Nekromanti Fantasy med Storytelling System

Andy

Vila i frid
Hej,

jag gillar White Wolf Storytelling System (regler) och jag är säkert inte ensam.

Nu undrar jag om det finns någon bok som anpassar Storytelling reglerna för fantasy.

White Wolf har ju sitt fantasyspel Exalted, är det Storytelling regler till det?

Är Exalted ett bra spel?

/Andy

Übereil

Swashbuckler
Är ingen expert på Exalted men det är typ Storyteller (det är T10:or och tärningspölar i alla fall). Bra är en annan femma - så som min gamla spelgrupp berättade det för mig så blev tärningspölarna rätt fort löjligt stora (det pratades om att man behövde hinkar för att kunna slå sina pölar...).

Übereil, som svarar utifall ingen annan vet någonting

Är du intresserad av Exalted så är mitt tips att vänta till december när Exalted 3 ska komma ut.

Exalted är inte heller ett klassiskt fantasyspel, det är mer en anime-fantasy setting. Man spelar halvgudar och hela spelet har en HÖG episk faktor.

Det är väldigt svårt att säga om det är ett bra spel, det beror ju helt på vilka ni är och vad ni gillar.

Andy

Vila i frid
Jag vill kom åt Storytelling reglerna som är anpassade för fantasy så att jag kan använda dom till vilken fantasyvärld som helst. Det är därför jag frågar.

Exalted har aldrig lockat på grund av settingen. Den är inte min kopp te.

bozar_UBBT

Warrior
Lättast om du anpassar Hunter och WOD regelboken med lite egen moddning, tror det blir mer jordnära då än exhalted och sannolikt bättre än Vampire med, även den medeltida versionen.

slanfan

Hero
eh, white wolf har ju dark ages världen, lätt att bara slänga in lite tomtar och alver... Exalted funkar, man kan lätt plocka bort det man tycker är för överdrivet.

cogitare

Swashbuckler
Andy said:
Nu undrar jag om det finns någon bok som anpassar Storytelling reglerna för fantasy.
Pratar du om oWoD eller nWoD?

För oWoD finns det inget uttryckligt som anpassar det till fantasy men man kan säkert ta Changeling (där finns troll, alver och sånt) och modda det lite och sen köra rakt av.

För nWoD har du Mirrors där det finns en Fantasysetting-shard samt exempel på hur du kan designa dina olika raser.

Andy said:
White Wolf har ju sitt fantasyspel Exalted, är det Storytelling regler till det?
Om jag förstått det hela rätt är det manga/anime fantasy med stort fokus på 'over the top' fighting-styles med stora vapen. Reglerna är nog snarlika i det att man använder pölar av t10:or. Men där någonstans tror jag likheten slutar. Har dock inte spelat det själv och vet därför inte om det är ett, enligt mig, bra eller dåligt spel.

Det verkar dock vara väldigt regeltungt och en samlad errata/ny version kom ut ganska nyligen IIRC.

Cog.

Mundo

Myrmidon
Om Exalted är ett bra spel eller ej är ju svårt. Som att fråga om pizza eller hamburgare smakar bäst.

Rent regeltekniskt följer det alla andra Whitewolf spel med T10 pölar. Skillnaden är, precis som någon ovan sade, att man spelar EXTREMT episka karaktärer.

Eftersom regelsystemen faktiskt är desamma så satt jag och en polare en långtråkig kväll och gjorde fem vampyrer som skulle försöka nita en exalted. De fick inte ens ned henne (En flick-exalted var det!) på halva livet. Man är Hercules + lite extra i Exalted.

Sen tycker jag personligen att spelvärlden är stereotypisk/tråkig, färdigheterna är väldigt inriktade på våld(precis som alla Whitewolf spel visserligen, men här tas det till nya nivåer).

Gillar man Naruto så bör man dock gilla Exalted. *sammanfattar*
Vill du bara lira fantasy i fantasy miljö skulle jag fixa fram Dark Ages istället.

Übereil

Swashbuckler
Mundo said:
Sen tycker jag personligen att spelvärlden är stereotypisk/tråkig, färdigheterna är väldigt inriktade på våld(precis som alla Whitewolf spel visserligen, men här tas det till nya nivåer).
[nerdrage]Att färdigheterna skulle vara väldigt inriktade på våld känner jag inte igen mig alls i. Tittar man på skills så är det en klar minoritet (3 av 24) som är rena stridsfärdigheter, och med generös räkning bara 9 av 24 skills som har direkt relation till strid (jag tänker att craft, science och occult kan användas indirekt för att göra en bättre på att slåss). Tittar man sedan på t ex vad discipliner gör så är det en klar majoritet som är användbart för helt andra saker än att slåss. Det finns förvisso en övervikt fysiska merits (och de flesta av dessa är inriktade på strid), men det finns å andra sidan rätt gott om andra merits också. Så sammanfattningsvis är det inte ens hälften av systemet som är inriktat på våld.

Att det är för våldsamt kan man ju tycka (det beror ju trots allt på hur våldsamt man vill att ett system ska vara), men inriktat på våld köper jag inte. Systemet är snarare byggt för att hitta en balans mellan våld och annat med en tonvikt på annat.[/nerdrage]

Übereil

Mundo

Myrmidon
Übereil said:
Att det är för våldsamt kan man ju tycka (det beror ju trots allt på hur våldsamt man vill att ett system ska vara), men inriktat på våld köper jag inte. Systemet är snarare byggt för att hitta en balans mellan våld och annat med en tonvikt på annat.

