Nekromanti Fantasy Städer

Erik Brickman

Veteran
Jag är en ivrig samlare av städer utgivna till fantasy-rollspel. Jag har lyckats samla och själv göra en samling på omkring 20 städer och byar. Men jag vill ha fler! Målet är nämligen att varje större stad som finns på min världs mittenkontinent ska finnas på karta.
Mina favoriter är helt klart Midkemia Press´ och Chaosiums städer, Carse och Tulan of the Isles. Och det är för att där ser man husen i städerna lite från sidan, man ser alltså hur många våningar dom har! Och var utgångar finns. Och det viktigaste: ALLA hus i deras städer är beskrivna, även dom tomma husen. Och det är just såna städer jag vill ha. Med andra ord, dom behöver inte vara så stora städer. Dom sämst gjorda städerna tycker jag är dom där alla hus är ordnade i obeskrivna klumpar, typ Krilloan etc.

Har ni några tips? Jag tycker mig komma ihåg att Merp har snygga städer, men dom är kanske för mycket stylade för just Sagan om Ringen-världen. Jag vet inte.

Här neddan är i alla fall listan med dom städer, borgar och samhällen jag har nu (ifall nån vill veta):

1. "Book 1. Cities." (Flying Buffalo)
2. "Citybook I"-"Citybook VI" (Flying Buffalo)
3. "Town of Baldemar" (Fantasy Master-Gary Gygax)
4. "Tulan of the Isles" (Midkemia Press/Chaosium)
5. "Carse" (Midkemia Press/Chaosium)
6. "Towns of the Outlands" (Midkemia Press)
7. "City of Jonril" (Midkemia Press)
8. "Heart of the Sunken Land" (Midkemia Press)
9. "Inland Town" (Hess Games)
10. "Griffin Island" (Avalon Hill)
11. "The Black Tower" (Midkemia Press)
12. "Eldarad the Lost City" (Avalon Hill)
13. "Cities of Harn", "Son of Cities of Harn" (Col. Games)
14. En hel drös eget ritade och kopierade kartor från andra
spelstäder, allt från städer till byar och borgar.

Vänta dig ingen rättvisa när din fiende
är din domare (gammalt arabiskt ordspråk)

Daniel Andersson

Swordsman
Freiburg (till 7th Sea från AEG)
City of Lies och Otosan Uchi (till Legend of the Five Rings från AEG)
Parlainth - the Forgotten City, Throal: the Dwarf Kingdom och Sky Point & Vivane (till Earthdawn från Fasa)

/ Daniel

Man Mountainman

Storsvagåret
eon...

...har i sina landsmoduler kartor över alla städer i det berörda landet. det är dock inga roliga kartor, bara grå klumpar som representerar hus.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Feliath

Swashbuckler
Det finns en (ganska tjock, vill jag minnas) modul till AD&D -ja, AD&D, nu blir jag halstrad- som heten Raven's Bluff, eller något sådant...den har jag hört är bra...

Grim_UBBT

Veteran
Tja ICE gav ut "Tharbad" till MERP vilken även översattes av Äventyrsspel till Svenska. En snygg färgkarta över staden, rätt bra beskrivningar vill jag minnas.

Sen finns det en massa fler kartor över städer och byar i moduler till MERP. Vill minnas att det finns i ROHAN-modulen, ANOR-modulen.

Semper idem /[color:white]Grim</font color=white>
"Om du hade tigit, hade du fortfarande varit filosof." Boethius

Erik Brickman

Veteran
Mycket tack för alla tips!!
Speciellt Zhorias kartor var mycket bra och även Merp är intressant för framtiden!

Vänta dig ingen rättvisa när din fiende
är din domare (gammalt arabiskt ordspråk)