Nekromanti [ Fantasy! ] Rollformulär!

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Arfert said:
Har fixat ett nytt rollformulär, som finns att ladda ner här!

Väldigt snyggt formulär måste jag säga! Men jag skulle nog ändra typsnittet till "fysik, motorik osv" då jag upplevde det som hyfsat svårläst.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,613
Location
Malmö
Mycket stiligt!

Ska man kryssa skador på kroppspoängen, eller sudda kryss när man blir skadad, känns av någon anledning som om det borde vara spegelvänt, eller hur man säger, ska man kryssa från höger eller vänster?

/Nils
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Stiligt :gremsmile:
Om man ska önska eller nått så skulle jag vilja se ett murrigare och kluddigt, lite som dom Dante länkade till i den andra tråden.

Men tjusigt
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jag kanske gör linjer/ramar mer "handgjorda" eller nåt... i nästa version... men nu funkar det i alla fall...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Snitsigt Arfert!
Men om jag får ge ett litet kosmetiskt förslag, jag hade lite svårt att läsa grundegenskaperna med det typsnittet.. T. ex så hade jag lite svårt att först utläsa Fysik..
Dock var det i övrigt ämlas rent & snyggt formulär.

/ Johan K, som för övrigt saknade Arfert på årets GothCon!!!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,607
Location
Fallen Umber
Snyggt! Framför allt fungerar kombinationen F+y betydligt bättre här. Jag är avundsjuk, jag skulle verkligen behöva bli bättre på att göra rollformulär.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Här kommer en annan variant, lite annorlunda typografi...
Jag gillar det, fast jag gillar det förra lite mer faktiskt. Den texten känns mer ... Ja, mer fantasy, mer gammalt och medeltida dessutom. Kanske kan behålla två alternativ?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det kan nog dyka upp fler alternativ... säg vad som var svårt med den första (vilka bokstäver) så kan jag säkert fixa till det.

Eller så får folk lära sig läsa medeltida handskrift :gremgrin:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Arfert said:
Eller så får folk lära sig läsa medeltida handskrift :gremgrin:
Ja, jag förstår inte alls vad de gnäller på. De slapp ju sånt som versalt C eller det eleganta men i början förvirrande långa s:et. :gremwink:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vad jag kan se, som själv inte har så stora problem med det första själv, då jag också gillar det bättre är:
De tunna linjerna på F:et i fysik, de som ligger till höger på det och får det att likna ett A. Att ta bort lite av dem eller att bort dem helt kan nog göra skillnad.
Sedan kanske M i motorik skulle bli en aning tydligare om men tog bort den heldragna underlinjen och bröt upp den i öppningarna som gör ett M till ett M.

Eller? :gremwink:

Annars är det väl hur tydligt som helst. Skulle dock vilja se lite mer snirkliga sidborder (glömt vad det egentligen heter). Skulle vilja ha lite mer mönster som ger mer en mer snirklig och gammal känsla till det hela. Dock vore det najs om opaciteten på dem var mycket lägre så att ögat ändå fokuserar på texten och inte halkar ut dit för mycket.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Har fixat lite, och är rätt nöjd, och orkar inte fixa mer just nu... se bifogad fil (jpg)...

tyvärr blev PDFen lite för tung att bifoga här. Men den som mailar mig kan få den.

Lite ruffare stil nu, som jag vill ha.
 

Attachments

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Mycket snyggare med ruffstil.

Men jag skulle vilja döpa om till mer medeltidsklingande namn på grundegenskaperna. Det här kan lätt bli lite kvasi men här kommer det

Fysik - Styrka

Motorik - Vighet

Intelligens - Visdom el. List

Närvaro - Närvaro

Jag tycker dom orden skulle bli snyggare med typsnittet, tror jag.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nu är Motorik inte Vighet.

Motorik beskriver hur fingerfärdig och stadig på handen rollpersonen är, och koordinationen mellan öga och hand. Påverkar hur bra han är på att dyrka upp ett lås, hur bra han kan bli på olika hantverk och så vidare.

Intelligens är just intelligens, inte visdom. Och list är för smalt.

Fysik är BÅDE styrka och vighet.

Sen är Fantasy! ett fantasyrollspel, inte ett medeltidsrollspel, om du förstår skillnaden. Folk kan göra kampanjer i alla möjliga och omöjliga miljöer med fantasy-flavour. Typ Elric, Thieves World, Xena, Legend of the Seeker, Conan eller Gygax.

Vill inte ha det alltför medeltidsdoftande heller, även om de flesta säkert kommer spela i nån form av medeltidssetting.

SAGA däremot ÄR främst medeltid.
 
Top