Rimlighet vs Realism
"bör fantasy vara "realistisk" (typ som mundana strävar efter att vara) eller är det bättre med "sagofantasy" (stora slott utan matförsörjning, drakar här och var, troll osv....."
Min favorit är en rimlig sagovärld, helst low-key. Det viktiga är att världen är logiskt sammanhängande. Att det som händer sedan är inkompatibelt med aktuell fysik är mindre viktigt för mig. Ta en värld jag älskar, till exempel - den i vilken spelet Thief - the Dark Project utspelar sig. Här lever medeltidsrustade soldater i fritt samspel med ångmaskiner, Hammer-religionens magi med deras underliga teknologi, och så vidare.
Det som gör världen rimlig är att alla detaljer stämmer överens. Stadens kvarter har olika namn (Shalesbridge, Dayport, Shoalsgate, Angelwatch, för att ta några). Folk diskuterar om de ska gå till björngroparna på fritiden och se på när djuren slåss, eller vilken familj som bjudits på bal. Den arkitektoniska stilen på hus varierar med deras ålder. Religionerna är komplexa och har ett mångbottnat förhållande till varandra. Kort sagt, en hel del tanke har ägnats åt att få allting att stämma.
--
Björn Paulsen
"Came the time of troubles,
did the earth gape,
and did the dead rise unquiet 'gainst us.
Our hammers of stone prevailed not,
and some did doubt the Builder's plan.
But the seals held strong,
and the few did triumph,
and the doubters were lain into the foundations
of the new Sanctum."
-- Collected Sermons of the Smith-In-Exile