Nekromanti [Fantasy i Miniatyr] - ?

Mörker

Warrior
Helt enkelt en snabb idé som slog mig, så jag kan kanske utveckla idén lite... med er hjälp.

Sedan Trobergs Dogmautmaning började och jag slet mitt hår för att balansera ett regelsystem stannade jag upp och tog mig en flukt i Mutant:UA, och det var först då jag började reflektera över attributet Storlek , och jag måste tyvärr säga att jag defenitivt inte tycker om det, och kommer därför inte använda det i något av mina rollspel. Men trots allt så är det ett bra attribut, men tyvärr inget för mig?
Så hur kan man kringgå det här problemet, kanske kan man göra allt lika, allt i miniatyr! .
Ja, varför inte; och med den förkärlek till tomtar jag fötts med kanske det kunde vara något... men är en tomte verkligen bara en minigubbe i gråa kläder och en säck slängd över ryggen? kanske inte ändå!
Så kan man kanske göra något fantasifullt och nyskapande av en sådan här gammal och genomträtad liten fuling?
Jodå, jag ska sätta mig ner om någon timme med block och penna och utöka mina idéer (vilket vanligtvis är mitt sätt att arbeta på), men vad som redan står säkert är att tomtar verkligen är en outnyttjad resurs (dock finns ju en del julrollspel, men ni fattar poängen) så vill ni ge åsikter tar jag varmt emot dem; och om ni känner för det så såga mig gärna längs fotknölarna, jag kommer försöka ta lärdom av den kritik jag får (hej Krille)...

: Kan tomtar bära rustning?
: Är tomtarna bundna till söta sagor?
: Kan man ta ifrån en tomte dennes magi?
: Har alla värdshus grötserveringar?
: Är en tomte det minsta äventyrslysten?
: Vågar denne lille krabat bära hand på en annan varelse?

Tack för mig!

Frixeray

Swordsman
Som vanligt beror det ju helt enkelt på hur tomtarna är i just DIN värld. Vill du att de ska vara som tomtar är mest, dvs. klassisk folktro så kan nog det hela bli ganska svårt, men vill du att de ska kunna bära rustning, finnas i elaka sagor, att man ska kunna ta ifrån tomten dess magi, att varje värdshus har gröt på menyn, att de ska vara äventyrslystna och/eller våldsamma så är det ju helt upp till dig. Själv skulle jag nog tycka att det skulle kunna bli ett ganska tufft spel. Så, kör hårt!

Cohen

Swordsman
Här är lite vad jag tycker:

Kan tomtar bära rustning?

Japp. Kott-rustning. Står i tomtebobarnen om jag inte minns fel.

Är tomtarna bundna till söta sagor?

Nej.

Kan man ta ifrån en tomte dennes magi?

Kan man säkert.

Har alla värdshus grötserveringar?

ALLA värdshus har gröt.

Är en tomte det minsta äventyrslysten?

Det är högst individuellt.

Vågar denne lille krabat bära hand på en annan varelse?

Jajjamän! Allt som hotar denne.

jag önskar dig lycka till och ser verkligen fram emot resultatet. Tomtar är tuffa.

Mörker

Warrior
Hej ni glada!
Jo, jag har nu funderat, ytterligare; och har därför mer information att ge (+ en ny medarbetare).

De vesäntliga skillnaderna är följande:

Tomtarna:
1. Tomtarna har genom åren tvingats försvara sig mot allehanda "Vätte-angrepp" och har dessutom själv fört vissa krig mot dessa.
2. Tomtarna dödar inte djur, de har någon form av band av naturen och därför bär de aldrig läderrustningar; DOCK så föder de upp djur på farmar (som företrädesvis mjölkas, brukas och äts). Notera att de skiljer strikt på djur och monster.
3. Tomtarna är vanligtvis uppdelade i samhällsgrenar, efter yrke (t.ex. Hantverkare, Jordbrukare, Magibrukare, Militär etc.)
4. Tomtarna är av naturen hedersfulla och lojala (med vissa undantag) och därför är de få rättsfrågor som förekommer lösta på de vis stadens invånare finner lämpligt.
5. De kallar sig själva "Folket", kort och gott.

Världen:
1. Världen blir en ganska klassisk fantasy-värld; så som vi alla en gång i tiden lärde känna dem (nostalgi-YAHO).
2. Tomtarna lever i städer om ett par hundra tomtar (för säkerhets och allehanda skäls skull).

Har lite ont om tid just nu; men jag återkommer...