Nekromanti (Fantasy!) Stridstärningar, attack och försvar

Carl Ö

Warrior
Hej igen!

Om en vecka är det dags för Fantasy!-spel. Äntligen.

Jag har några grundläggande "dumma" frågor, som har berörts i andra poster. Det är det här med stridstärningar, attacktärningar och försvarstärningar. Jag har inte förstått hur det hänger ihop riktigt. Därav denna post.

Som ni alla vet så är grunden att man fördelar en pöl med stridstärningar på två subpölar; attacktärningar respektive försvarstärningar. (Här får alltså spelaren en chans att välja "stance" för att prata WFRP3-termer)

Sedan finns det bonustärningar som alltid är antingen attackbonustärningar eller försvarsbonustärningar. En rustning ger till exempel bara bonus på försvar.

Om jag får introducera några nya termer så tänker jag så här:
1) Du har en pöl med stridstärningar (ST)
2) Dessa fördelar du på attacktärningar (AT) respektive försvarstärningar (FT)
3) Till dessa båda subpölar adderar du sedan dina eventuella attackbonustärningar (ABT) respektive eventuella försvarsbonustärningar (FBT).

Dvs. AT + FT = ST
Och total attackpöl (TAP) = AT + ABT
Och total försvarspöl (TFP) = FT + AFT

Frågan jag har är:
Från vilka källor kommer stridstärningarna, attackbonustärningarna respektive försvarsbonustärningarna?

(Ja, det står förstås om det i regelboken, men jag skulle gärna ha en tydlig sammanfattning här. Ibland får jag för mig att orden stridstärning och attacktärning blandas ihop, men det kan vara jag som missförstått.)

Mer specifik fråga:
Ger vapen bara attackbonustärning, inte stridstärning?

Okej, det får räcka för den här gången.
Jag får be om ursäkt för att jag ställer så "dumma" frågor när "allt" redan står i regelboken.
:)

/Calle - som ser fram mot nästa helg - Fantasy!

Arfert

Facit
Stridstärningar = Fysik + Vapnet + ev Stridsvana.

Till de Stridstärningar som används för attack får man lägga till tärningar för vissa Förmågor, som t.ex. Yxkämpe. Till de Stridstärningar som man valt att försvara sig med får man lägga till tärningar för ev Rustning.

Avståndsvapen får bara användas för attack, inte försvar - men det brukar jag strunta i... :gremwink:

Organ

Out of time, out of mind
Arfert said:
...Avståndsvapen får bara användas för attack, inte försvar - men det brukar jag strunta i...
Intressant att du husreglar ditt eget spel. :gremwink:

/Anders

Arfert

Facit
Organ said:
Arfert said:
...Avståndsvapen får bara användas för attack, inte försvar - men det brukar jag strunta i...
Intressant att du husreglar ditt eget spel. :gremwink:

/Anders
Jag glömmer ju bort vad jag skrivit hela tiden. Hjärnskadad, du vet. :gremsmile:

Carl Ö

Warrior
Tack för era svar!

Arfert said:
Stridstärningar = Fysik + Vapnet + ev Stridsvana.
Detta gäller bara närstridsvapen väl? (Enligt regelboken: ja. Men enligt Arferts husregel: nej)

Jag noterar också att vapen ger bonus på stridstärningar och inte bara på attacktärningar. Ett bra vapen ökar alltså möjligheterna att försvara sig effektivt.

Arfert said:
Till de Stridstärningar som används för attack får man lägga till tärningar för vissa Förmågor, som t.ex. Yxkämpe. Till de Stridstärningar som man valt att försvara sig med får man lägga till tärningar för ev Rustning.
Kan man säga att den enda Förmågan som ger plus på (generella) stridstärningar är Stridsvana? Dvs. att andra förmågor ger plus på antingen attack eller försvar (eller inget, förstås)?

Arfert said:
Avståndsvapen får bara användas för attack, inte försvar - men det brukar jag strunta i... :gremwink:
Även om den kan sägas vara orealistisk så är jag frestad att använda mig av denna husregel. Det gör det enklare. Oavsett vilket vapen man använder så kan man då alltid använda stridstärningar baserade på Egenskap (Fysik el. Motorik) och Vapen (närstrids- eller avstånds-) samt Förmågor (dvs Stridsvana).

Hälsningar
Calle

Arfert

Facit
"Ett bra vapen ökar alltså möjligheterna att försvara sig effektivt."

Jup!

...och Stridsvana är för tillfället enda förmågan som både förbättrar attack och försvar.

McKatla

Utan titel
"...och Stridsvana är för tillfället enda förmågan som både förbättrar attack och försvar."

Varför då? T.ex. "Fäktning" borde väl också fungera - en skicklig svärdskämpe kan avvärja attacker med sitt svärd utan att själv gå till attack, dvs. borde kunna lägga tärningar i "Fäktning" till sitt "Försvar".

Arfert

Facit
McKatla said:
"...och Stridsvana är för tillfället enda förmågan som både förbättrar attack och försvar."

Varför då? T.ex. "Fäktning" borde väl också fungera - en skicklig svärdskämpe kan avvärja attacker med sitt svärd utan att själv gå till attack, dvs. borde kunna lägga tärningar i "Fäktning" till sitt "Försvar".
En bra poäng, iofs. I så fall gäller det även t.ex. Yxkämpe. Men bara mot vissa attacker, inte alla. Du kan t.ex. inte parera en pil från en lånbåge med ett svär.

Vill man ha ett aningen mer komplicerat stridssystem finns det många möjligheter till husregler här.

solvebring

Superhero
Jag har liksom aldrig tänkt på att vara så noggrann med något sådant. Folk får helt enkelt dela sina ST inför striden, attack och försvar, och plusa på där se känner att saker och ting hör hemma. Sköld och rustning är ju liksom givna på försvar. Sådant som beskrivs som attackförmågor går dit. Osv. Kan man motivera annorlunda för att man kommit på något speciellt drag man vill göra - then do so.

Det enda jag tycker är viktigt att minnas är att man alltid, även om man offrat sina FT på föregående motståndare, alltid får ha kvar en grundtärning i FT, så att man alltid har 1T+skyddsdelar kvar när allt annat är förbrukat, fram till nästa SR. Det är egentligen det som liksom inte bör missas. Det andra reder sig bara man fattat grunden, vilket iof tog ett bra inlägg för mig att helt känna mig tillfreds med, men ändå.

Osbjer

Warrior
För att inte t.ex. yxkämpe ska var strikt sämre än stridsvana lät jag de vapenspecifika förmågorna även ge +1 i skada. Får se hur det behöver moddas när spelarna börjar levla sina förmågor.

RobertR

Veteran
Vi slänger också tärningarna från vapnet i den totala stridstärnings-"pölen", det känns mest logiskt och minst komplicerat.

hakanlo

Hero
Samma här!

Det känns lagom att hålla ordning på ett "försvarsvärde", dvs antal försvarstärningar, och ett "stridsvärde", dvs en pöl att fördela fritt.