Nekromanti Fantasy! - formulär och liknande hjälpmedel

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Inte för att jag anser att någonting saknas på originalformuläret. Fantasy! är trots allt ett så enkelt och rappt spel att detaljer lätt blir onödiga.

Men om man skulle göra ett alternativt formulär eller ett något expanderas formulär, vad skulle du vilja lägga till då?

Om du skulle göra en spelledarskärm eller ett spelledarappendix till Fantasy! med spelledarhjälp, helt enkelt, vilka bitar skulle du plocka ut eller forma för att berika denna?
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Utökat fält för stridtärningar har min grupp önskat, typ

stridstärningar FYS 5 + stridsvana 1 + svärd 3

anfall yxkämpe 1

försvar läderrustning 1 + sköld 3
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det jag saknade i formuläret var dels liiite mer utrymme att skriva ned bakgrund (inte ens mina korta slumpade keywords fick plats), och framförallt lite mer kärlek till rutorna för Stridstärningar, så att man lättare ser vad som är ens total, vad man lägger på försvar, etc; utan att behöva kunna reglerna.

Jag behöver nog ingen SL-skärm till F!, oftast behöver jag skärm till lite tabeller och till att dölja kartor. Problemet med att dölja kartor kvarstår förstås, men det är så väldigt lite data från spelet jag behöver att en skärm inte ger supermycket tror jag.

Med det sagt så skulle jag vilja ha tabellen för svårigheter uppskriven, vapenlistan, rustningslistan, kanske utrustningslistan och någon typ av monsterdata. Kanske inte ett enskilt monster, men någon typ av monster-range? Typ "lätt monster, mellanmonster, dödsmonster" och lite typvärden för att snabbt kunna improvisera monster.

Lite flufftabeller skulle dock inte sitta helt fel att ha tillgängligt. T.ex. tabell för reaktioner, krogtabell som den i Vornheim, kanske en SLP-tabell eller lite saker i den stilen. När man inte har nån särskild agenda och bara behöver en bas att utgå ifrån.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
och framförallt lite mer kärlek till rutorna för Stridstärningar, så att man lättare ser vad som är ens total, vad man lägger på försvar, etc; utan att behöva kunna reglerna.
Den här skriver jag under på, alla gånger. Det vore jättenajs med lite mer data på den här punkten mer utrymme för att skriva plus formeln som man använder för att räkna ut alltsammans. Det vore skitbra.

Med det sagt så skulle jag vilja ha tabellen för svårigheter uppskriven, vapenlistan, rustningslistan, kanske utrustningslistan och någon typ av monsterdata. Kanske inte ett enskilt monster, men någon typ av monster-range? Typ "lätt monster, mellanmonster, dödsmonster" och lite typvärden för att snabbt kunna improvisera monster.
Det är ungefär så långt jag också hunnit i mitt tänk.Jag vill ha samtliga lisor/tabeller från rollpersonen och grundreglerna. Plus utrustningen och så klart en monsterhjälp. Jag funderade på om man komprimerade datan på varje monster som finns i boken så kunde kanske det fita en tabell, men din idé är helt klart bättre, inte minst de gånger man behöver höfta ihop något eget, någon skum bergspindel, en ruskig livvakt eller så.

Detta var iof det jag gjorde sist, när jag höftade fram lite snällare rövare än de som fanns i boken - jävlar vad RP:na var nära att dö iaf! - men det vore göttans att slippa behöva förbereda sig eller bläddra i boken under spel. Att bara glo på en skärm eller ett utskrivet litet appendix och slänga till med lagom-värden utefter den känns bättre för mig.

Jag skulle vilja se något hjälpavsnitt för magi också. Jag vet inte riktigt hur det skulle designas, men jag skulle vilja ha en summering, en snabbvariant, över magireglerna. Kanske exempel på några spells och deras mana konstnad och en bra påminnelseramsa för vilka prylar man ska mäta mot ditten och datten. ... Magireglerna är enkla som fan fast jag glömmer dem hela tiden känns det som. :gremtongue:

Lite flufftabeller skulle dock inte sitta helt fel att ha tillgängligt. T.ex. tabell för reaktioner, krogtabell som den i Vornheim, kanske en SLP-tabell eller lite saker i den stilen. När man inte har nån särskild agenda och bara behöver en bas att utgå ifrån.
Det vore helt klart soft! Approve. =)
... Om vi som lirar Fantasy! slog våra kloka skallar ihop i en spåntråd, borde vi ju kunna peta ihop en sådan, egentligen. Speciellt ni som lirat massor med D&D och liknande lir. Ni lär ju ha det i blodet, om inte annat i bokhyllan? :gremwink:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
Nu väntar jag med spänning på mängder av alternativa rollformulär med mera!! :gremsmile:
Om jag bara får tid ska jag försöka ge mig på ett.

Mitt problem för närvarande är dock det här med typsnitt, jag har en massa i datorn med jag vet inte vilka som får användas utanför den privata sektorn så att säga. De flesta kommer från de klassiska "font-sajterna" så det är väl bara skräp och sådant som kostar, I guess. Så först måste jag leta upp häftiga, royaltyfria typsnitt. :gremsmile:

... Som tur är minns jag några sidor från vårt förra samtal om det.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Utrustningslista

Duddmannen said:
Jag skrev av den i boken till mina spelare. Är det ok att lägga upp den PDFen här?
Själv skrev jag ut just den delen av PDF:en. =)
Kort sagt, vill man skriva ut saker för personligt bruk, till exempel listor och sådant eller appendixdelarna så rekommenderar jag att man tjackar PDF:en också, vilket man inofficiellt kan göra genom Arfert själv.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Verkar vettigt

Duddmannen said:
Jag gick på pappersversionen direkt, hade inte ens sett att det fanns PDF förrän veckan efter.
Fullt förståeligt, of course.

Well, jag körde på både, mest för nöjes skull, och upptäckte sedan vad bra det är att kunna skriva ut från PDF:en just när rollpersonerna till exempel tar in på värdshus och man behöver ta sig en priskoll. Så jag rekommenderar det verkligen, så slipper man göra så mycket arbete med att skriva av saker manuellt, så att säga.
 
Top