Nekromanti Fantasy?

Möller

Hubert Hortlax
Jag gillar termer, och eftersom jag sitter och skriver på min kampanjvärld Dieselhjärta känner jag ett ökat behov av att diskutera termer.

Denhär gången är det fantasy.

Fantasy är, för de flesta här på rollspel.nu, antagligen alver och orcher i en magisk påhittad värld. Den kan antingen vara low, typ Trudvang, eller high, typ Midgård. Generellt så är de dock ganska medeltida.

Sen finns det annan sorts fantasy, som ryms på sidan om vår värld. Harry Potter och Lovecraft-mytosen är sådana. Även t.ex. historiska settings med fantasy-slag ryms här, t.ex. Götterdämmerung.

Den sista gruppen, som jag behöver en specifik term för, är påhitte-världs-fantasy som inte är medeltida, utan mer moderna. Här ryms Noir med en 1940-tals-inspirerad påhittad värld, med inslag av övernaturligheter. Helt enkelt fantasy, fast inte medeltid. Vad kallar man det?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Möller said:
Den sista gruppen, som jag behöver en specifik term för, är påhitte-världs-fantasy som inte är medeltida, utan mer moderna. Här ryms Noir med en 1940-tals-inspirerad påhittad värld, med inslag av övernaturligheter. Helt enkelt fantasy, fast inte medeltid. Vad kallar man det?
Tja... Urban fantasy borde kunna fungera, förutsatt att själva äventyrandet och så sker i stadsmiljö eller i relation till dylik.

Annars är jag svag för det mer övergripande och möjligen lite åldrade "Fantastik".

CapnZapp

Myrmidon
Saxat från Wikipedia - bara att välja :gremsmile:

* Fantasy

* by Theme

* Epic Fantasy / High fantasy
* Gawęda
* Mythic
* Traditional fantasy
* Comic fantasy
* Dark fantasy
* Fantasy of manners
* Low fantasy
* Magic realism
* Quest
* Superhero fantasy
* Sword and sorcery
* Surrealist novel

* by Place

* Urban fantasy
* Suburban fantasy
* Country Fantasy

* by Time

* Historical fantasy

* Celtic fantasy
* Medieval fantasy
* Prehistoric fantasy
* Wuxia

* Contemporary fantasy
* Futuristic fantasy
* Alternative history fantasy
* Bangsian fantasy

* Fantasy Cross Genres

* Heroic fantasy

* Speculative Cross Genre fiction

* Science fantasy

* Dying Earth subgenre
* Planetary romance
* Sword and planet

* Steampunk
* Cyberpunk
* Paranormal fantasy

* Weird fiction

Chryckan

Swordsman
Möller said:
Jag gillar termer, och eftersom jag sitter och skriver på min kampanjvärld Dieselhjärta känner jag ett ökat behov av att diskutera termer.

Denhär gången är det fantasy.

Fantasy är, för de flesta här på rollspel.nu, antagligen alver och orcher i en magisk påhittad värld. Den kan antingen vara low, typ Trudvang, eller high, typ Midgård. Generellt så är de dock ganska medeltida.

Sen finns det annan sorts fantasy, som ryms på sidan om vår värld. Harry Potter och Lovecraft-mytosen är sådana. Även t.ex. historiska settings med fantasy-slag ryms här, t.ex. Götterdämmerung.

Jag skulle nog kalla det för Historisk Fantasy om det har typiska fantasy inslag som magi och/eller andra raser som älvor, dvärgar eller alver. Om det har övernaturliga inslag som tex noir ellet götter eller Lovecraft så skulle jag nog kalla det för Historiska Horror eller bara Horror istället.

Urban Fantasy utspelar sig i modern tid så om det inte utspelar sig på 1900-talet och framåt så passar inte det riktigt.

Harry Potter och Dark is Rising (en ring av järn böckerna) räknas som två världs berättelser.

Sen så kan det ju hända mer tekniska eller avancerade världar flyter över och blir Sci-fi även om de har fantasy inslag som tex. Shadowrunner och Victoriana.