Nekromanti (Fantasy!) Handlingar som "saknar förmågor"

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
Hej igen!

Jag har gått igenom listan med förmågor, och listan över handlingar. Jag vet att ingen av dem är fullständig. Det hör ju liksom till charmen med Fantasy! att spelgruppen kan fortsätta utveckla spelet. Men ändå...

Jag undrar om ni tycker att någon av följande handlingar kan vara behjälpt av någon eller några av förmågorna i regelboken? (Hitta på nya förmågor är en annan sak som inte hör hit just nu.)

Följande handlingar har ingen tydlig koppling till någon förmåga
Dansa
Flörta
Fuska i spel
Göra en knop
Hoppa
Klättra
Köra häst och vagn
Läsa/skriva
Magi
Maskera/kamouflera
Navigera/läsa karta (behjälpt av Lokalsinne?)
Rida
Ro/paddla
Simma
Sjunga/spela
Värdera föremål

(Kan Akrobatik kopplas till Hoppa, Klättra, Simma...?)

Ha det gott
/Calle
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag hade några förmågor när jag spelade idag: akrobatik, munläder, fingerfärdighet.

Jag skulle inte kunna ha nytta av dem om jag navigerade, skrev (men om jag läste!), körde vagn, trollade eller kamouflerade något. I övrigt skulle jag kunna koppla dem till alla listade handlingar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Akrobatik kan absolut kopplas till saker som hoppa, klättra och liknande. Simma skulle snarare vara en egen Förmåga, om man vill vara extra bra på det.

Annars tycker jag att det oftast räcker med ett Egenskaps-slag, ett handlingsslag med andra ord. Har man en Förmåga är man exta bra på just det, och visst, man kan ha en Förmåga som Ro/paddla. Men hur ofta används det?

Tumregeln är: verkar det vettigt att en Förmåga påverkar en viss handling under spel så gör den det. Och SL får avgöra om det är ett gränsfall.
 

Jedvard

Veteran
Joined
11 Jun 2010
Messages
103
Location
Falun
en liten husregel man kan skapa är ju tex "förvärvad bonus" (motsatsen till ET systemet) dvs om rp tidigare klarat av en krånglig simningsmanöver så kan SL dela ut en liten förmåga om +1 vid framtida egenskapsslag som berör simning.
Eller så kan man ju använda sig av sina ET (som man kanske fått extra av för tidigare vattenbragd) för att klara egenskapsslaget bättre.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Fantasy! är ett spel med stor allmän frihet och en gedigen tolkningsfrihet - det är skrivet på det viset, det förespråkar att man gör det till sitt spel. Du kan få in de flesta av de där handlingarna under en Förmåga utan problem, beroende på hur bokstavlig du själv väljer att vara.

Förövrigt finns det ingenting som stoppar dig från att hitta på egna Förmågor. Faktum är att jag personligen hoppas på att folk klämmer in lite sådana i trådarna här så att lösningarna och husreglerna växer. Själv har jag petat in ett förslag till "Ryttare" i tråden om Fantasy!-funderingar.

Kort sagt, tänk brett och kläm dit det som känns bra för dig, det är trots allt den friheten som förespråkas hela boken igenom.
 
Top