wound Points.
Ah! Det var det jag misstänkte men jag missade det till och med när jag gluttade på rollformuläret. Länge sen jag kollade in Spycraft men det låg väl kvar nåt i bakhuvet och viskade...

Det där med save låter ju rätt skoj om det bara är en "ja, kvar i matchen" eller "nej, utslagen". Jag vet med mig från True20 att några utförligare svängar än så faktiskt inte är så fruktansvärt smidiga som de kan verka (om man är lika lat och dålig på att räkna differens som jag...).

Arfert

Facit
tror save-slaget är typ.. "jag är cool", "jag är sårad" och "jag är död" för standardkaraktärer.