Arfert said:
Slängde ihop den här på begäran. Funkar det?
Lysande! Här ska spelas med T20. Du har dock med värdet 15 två ggr i din tabell.
En liten tanke dock skulle man inte kunna vända på steken så att man ska slå lågt istället för högt, dvs lägst vinner. Så istället för + i modifikation för sina egenskaper får man -. Vidare skulle värdena för svårighetsgrader vara
15 för enkel
14 för rutin
13 för Normal osv.
En 1:a är alltid lyckad och 20 är fummel.
exempel: Tjuven Katti Långfinger med Närvaro 4
och Förmågan Munläder försöker snacka sig förbi en
lite trög vakt med Närvaro 2. Katti slår T20-5
(för Egenskapen och Förmågan). Vakten slår T20-2
(för Egenskapen). Katti slår 12, -5, vilket ger henne värdet 7. Vakten slår också 12, -2, vilket ger honom värdet 10. Alltså klarar Katti av att snacka sig förbi vakten då hennes värde är lägre.
Egentligen ingen skillnad från ditt system Arfert, bara tvärt om. Allt för nostalgivärdet att få 20 som fummel och 1 som perfekt slag