Übereil
Färdigheter var fel ord. Titta på Merits i nWoD och titta på magierna i Exalted, jag har glömt bort vad de heter, de där superkrafterna som man låser upp.

Alla karaktärer uppmuntras tillochmed i skapelseproccessen i grundboken att skaffa sig minst en superattack och en "Ultimade defence" move SAMT några Ox-body-health technique eller vad fanken det heter. Med andra ord tar spelskaparna för givet att man ska banka, och det ska bankas rejält.

Exalted är ett spel som är inriktad på att flasha runt som faen med supermoves där man kastar åttahundra kastknivar på något.

Magierna för strid är så, så, SÅ många fler än magierna som inte har med strid alls att göra.

nWoD har massvis med böcker för att bara nita skiten ur varandra, som Dogs of War och Armory samt Armory reloaded. Det finns nog fler Fighting Style merits i spelet än vad det finns Mental merits och Social merits totalt.

Så du har rätt i en sak. Färdigheterna är inte inriktade överväldigt mycket på strid.
Men merits/magierna i exalted är det.
Det är ett spel gjort för att banka skiten ur varandra med massvis med tärningar. Sen kan man spela annat i det, såklart, men regelsystemet är gjort för att nita varandra.

Vilket inte är konstigt. De baserar sin värld på fantasy anime som om något är extremt våldshyllande.

cogitare

Swashbuckler
Tänker inte prata om Exalted då jag inte äger det, inte har spelat det och inte har någon koll på det.

Mundo said:
nWoD har massvis med böcker för att bara nita skiten ur varandra, som Dogs of War och Armory samt Armory reloaded. Det finns nog fler Fighting Style merits i spelet än vad det finns Mental merits och Social merits totalt.
Det finns de tre böckerna du nämnt som är explicit inriktat på stridigheter. Tittar du BARA på den blå serien (World of Darkness utan någon splat kopplat till det) så finns det säkert 20 böcker till (minst). Så att säga att merparten går ut på strid är minst sagt en överdrift. Att sen böcker som har den inriktningen (strid och action) mest behandlar just strid och action är väl inte så konstigt?

Jag har mest koll på V:tR av de olika splats:en och även där är det en överväldigande del av böckerna som INTE har något direkt stridsfokus (undrar om det finns någon?). Förmågorna även i böcker som VII eller Belial's Brood är inte heller bara inriktade på 1000 och 1 sätt att ha kål på rollpersoner utan det finns mycket annat.

Jag tycker du kraftigt överdriver tonvikten på strid överlag i nWoD. Och gillar du inte Fighting Styles, som många inte gör och jag håller med om att väldigt många av dem är mycket dåligt designade och multipla handlingar är extremt dåligt gjort, så ta bort dem eller ta bara med de du tycker är ok.

I Mirrors finns det regler för hur man kan bygga upp manövrar (som iofs nog behöver moddas lite) som i stort sett invaliderar alla former av Fighting Styles. Tror de kallas för Aspects eller något sånt men minns inte riktigt då det var något år sedan jag kikade i Mirrors.

Tittar man på grundboken så finns där 3 Fighting Styles och 18 Mental och Social Merits. Alltså ett 1:6 förhållande. Långt från varje bok innehåller en Fighting Style även om de är överrepresenterade i böcker som Armory (Reloaded) och Dogs of War. Men även om den ration följs i VARJE utgiven bok så är det ganska långt ifrån att de överskuggar Mental och Social Merits.

Men, för att vara lite mer konstruktiv, nWoD kommer att få en ordentlig genomokörare iom. Strix Chronicles och God Machine böckerna som skall komma här framöver. På WWs forum så finns det flera trådar med mängder av inlägg som behandlar bl.a. Merits, vilken sorts utrustning som kan vara intressant, hur de fysiska Disciplinerna i Vampire skall hanteras osv.

Cog.

Andy

Vila i frid
Och tillbaka till ämnet:

Vilka nWoD böcker är bäst lämpade för att spela klassisk fantasy* med?

*Midgård, Ereb Altor, Fearûn med flera.

cogitare

Swashbuckler
Andy said:
Vilka nWoD böcker är bäst lämpade för att spela klassisk fantasy* med?
*Midgård, Ereb Altor, Fearûn med flera.
Mirrors som jag skrev några inlägg upp. Där finns en Fantasy Setting Shard som kan användas rakt av (tre beskrivna raser finns som är baserade på WoDs vampyrer, varulvar och magiker men de behöver ju inte användas).

Det finns även ett templat för Dark Heroes. Slopa Dark så kan det användas för att representera hjältar i en fantasy-kampanj.

Jag skulle nog också kika på Ininite Macabre (finns nog bara som PDF) där det finns regler för hur man "bygger" Aliens som ganska analogt borde kunna appliceras på att "bygga" fantasy-raser.

Det finns ju mängder av förmågor (Discipliner, Gifts, Spheres/Rotes osv.) att använda för att simulera övernaturliga förmågor av olika slag i en fantasy-värld.

Requiem for Rome kan kanske innehålla lite praktiska grejor för en kampanj som utspelar sig i en fantasy-värld med lite andra/nya färdigheter.

För strid och vapen som kan vara intressanta (mer gammeldags sköldar, rustningar, vapen m.m.) skulle jag kika på Armory (och Reloaded).

Cog.