Tänker inte prata om Exalted då jag inte äger det, inte har spelat det och inte har någon koll på det.
Mundo said:
nWoD har massvis med böcker för att bara nita skiten ur varandra, som Dogs of War och Armory samt Armory reloaded. Det finns nog fler Fighting Style merits i spelet än vad det finns Mental merits och Social merits totalt.
Det finns de tre böckerna du nämnt som är explicit inriktat på stridigheter. Tittar du BARA på den blå serien (World of Darkness utan någon splat kopplat till det) så finns det säkert 20 böcker till (minst). Så att säga att merparten går ut på strid är minst sagt en överdrift. Att sen böcker som har den inriktningen (strid och action) mest behandlar just strid och action är väl inte så konstigt?
Jag har mest koll på V:tR av de olika splats:en och även där är det en överväldigande del av böckerna som INTE har något direkt stridsfokus (undrar om det finns någon?). Förmågorna även i böcker som VII eller Belial's Brood är inte heller bara inriktade på 1000 och 1 sätt att ha kål på rollpersoner utan det finns mycket annat.
Jag tycker du kraftigt överdriver tonvikten på strid överlag i nWoD. Och gillar du inte Fighting Styles, som många inte gör och jag håller med om att väldigt många av dem är mycket dåligt designade och multipla handlingar är extremt dåligt gjort, så ta bort dem eller ta bara med de du tycker är ok.
I Mirrors finns det regler för hur man kan bygga upp manövrar (som iofs nog behöver moddas lite) som i stort sett invaliderar alla former av Fighting Styles. Tror de kallas för Aspects eller något sånt men minns inte riktigt då det var något år sedan jag kikade i Mirrors.
Tittar man på grundboken så finns där 3 Fighting Styles och 18 Mental och Social Merits. Alltså ett 1:6 förhållande. Långt från varje bok innehåller en Fighting Style även om de är överrepresenterade i böcker som Armory (Reloaded) och Dogs of War. Men även om den ration följs i VARJE utgiven bok så är det ganska långt ifrån att de överskuggar Mental och Social Merits.
Men, för att vara lite mer konstruktiv, nWoD kommer att få en ordentlig genomokörare iom. Strix Chronicles och God Machine böckerna som skall komma här framöver. På WWs forum så finns det flera trådar med mängder av inlägg som behandlar bl.a. Merits, vilken sorts utrustning som kan vara intressant, hur de fysiska Disciplinerna i Vampire skall hanteras osv.
Cog.