Nekromanti Fantasy Masterworks

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Någon mer som har uppmärksammat att det släpps en hel del klassiker under en bokserie som heter Fantasy Masterworks?

Det är riktigt trevligt i varje fall. Själv hade jag aldrig tidigare läst Varken Moorcock, Leiber eller Howard (Elric, Fafhrd & Gray Mouser, Conan). Men det finns ju uppenbarligen ett skäl till att de är just klassiker. Det är verkligen kanonbra böcker! Sword & Sorcery genren är toppen. Hittills tycker jag nog allra bäst om Leiber men å andra sidan har jag bara hunnit läsa några sidor om Conan.

Vad har ni för relation till klassikerna?

- Vulf

<font size="1"> P.S. Någon mer än jag som blir alldeles till sig av trailern till World of Warcraft? D.S. </font size>

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Fantasy i novellform

Vad har ni för relation till klassikerna?
Ömsom vin ömsom vatten. Jag gillade Elric väldigt mycket på den gamla goda tiden när Äventyrsspel gav ut böckerna. Av fördomsfulla skäl har jag aldrig läst Conan i novellform (däremot ett par nummer av den nya serietidningen som, om jag förstått saken rätt, är direkt baserad på novellena. Den är rätt bra. Jag har bara läst ett fåtal noveller av Leiber och tyckte att de var lite sisådär.

Mitt problem är egentligen novellformen. När jag läser (eller skriver) en novell ställer jag högre krav på mängden intressant innehåll per mening än jag gör på en roman. En roman kan bli intressant genom att kunna utveckla handlingen och karaktärerna mer på det större utrymme den har att röra sig på, medan en novell måste bygga på en ganska intressant grundidé för att jag ska känna att den är läsvärd. Därför föredrar jag science fiction-noveller framför fantasy-dito eftersom science fiction är bättre lämpat för att förmedla intressanta idéer och filosofiska resonemang på en liten yta. I en fantasynovell finns det nästan bara utrymme för att en snubbe äventyrar lite, något händer och sedan är det slut.

Nu finns det ju positiva saker med den berättartypen. Fler fantasyförfattare borde satsa på det mindre formatet istället för på mestodontvolymer i långa banor utan något slut.

Och för att inte låta så negativ: Jag minns att jag blev väldigt sugen på att spela fantasyrollspel när jag läste novellerna om Fafhrd och Grey Mouser. Stämningen i dem var väldigt trevlig och beskrivningarna av världen runt dem eggade fantasin. Jag tyckte bara inte att handlingen hann komma så långt att den blev intressant speciellt många gånger.

/tobias

Balderk

Swashbuckler
Re: Fantasy i novellform

Fast det är ju långt ifrån allt som har skrivits om till exempel Elric som är i novellform. Långtifrån allt i Fantasy Masterworks också. Här finns ju Gene Wolfes böcker i trilogin Book of the New Sun som är mycket läsvärda, och absolut inte är några noveller.

Jag kan inte diskutera frågan om fantasy respektive sf i novellform, för jag har endast läst ett fåtal Elric-noveller och inga SF-noveller (jag klarar mig utan det också).

Vitulv: Den där serien är jävligt bra, finns mycket att välja från och mycket som verkligen är bra. Jag har ju dock inte läst allt. Tyvärr kanske man får säga. Den är också mycket uppmärksammad här på forumet, om du söker efter fantasy masterworks och inte sätter någon tidsgräns lär du hitta ganska mycket, förmodligen har Netfeed och jag skrivit mycket av det. :gremsmile:

Edit: Lägg märke till att det finns en SF Masterworks också. Den är också fullpackad med klassiker. Båda finns på SF bokhandeln. Masterworks utgåvorna är väldigt fina också, visst, de är i pocket (finns en hardback masterworks också tror jag) men det är väldigt fina pocketutgåvor, med fint papper och en hög kvalitetskänsla. Bara det är ju väldigt bra.

