Nekromanti Fantasy-kampanj

Vimes

Sillkung
Ok. Jag behöver hjälp. Bara en idé till en fantasy(läs: DoD)-kampanj.
En vän frågade mig nyligen: "Kan vi inte starta en DoD-kampanj. Det var ett tag sedan vi spelade." Ja det var det fan, tvärr så är inte fantasin på topp just nu och det vore önskvärt om någon trevlig prick (du kan ju vara otrevlig också, bara du hjälper mig) skulle kunna hjälpa mig lite på treven. Bara ett litet uppslag så blir jag lycklig. Tack.

Ha en dag / Dac

Raistlin

Veteran
Varför inte en liten "släktkrönika"? Dvs rollpersonerna byter efter ett tag till att spela sina ättlingar osv. Om man vill ha en riktigt lång kampanj kan det bli rätt kul.
Om t.ex. en rp är en fattig handelsman så kan några äventyr gå ut på att skaffa sig mer pengar. Senare kan man spela hans ättling, som är ledare för vad som nu blivit ett stort handelshus. Eller så kanske man väljer att spela en ättling som inte blev ledare, utan istället upptäcksresande som ger sig ut på resor, naturligtvis sponsrade av handleshuset osv. Naturligtvis 'råkar' alltid rp:nas ättlingar stöta ihop och råka ut för saker...
Detta kan man nog bygga en hel del på; ättlingarna kan ju dessutom ärva föremål, fiender...

/Raistlin

darkmoor

Veteran
Har funderat på någon grej där man är ute på jakt efter en genomond figur(klassiskt? ja) där man tvingas utföra massa grejjer som anser vara rätt på vägen och i slutet ska det uppdagas att allt man har gjort har gynnat den där onde typen =)

[color:blue]Darkmoor</font color=blue> som blir utmattad när han blöder

Robert Ek

Veteran
En enkel ide' är att låta figurerna hamna i en ny värld/okänd plats och sedan låta dem försöka ta sig tillbaka hem, under det att diverse Bad/Good guys försöker utnyttja dem för sina egna syften.

Nackdelen är då att man måste göra två Världar/Platser....

Skallen

hatten

Swashbuckler
Re: Magi Ereb Altor och USA Troops

Allternativt kan du göra något ovanligt..

En gång för många år sedan sa våran SL att vi skulle rollspela ett äventyr under vietnam kriget och vi satte oss ner och såg att han tänkte använda DoD regler kombinerat med vapen som han hade gjort egenskaper för.. Okej tänkte vi SL hade alldrig gillat Mutant2 reglerna så när gubbarna var klara sända han ut oss för att jaga vietcong och vi hade ett jobbig dag..
Sen när natten kom beskriv SL hur en blixt slog ner i våran läger alla vacknade och såg att de stod mitt i ett rum och en skäggig gubbe stod och stirade förvånat på oss.

SL hade låtit en fumlande ond Nekromaniker i Ereb Altor ( som planerade att skaffa sig en eller flera demoner ) av mistag få några USA trooper istället.. Gissa om vi fick kämpa Ereb naturlagar var ju sådana att krut från deras värd inte funkar så när ammon tog slut uj uj uj......
Hur som helst det var roligt... Tyvär spelade vi inte klar det

Warduke

Warrior
Jag har ett litet käckt kampanjdokument (10 sidors .doc) med kampanjidéer som knepat ihop och jag kan maila det om du vill ha. Det är på englesiska och skriven för AD&D men helt statlöst och idéer som kan användas till de flesta fantasy-kampanjer.

Daniel Schenström

Vimes

Sillkung
gärna!

Jag skulle bli dig evigt tacksam i två minuter.

Min epost då:dontemail@usa.net

Ha en dag / Dac