Nekromanti Fantasy-skådisar som sjunger

Saxifrage

Hero
När jag surfade på amazon efter soundtracket till Buffys musikal-avsnitt, så upptäckte jag till min förvåning att Anthony Stewart Head (just det, Giles!) spelat in en skiva. Att skådisar försöker på sångkarriärer är ju inget nytt, men det är lite kul när någon i fantasy/SF-facket gör det. Finns det några fler nördkultur-skådisar som gett sig in på musikens bana? Och finns det någon som vi skulle vilja höra?

Nightowl

Champion
Finns det några fler nördkultur-skådisar som gett sig in på musikens bana?
Will Shatner. Leonard Nimoy. Say no more. En av dem sjöng också, om jag minns rätt, om en hobbit.

Och David Hasslehoff, som ju i alla fall var lead i Knightrider och spelat Nick Fury, har ju en enorm karriär som musiker... i Tyskland.

Erik, du vill inte höra

Storuggla

Champion
"När jag surfade på amazon efter soundtracket till Buffys musikal-avsnitt, så upptäckte jag till min förvåning att Anthony Stewart Head (just det, Giles!) spelat in en skiva. Att skådisar försöker på sångkarriärer är ju inget nytt, men det är lite kul när någon i fantasy/SF-facket gör det."

Öh, innan han var Giles var han Dr Frank-N-Furter i den engelska uppsättningen av Rocky Horror Picture Show. :gremgrin:

Storuggla, ingen tradjazz där inte

Pom

Swashbuckler
Lucy Lawless (Xena) är klassiskt skolad, men i regelrätta produktioner är det musikal (Grease) istället för opera som hon sjungit.

Saxifrage

Hero
Kaffe [OT]

Och en snubbe i en kaffereklam! Apropå det, finns kaffereklamfilmerna med Giles att hitta någonstans på nätet?

(hmm, snyggt att OT:a sin egen tråd efter 10 minuter...)

/Sax, hemma med enbart forumet och förkylning som sällskap...

Rosen

Myrmidon
Antar att animehjältinnors röstisar inte räknas...
Fast Sylvester Stallone var ju Judge Dredd och Demolition Man, och han gjorde ett rätt SAN-drainande inhopp som brölande countrysångare i nån film. (-:

--
Åke

Ackerfors

Alas, your rapids!
Music for elevators är ett riktigt schysst album, för övrigt. :gremsmile:

Och ja, James Marsters (Spike i Buffy) hade ju ett band vid namn Ghost of the robot som släppte ett album, Mad Brilliant, innan han bestämde sig för att göra en solokarriär. Duktig, men tyvärr osynlig.

Ymir

Liten kantbaron
Nästan alla asiatiska (okej, sydkinesiska och sydostasiatiska) skådisar kan sjunga. Det hör liksom till. Gränsen mellan olika sorters kändisskap är lite vag därborta, eller nåt. Dessutom innehåller ju alla 'riktiga' kinesiska komedier i den kantonesiska traditionen musikalnummer - 'A chinese ghost story', till exempel. Leon Lai och Andy Lau (sedd i 'Flying daggers', tex) är sjukt stora sångare som säljer multum, Tony Leung ('Hero') sjunger i en massa filmer, likaså har man hört Jackie Chan och den sorgligt framlidne Leslie Cheung göra sångframträdanden, för att inte tala om de välrenommérade skådespelerskorna Zhao Wei ('Warriors of heaven and earth') och Faye Wong, som är mer sångerskor egentligen. Etc.

- Ymir, åtminstone kvalar väl wuxiafilmerna in i nördkulturen?

Eksem

Champion
"Will Shatner. Leonard Nimoy. Say no more. En av dem sjöng också, om jag minns rätt, om en hobbit."

Bilbo, Bilbo, Bilbo Baggins, the bravest little hobbit of them all!
Nimoy gjorde den. Och videon finns här: The Ballad of Bilbo Baggins
Tjejerna är snygga i alla fall.

Shatners främsta tillskott till musiken måste vara hans spoken word-version av Rocketman:
Rocketman

Pom

Swashbuckler
Christopher Lee

Saruman Tepes lär ha sökt till operahögskolan i Stockholm en gång i tiden. Men han kom inte in, och jag försöker komma på om det var bra eller dåligt.

seinet

Swashbuckler
Öh, innan han var Giles var han Dr Frank-N-Furter i den engelska uppsättningen av Rocky Horror Picture Show.
VA?! Den måste jag få tag på på något sätt. Fick 25-års jubiléeversionen av Rocky Horror Picture Show av syrran i present förra helgen, underbar film. Den har säkerligen inspirerat The Kristet Utseende i låten "Transa i Transylvanien" :gremlaugh:

/Seinet Wintermute - Läste för längesedan även att han hade prov-"spelat" för en av rösterna i uppföljaren till "Tripping the Rift!" (grymt kul datoranimerad 5-minutersfilm).

seinet

Swashbuckler
Blev ju lite intresserad av det bandet nu, måste tanka hem och provlyssna på dem :gremtongue:

Hittade faktiskt ett helt album av dem på DC++ (Mad Brilliant heter det visst).

/Seinet Wintermute - Är på jakt efter ny rolig musik :gremsmile:

seinet

Swashbuckler
Re: Christopher Lee

Nope, det är en av de sämsta på skivan :gremtongue:

För övrigt, när man ändå är inne på Iron Maiden: Skivan "The X Factor" är ju full med referenser till Apocalypse Now (lyssna på låten The Edge Of Darkness).

/Seinet Wintermute - Skall sova snart

Dansson

Veteran
Re: Christopher Lee

Han gjorde även ett inhopp på en av Rhapsody senare skivor och skulle väl även göra ett liveframträdande med dem. Rhapsodys musik kan väl diskuteras, lite för mycket könlöshet i sången enligt mig, men Lee kunde visst pipa till ordentligt.