/Jonas

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Gammal fantasy

Fast det är ju långt ifrån allt som har skrivits om till exempel Elric som är i novellform. Långtifrån allt i Fantasy Masterworks också. Här finns ju Gene Wolfes böcker i trilogin Book of the New Sun som är mycket läsvärda, och absolut inte är några noveller.
Men det är allt jag kan kommentera eftersom jag bara läst de Elric-berättelser som är noveller och eftersom jag är pinsamt dåligt inläst på gammal fantasy. Jag kollade just igenom en lista på fantasy masterworks (här för den som undrar) och det var inte mycket alls jag hade läst där. Däremot ska jag skaffa "The Drawing of the Dark" av Tim Powers så snart jag kommer ihåg det. Tyvärr är masterworks-böckerna relativt dyra.

/tobias

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Fantasy i novellform

Jag minns att jag blev väldigt sugen på att spela fantasyrollspel när jag läste novellerna om Fafhrd och Grey Mouser. Stämningen i dem var väldigt trevlig och beskrivningarna av världen runt dem eggade fantasin.
I hear you dude! Och håller absolut med om det du skriver. Just stämningen, karaktärerna och världen som beskrivs i Leibers böcker är fantastisk, och precis som du blev jag helt vansinnigt sugen på att spela rollspel när jag läste dem.

Varje novell är som ett litet äventyr som skulle funka att rippa rakt av i princip. Och galleriet med spelledarpersoner går ju inte direkt av för hackor.

Men du gillar inte handlingen? Tja, smaken är ju delad, men jag tycker att den är fängslande. Både i de kortare novellerna (som jag egentligen gillar mest) och de lite längre. Vissa historier är ju ett par hundra sidor långa, så det kanske är fel att kalla dem noveller.

- Vulf

Storuggla

Champion
"Någon mer som har uppmärksammat att det släpps en hel del klassiker under en bokserie som heter Fantasy Masterworks?"

Öhm... ja. Men det visste du nog redan :gremblush:

"Vad har ni för relation till klassikerna?"

Vance, Jack Vance. Bra. Finns i min hylla. Öh, i en av mina hyllor. I två faktiskt, om man räknar med rollspelet... :gremsmile:

Storuggla, kan driva nördbibliotek

Dimfrost

Special Circumstances
Precis som Balderk skrev är Gene Wolfes böcker ytterst läsvärda i den serien, men det är kanske inte så förvåndande med tanke på att jag håller dem för några av de absolut bästa böcker jag har läst. Om man har något form av intresse för fantasynoveller bör man inte heller missa nr 2, Time and the Gods av Lord Dunsany. Det är inte sword & sorcery, men egensinning fantasy från förra seklets början av allra bästa märke.

Annars består min relation till Conan, Elric, Fafhrd och grabbarna mest av de gamla Äventyrsspelpocketarna.

/Dimfrost

Feliath

Swashbuckler
Någon mer som har uppmärksammat att det släpps en hel del klassiker under en bokserie som heter Fantasy Masterworks?
Yes box. Have I ever :gremsmirk:

Det är verkligen kanonbra böcker! Sword & Sorcery genren är toppen. Hittills tycker jag nog allra bäst om Leiber men å andra sidan har jag bara hunnit läsa några sidor om Conan.
Jajjemen, jag gillar också Sword & Sorcery (en term Leiber myntade, för övrigt), och Leiber är nog min favorit med på området. Han är ju dessutom särdeles intressant för oss rollspelare, för många, många av D&D:s troper kommer direkt av Lankhmar-berättelserna. (Fetingexemplet är väl Thief/Rogue-klassen; den är mer eller mindre till för att replikera Mousers förmågor.)

Gillar man Fantasy Masterworks och fantasynoveller det allra minsta, så finns det dock särskilt en bok man absolut under inga som helst omständigheter får missa, och det är nummer 2, Time and the Gods av Lord Dunsany. Det är som bokmotsvarigheten till crack! En av mina absoluta favoritböcker. (Och komiskt nog, med tanke på att det är enbart noveller, är det den bok i hela serien jag gissar - utifrån vad jag sett här på forumet och i Millennium - att Gurgeh skulle tycka allra bäst om :gremsmirk:)

/Feliath - Dimfrost kan ha nämnt det också

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Gammal fantasy

Elric-böckerna i Fantasy Masterworks har den nackdelen att de är organiserade efter den ordning de skrevs, inte efter den inbördes kronologin, vilket till exempel gör att man läser den "sista" boken (i den inbördes kronologin) innan den "första", så man känner till Elrics slutgiltiga öde innan man läser hur allt började.